Sätrapôjks tio frågor till Ludde på Svampriket!


 

Jag har startat en liten kul idé – jag ska agera lite reporter och intervjua kända och respekterade spelskribenter och gamers.

Jag ställer tio spelrelaterade frågor och en bonusfråga från föregående intervju.

Först upp är Ludde Lundblad från Svampriket.

1. Hur länge har du spelat tv-spel?

Fick mitt NES när jag fyllde 10 år, 1987, så sedan dess har det var TV-spel för hela slanten. Innan dess blev det förstås en hel del Intelivision hos kompisar


2. Det är givetvis svårt att svara på, men finns det nåt tv-spelsminne du håller kärt, något som sitter djupt inne?

I samband med att jag klarade av Kung Fu på NES, fick jag även min första kyss! Sen kommer jag aldrig heller glömma min lycka när jag klarade av A Link To The Past för första gången! 


3. Anser du att tv-spel är lika kulturellt som film, musik, konst och böcker?

Nu tycker jag att det är det! Men kanske inte för 20 år sedan.


4. Vilken känd tv-spelsfigur behöver en rejäl makeover och varför?

Måste (tyvärr) säga Link. Hur mycket jag än älskar Zelda-spelen, måste jag ärligt säga att där måste det hända något. Link borde växa upp snart.


5. Rörelsekänslighet och viftande med Wiimote och Move, Kinects kroppskontroll, Wii U osv. Vad tror du blir nästa steg i evolutionen om cirka fem år?

Helkroppsstrumpa!


6. Du är, liksom jag, förälder. Vad tror du om tv-spelshistoria i skolan?

Hmm, just spelhistoria kanske inte är så aktuellt, däremot anser jag att själva spelandet, borde få ta mer palts i undervisningen. Finmotorik, samarbete, simultanförmåga, koncentration, fantasi, språk ja det är hur mycket som kan tränas med hjälp av spelande!


7. Om du vore hos en fest med en massa kända spelkarakärer, vem tror du skulle vara fullast?

Jag!


8. Vilket är det bästa Legend Of Zelda-spelet tycker du?

Utan tvekan, The Legend Of Zelda – A link To The Past! Tycker man något annat, har man fel fel fel!!! Det är för övrigt det bästa spelet någonsin!


9. Vem är manligast, Zangief eller Guile?

Eftersom Guile har blivit porträtterad av Jean Claude van Damme, måste jag säga Zangief. Plus att han har ju skägg!

  Zangief från Street Fighter. Stor, stark och härligt skäggig!

10. Svampriket är en härlig sida! Hur många inlägg brukar ni lansera om dygnet?

Vi siktar på att publicera minst två inlägg per dag. Ett på förmiddagen, och ett på eftermiddagen.


Sen brukar det komma en fråga från föregående intervjuad person, men eftersom du är först så ställer jag bonusfrågan:

Vem av de fyra rörmokarna i Svampriket har snyggast mustasch? Mario, Luigi, Wario eller Waluigi?

Wario! Buskigt är bra!


Tack Ludde för dina härliga svar, och för att du ställde upp på denna intervju!

Nästa gång ska jag intervjua Emmy Zettergren Nordström. Missa inte det!

 Ludde är redaktör och PR/kommunikationsansvarig på hemsidan Svampriket. Han bjuder på sig själv och tycker som jag att tv-spel är kul. Det är Svamprikets filosofi.

9 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor till Ludde på Svampriket!

  1. Vad nu? Menar Ludde att det faktiskt finns de som inte tycker a Link to the past är det bästa Zelda-spelet? Vart är världen på väg?
    Kul initiativ med artikel-serien hur som helst! Ska bli kul att följa. 😀

  2. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Lania! « Sätrapôjk

  3. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Fredrik Johansson! « Sätrapôjk

  4. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Warnecke Arveteg! « Sätrapôjk

  5. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg! « Sätrapôjk

  6. Pingback: Sätrapôjk’s 10 frågor – Säsong 2! Kommer snart! « Sätrapôjk

Kommentera

