E3 2011. Sätrapojks åsikter.


Årets E3 hade många förhoppningar. Bland annat skulle Nintendo visa upp sin nya konsol.

Men det har varit ett E3 med en del besvikelser.

Vi börjar med Microsoft.

De visade en massa spel till Kinect – som inte var ett dugg intressant. Möjligtvis Star Wars-spelet, men annars var det inget att hålla i julgranen.

Tur att de visade upp Halo 4.

Sony visade upp Vita, som ser riktigt bra ut. Fast enda nackdelen tycker jag är att den blir rätt dyr. Men man får det man betalar för. Den kommer att bli riktigt grym!

Vita.

Massor av spel visades upp, som till exempel Uncharted 3. Det ser riktigt bra ut.

Den grymmaste speltrailern dock är utan tvekan den för Square Enix’s Tomb Raider. Lara Croft har aldrig sett bättre ut.

Nintendo började sin konferens med en fin hyllning till Legend Of Zelda, som fyller 25 år i år. Bland annat en ny trailer på Skyward Sword – som kommer att Wiis sista stora spel.

För Nintendo visade upp sin nya….konsol…. Wii U.

Reggie, Nintendos "bad ass" pratar om Wii U under E3.

Wii U verkar praktisk visserligen, med dess teknik. Om du spelar på TV:n och någon vill se på TV så kan du byta så att du kan spela på kontrollen. Smart. Men det var inte så mycket som egentligen sas om Wii U:s prestanda. Hur stor hårddisk? Virtual Console? De var väldigt blyga om spelen till konsolen dessutom – som ska komma lagom till jul 2012. Dock verkar de ha tredjepartstillverkare på sin sida denna gång, med att konsolen har HD. Wow, grattis Nintendo. Redan? (nu var jag lite ironisk)

Nintendo 3DS-spel visades upp, bland annat Mario Kart 3DS som nu kan köras i luften och under vatten.

Super Mario 3DS påminde en del om Super Mario Galaxy, men nu är tanookidräkten från Super Mario Bros 3 tillbaka!

Den stora överraskningen var att Luigi’s Mansion 2 skulle komma till 3DS. Det verkar lika charmigt som sin föregångare.

Det bästa som visades upp till 3DS var utan tvekan nya Paper Mario. Det verkar gå tillbaka till den klassiska RPG-stilen och charmen som Super Paper Mario saknade.

Det som är tragiskt på ett sätt är att Wii’s historia nu är all. Inte många spel visades upp, förutom då Skyward Sword. ironiskt – en maskin som Nintendo nämnde att det skulle vara framtiden är nu som kattskit för dom idag. Ja, nu är det väl så med alla konsoler vilket är inte ovanligt. Men ändå, det är rätt skrämmande att en maskin nu ska ligga där och tyna bort i död. Men naturen ska ha sin gång.

  • Bäst på E3 var utan tvekan Sony. Vita är snygg och kan bli riktigt het.
  • Bästa spelen tyckte jag var Tomb Raider och Paper Mario.
  • Sämst på mässan var Microsoft med sitt tjat om Kinect.
  • Fulast namn: Wii U. Det låter nästan som ”Phee eew” (fy fabian)
  • Största besvikelsen var ändå Nintendos presskonferens, med så usel information om sin nya konsol. Och var var spelen till Wii U?
Årets E3 lämnar en massa frågor, en del förhoppningar och en del besvikelse. Hoppas på bättring nästa år.
3 thoughts on “E3 2011. Sätrapojks åsikter.

  1. Jag vet inte riktigt var eller hur jag ska börja summera E3-presskonferenserna.
    Sorgliga är kanske en bra början. Jag skrev borta hos Ina

    ”Av de fyra konferenser jag såg igår ( Microsoft, EA, Ubisoft, Sony ) står det klart att jag inte kan räknas till något av dessa bolags primära eller sekundära målgrupp. Jag är numera en marginaliserad spelare.”

    Vi får fler och fler likriktade shooters utan någon direkt skillnad mellan sig. Allt skall vara så snyggt, brutalt och flådigt som möjligt. Och helst ska det bakas in multiplayer.
    Ja, visst. Jo, visst. Men spel till mig då? Sure. Jag kommer köpa och spela Mass Effect 3, Uncharted 3 och Tomb Raider. Spel som ser ut att bli riktigt bra, men inget av dom var direkt nyheter eller oväntade. Ingenting nytt, intressant visades på presskonferenserna. Och det är dit branschen är på väg. Det kommer inget nytt eller oväntat. Det är för riskabelt, och säljer inte.

    Blä. Säger jag. Men, det finns som tur är smalare, djupare och skummare saker också. Som dock begravs i utgivningsbräschen, eller inte får plats i butikhyllorna och som aldrig får lika mycket reklam som de stora spelen ( som inte behöver reklam, utan säljer på namn eller renommé ).

    • En mycket bra kommentar.
      Jag håller med dig med att det var inget helt nytt, fräscht spel som visades upp i överhuvudtaget.
      Det är mest bara uppföljare och FPS-shooters som handlar om samma sak.
      Nu ska jag inte säga att FPS är en dålig genre, men det finns så mycket av dom att det känns om att man ätit för mykcet sött. Den där hemska känslan. Att det är för mycket.

  2. Ja, nej. Alltså, jag har ingenting emot FPS-spel. Jag gillar många av dom, iallafall de som försöker ha en stämning, handling eller inte är hyperrealistiska. Bioshock, Singularity, Killzone 2 och första Modern Warfare var riktigt bra allihopa. Men det betyder inte att jag bara vill ha militäristiska shooters. 🙂

    Men, som tur är så finns det fortfarande spel som El Shaddai, Catherine, Tomb Raider och annat att se fram emot. Hade bara väntat mig lite fler roliga nyheter från E3. Inte en bransch som försöker mätta shooter-marknaden. 🙂

Kommentera

