Veckans speltriss -Vecka 33: First.


Nu var det dags för speltriss igen, och nu har EmmyZ gått tillbaka till sin vanliga triss-bildstil efter förra veckans Hack-special.

Emmys tema denna vecka är First.

Det här är mitt bidrag till det fina ämnet.

 Boulder Dash-serien till Commodore 64 var den första spelserie jag följde. Många versioner av Boulder Dash gjordes till olika konsoler, men jag föredrar Commodore 64:ans version av Rockford. Han ser ju ut som en jättesöt myra här. Sen är det den där grafiken som passar perfekt för denna pusselklassiker.

SEGA Master System var den första spelkonsol jag ägt. Okej, vi hade ett Commodore 64 men det här var min första egna konsol, som jag kunde njuta av klassiker som R-TYPE, Wonderboy-triologin och Psycho Fox med. Dessutom är den snyggare än NES någonsin var, och ännu snyggare än den här konsolens andra upplaga Master System II.

Jag har spelat många spel som berört mig djupt, men min introduktion till Final Fantasy skulle visa många figurer man verkligen bryr sig om. Den första spelfigur jag verkligen brydde mig om var Terra Branford från Final Fantasy VI. Utnyttjad av det onda Imperiet och Kefka, minneförlust och en smärta i sitt hjärta kan man inte låta bli att bry sig om henne. En av spelets viktigaste nycklar är att finna Terras identitet – vilket jag gärna gör. 

2 thoughts on “Veckans speltriss -Vecka 33: First.

  1. Pingback: Speltriss vecka 32: First | EmmyZ

  2. Pingback: Veckans Speltriss V.33 – KRAID.SE

Kommentera

