Mina starkaste minnen med Nintendo Wii.


Wii U är utannonserad.

Det är inte länge kvar tills Nintendos nuvarande stationära konsol, Wii, sjunger sin avskedssång.

Den må ha varit nyskapande med sin viftande kontroll och stora försäljning, men den gjorde en stor klyfta mellan trogna fans och partyspelande.

Men den har gett mig några fina minnen. Här är några av mina starkaste minnen från tiden med Wii.

Super Mario Galaxy.

Det underbara plattform-spelet är det bästa tredimensionella spelet med den feta rörmokaren i huvudrollen. Det är gulligt, men otroligt stämingsfullt, inte minst sagt för dess fantastiska musik.

Sen har spelet en mystisk och beundransvärd kvinna, Rosalina, i spetsen. Det fick en mycket bra uppföljare som var svårare, men det lyser något mer magiskt över det första spelet.

Super Mario Galaxy är Wiis Snyggaste Spel.

Rune Factory Frontiers underskattade storhet.

Det här är det Wii-spel jag och min sambo Malin spelat mest. Det beror bland annat på den charmiga stilen och Trampolis underbara invånare. Denna avancerade Harvest Moon-hybrid är mer än bara bondliv. Det är så stämningsfullt och gudomligt att man inte kan sluta spela det. Introt till spelet nedan visar en bråkdel på dess underskattade storhet. Har du inte spelat Rune Factory tidigare så gör det nu.

För Rune Factory Frontier är faktiskt Wiis BÄSTA SPEL!

Nintendos stora apa tillbaka där han hör hemma.

Donkey Kong och Diddy Kong i Donkey Kong Country Returns var precis vad Wii behövde. Stentuffa och hårryckande utmaningar jag inte sett sedan SNES-eran! Spelet är riktigt snyggt och dess klassiska musik är bedårande! Men det är tack vare Retro Studios – eftersom de vågar ta till det bästa från det förflutna och pimpa upp det rejält.

Den blå bombarens återkomst till det förflutna.

Nyheten att det ska komma ett nytt Mega Man i klassisk NES-stil slog ned som en blixt från en klar himmel. Mega Man 9 har allt som gjorde del 1-3 så fruktansvärt bra, plus att det drogs åt några bultar i maskineriet!

Musiken är minst sagt lika dynamisk och här, för första gången finns det en kvinnlig bossrobot; Splash Woman. Hennes bana är min personliga favorit dels på grund av dess skönhet och dess vackra musik.

Nu finns del nio till XBOX Live och PSN också, men känslan att spela Mega Man 9 med Wiimote i klassisk NES-stil är obetalbar.

Virtual Console är en guldgruva som bjuder på oväntade juveler!

Wiis nedladdningstjänst för gamla klassiker som Super Mario Bros, Pac-Man, Mario Kart 64 och Sonic The Hedgehog är Wiis starkaste kort tycker jag. Det började riktigt bra med fina titlar men sen började tjänsten att starkt avta. Nu är den i stort sett död eller så tar det dess sista andetag. Men det finns några stora gyllene stunder inom denna tjänst, som dess Hanabi-festivaler.

Mitt starkaste minne var en tidig sommarmorgon när jag skulle kolla in Wii Shop Channel och då blev det magiskt. Det fanns där. 900 Wii Points. Jag laddade ned det utan att tveka!

Det var det hett efterlängtade (12 år tog det för att hitta till Europa) Super Mario RPG!

Äntligen kunde jag få spela detta mästerverk. Oavsett hur mycket Galaxy, Rune Factory eller Brawl har gett mig så är det inget som slagit detta magiska ögonblick när jag spelade Super Mario RPG för första gången!

Varför har det tagit så lång tid? Skit samma, nu är det här för att stanna. (tills Wii dör?)

Det fanns tider då VC släppte ut en massa onödig skit och rerelaser på spel som redan fanns.

Men! Det fanns mer gyllene ögonblick.

* Castlevania: Rondo Of Blood. Hett, hett, hett! Pisksvingande mästerverk med grymt ljud!

* Legend Of Zelda: Majora’s Mask. Det enda Expansion Pak-baserade Nintendo 64-spel som kommit på VC. Fortfarande fantastiskt!

* Final Fantasy VI. Nu kunde jag spela det som det var menat att spelas. Originalet.

* Chrono Trigger. Världens bästa spel kom hedersamt hit också, i dess originalform!

* Mario’s Super Picross. Det pusselspel jag spelat mest av de VC-spel jag laddat ned.

Virtual Console har varit fantastiskt. Det är så sorgligt att Nintendo inte använde den till fullo. Än saknas Yoshi’s Island och Donkey Kong 64. Och varför fick inte Europa Axelay?

Slagsmål med Wii.

Super Smash Bros Brawl var hett efterlängtat eftersom det skulle bli mer än ett simpelt Smash-spel. Det var liksom en stor, fet, jävla Nintendo-karnival med blåtiror och troféer. Fyllt med hemligheter och gömda fighters som Solid Snake och Sonic gör detta spel till en spelupplevelse utan dess like.

Punch Out kom tillbaka med besked! I detta snygga, nostalgiframkallande spel får Little Mac boxas mot sina klassiska motståndare från NES-spelet och ett par från Super Punch Out. Nintendo var kloka som la till den klassiska 8-bitskontrollstilen eftersom att vifta med Wiimote och Nunchuk inte skulle funka på de svåraste motståndarna. Det handlar ju om reflexer! En härlig cel-shadinggrafik, uppiffat soundtrack och ett svårt andra varv gör Punch Out till Wii till något av det bästa jag spelat till konsolen.

Multiplayerplattformsexplosion!

New Super Mario Bros Wii är det roligaste multiplayerspelet av alla till Wii. Ett hederligt, snyggt och välgjort Super Mario-spel med en extra krydda! Lägg till de sju Koopa-barnen och – eh – Bowser Jr; och en medryckande soundtrack så är New Super Mario Bros Wii ett hektiskt, jävelskaplig men riktigt roligt multiplayerspel! Den enda nackdelen är att det inte går att köra online…

Jag sitter nu och börjar att upptäcka Playstation 3:s storhet, men jag kommer alltid att ha det roliga jag haft med Wii. Den är inte perfekt, den har svagheter. Men dess styrkor är det som räknas för mig. Därför kommer jag att lyfta på hatten för denna underliga konsol som ändå gjort ett bra jobb. De minnerna kommer jag alltid att ta med mig.

Kommentera

