Recension: Trassel.


Disney’s 50:e klassiker är den klassiska sagan om Rapunzel, tjejen med sitt långa hår som är inlåst i ett torn. Här är den uppdaterad i härlig dataanimerad 2010-tal.

Jag och min sambo Malin tittade på den engelska varianten av Trassel, och den passar perfekt med dess originalspråk.

Rapunzel är i denna version av den klassiska sagan inspärrad i tornet av en egotrippad gammal kvinna som utnyttjar tjejen med det långa, magiska håret för att hålla sig ung. Rapunzel har sällskap av den charmiga kameleonten Pascal. Dessutom är hon beväpnad! Med en stekpanna i finaste gjutjärn.

Hennes liv vänds upp och ner när tjuven Flynn Rider gömmer sig i tornet.

 

Rapunzel – filmens tuffa och färgstarka hjältinna.

 

Trassel är riktigt rolig. Den är fyllt med modern, skrattgivande humor som resulterar med magsmärtor. Men den är också fylld med den klassiska Disney-magin som gjorde filmer som Skönheten & Odjuret, Lejonkungen och moderna Pixar-filmer som Hitta Nemo så fantastiska.

Man skulle kunna kalla Trassel för en klassisk Disney-saga med en modern dataanimerad touch.

Rapunzel är en tuff tjej, hon är den bästa kvinnliga Disneyhjältinnan jag sett sedan Belle i Skönheten och Odjuret.

Flynn Rider är en charmig och riktigt rolig person, särskilt i scenerna med Rapunzel och även mot hästen Maximus. Den hästen är verkligen speciell.

 

Trassel är också väldigt känslostark, det var länge sedan jag såg detta i en klassisk Disneyfilm. Den blir aldrig tråkig.

Filmen har dock en nackdel. Den är lite för kort.

Men det här är en riktigt bra och rolig Disneyfilm. Trassel är värdig att kallas för den 50’e klassikern. Jag rekommenderar den varmt.

Betyg: En fyra i betygskalan 1-5.

Pascal rensar skiten ur Flynn Riders öra.

 

2 thoughts on “Recension: Trassel.

  1. Jag älskar Trassel. Jag funderar på att se den snart igen, även fast det inte var länge sen. Men den har så mycket hjärta och är verkligen underbar på engelska. Skulle aldrig klara av att se den med svensk dubbning.
    Ja, du kanske har rätt, den kanske är lite för kort. Det lilla minuset jag vill ge till den är scenen i baren där alla skurkar stämmer upp i sång. Det känns som en liten dipp i filmen, som annars är så fullspäckad och magisk.

Kommentera

