Sätrapôjks tio frågor till Emmy!


Att intervjua härliga gamers och personligheter är riktigt trevligt!

Den här gången blir det en intervju med den glada och karismatiska Emmy Zettergren Nordström.

1.Tv-spel har blivit otroligt stort under åren. Vad tycker du är den största skillnaden på hur folk ser på tv-spel nu jämfört med 20 år sedan?

– Jag tror att vi på många sätt har utvecklarnas vilja att nå ut till casualspelarna att tacka för den mentala förflyttning som vi sett de senaste åren. Wii banade väg bland de stationära konsolerna och när sedan smartphones gjorde sitt intåg på marknaden fanns spelen plötsligt i allas hem. Många människor som aldrig sett sig själv som spelare satt plötsligt och spelade Angry Birds. Gränserna har suddars ut och jag tror att det också har gjort att den stora massan har insett att spel inte är något förbehållet finniga ungdomar utan att det faktiskt är en underhållningsform som kan passa alla. Det har blivit allmänt accepterat.

2.Många spel brukar bryta gränser, eller åtminstone tänja på dom. Vad går egentligen gränsen anser du?

– Väldigt svår fråga. Jag tycker ju att spel generellt ska kunna skildra all verklighet precis som böcker och film. Men eftersom det ändå är ett så pass ungt medium och eftersom vi faktiskt inte vetenskapligt vet hur våldsamma spel egentligen påverkar unga människors utveckling av exempelvis empati så tror jag att man generellt ska vara försiktig med att göra väldigt våldsamma spel för realistiska. Det är när gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut som det blir farligt. Vart gränsen går är självklart individuellt, men jag såg en gång en video på youtube där man spelat in vanliga sekvenser från Counter-Strike med verkliga människor för att få det att se ut som att spelet ägde rum i verkligheten. Då kändes det helt plötsligt väldigt obehagligt. Så där gick min gräns för vad jag tyckte var okej.

3.Hur länge har du spelat tv-spel?

– Jag har gillat att spela så länge jag kan minnas. Vi hade dock ingen konsol hemma, men när jag eller brorsan var sjuka hyrde vi hem både konsoler och spel från den lokala macken. Några år senare köpte vi också hem en dator. Så jag får nog säga att jag spelat sporadiskt sedan 1987 eller så och intensivt sedan 2000.

4.Du pratar mycket varmt om Mass Effect. Vad fick dig att vilja spela spelet första gången?

– Jag spelade faktiskt inte Mass Effect förrän något år efter att det släpptes. Men jag hade hört mycket om det och kände spontant att det borde vara min typ av spel. Rymden i värsta Star Wars-andan tillsammans med bra RPG. Och när det sedan visade sig att en dåvarande arbetskamrat hade spelet så lånade jag hem det. Jag har inte ångrat det en sekund och förbeställde tvåan så fort det utannonserades. 

 Mass Effect.

5.Under årets E3 visade ju Nintendo nya konsolen Wii U. Men sedan kommer det inte så värst mycket mer info om den. Hur ska de egentligen göra så att de kan ge Sony och Microsoft en match nästa generation?

– Jag tror tyvärr att Wii U kommer att floppa. De verkar redan ha problem att leva upp till den utlovade prestandan och jag tror att få människor är motiverade att köpa en ny konsol som inte ens lär vara nämnvärt mycket bättre än konkurrenterna rent presandamässigt. Dessutom erbjuder de inget unikt då Sony precis har berättat att de kommer att erbjuda exakt samma streamade tjänst mellan PS3 och Vita som Wii U gör. Om Nintendo ska lyckas måste de vara billiga och sedan sälja in sig till den stora Casual-massan. Annars lär det bli svårt.

6.Du är, liksom jag, förälder. Kan det vara bra att lära sina barn om tv-spel, som historia till exempel?

– Hm. Svår fråga. Det finns ju så många olika aspekter. Men visst, vissa saker tycker jag att barn bör lära sig om spel. För mig är det viktigaste egentligen förståelsen för vad som är fiktion och vad som är verklighet. Sådant är svårt för barn att uppfatta. Spel är ju så interaktiva att jag tror att det är viktigt att vara med när barnen spelar och vara uppmärksam på hur de reagerar. Att kunna svara på frågor och leda dem rätt. Sen tror jag också att det kan vara bra att berätta för barn om hur spel faktiskt kan vara ett redskap i lärandet. Visa dem att de går att använda för att inhämta kunskap och helt enkelt använda underhållningen för att förklara verkligheten.

7. Finns det någon spelfigur som berört dig djupt? Berätta isåfall varför.

– Jag är generellt ganska dålig på att knyta an till karaktärer på det viset. Ofast får jag bara en ytlig känsla som inte berör. Men det kan också bero på att jag har spelat ganska mycket spel där fokus legat på strider eller taktik och inte berättelsen. Men mitt svar här får nog bli Lightning från Final Fantasy XIII. Hennes strävan att hålla en modig och stark fasad när hon egentligen lider oerhört av sin systers tragiska öde är otroligt gripande. Sen har jag också blivit djupt berörd av Vivi i FFIX. Kanske av samma anledning. Hans strävan efter att finna sitt ursprung och förstå vad hans liv har för syfte är både fascinerande och sorgligt att följa.

8.Anser du tv-spel är lika kulturellt som film, musik, konst och böcker?

– Ja, jag tycker faktiskt att spel kommit så pass långt de senaste åren att det helt klart är lika kulturellt som mer etablerade medier. Inte bara för att vi erbjuds fantastiska upplevelser rent grafiskt och innehållsmässigt utan också för att mediet faktiskt används för att exempelvis bryta normer och förmedla budskap. 

9. Vilken spelgenre behöver förnyas och varför?

– Jag tror att alla genrer hela tiden måste förnyas för att överleva i dagens allt tuffare spelklimat med nya plattformar och spännande format. Jag tror också att lite förlegade genrer kan bli bra på nya plattformar. Peka- och klicka är exempelvis ett utdöende format på PC men som passar perfekt på smartphones och läsplattor. Men en genre som jag verkligen vill se förändras är MMORPG-genren. Idag består många MMO:s av upprepningar, icke engagerande berättelser och grinding. Jag tror att människor börjar bli trötta på att ta ner samma boss gång på gång på gång. Spelkänslan blir liksom stagnerande och därför är jag enormt nyfiken över vad Guildwars 2 och The Old Republic kan göra med genren eftersom där utlovas både mer fokus på berättelsen och miljöer som förändras utifrån dina unika val.

10. Dina speltrissar är otroligt populära. Jag älskar dom jättemycket. Hur kom du på den idén?

– Det är faktiskt en hutlös kopia av en fotovariant som går under namnet fototriss. Det är samma koncept fast bilderna ska vara egentagna fotografier istället. Gång på gång stötte jag på bloggar på nätet som publicerade fototrissar och efter ett tag började jag fundera. Det där borde man ju kunna göra med ett speltema istället. Och så var Speltrissen född.

Här kommer det en bonusfråga från Ludde Lundblad, som jag intervjuade innan dig:

Vem är egentligen sexigast i spelsverige? Jag (Ludde, det vill säga) eller Victor Lejionhuvfud, eller kanske rent av någon annan?

– Åh så svårt. Jag menar, de är ju båda hunks och upptagna och jag riskerar att bli jagad av deras respektive hur jag än svarar. Hmmm. Fast Luddes nakenbilder på Svampriket ger honom ett visst övertag… Får jag svara min man? Han har ju ändå gästbloggat på min blogg 🙂

Det du, Ludde, nu vet vi vem som är sexigast i spelsverige!

Jag vill säga ett stort tack till snälla Emmy som ville ställa upp på denna intervju och med sina fantastiska svar gjorde mig klokare.

Nästa gång ska jag intervjua spelsveriges bästa rollspelskribent Anna ”Lania” Sladö. Rollspelare bör inte missa det!

 

Emmy Zettergren Nordström är spelbloggerska, mamma och en respekterad kvinna med glimten i ögat. Hon bloggar om spel på emmyz.net med bland annat sina fantastiska speltrissar.

8 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor till Emmy!

  1. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Lania! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Fredrik Johansson! « Sätrapôjk

  3. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Warnecke Arveteg! « Sätrapôjk

  4. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg! « Sätrapôjk

  5. Pingback: Sätrapôjk’s 10 frågor – Säsong 2! Kommer snart! « Sätrapôjk

Kommentera

