Sätrapôjks tio frågor till Fredrik Johansson!


Min fjärde intervju är gjord!

Den här gången står jag med mitt anteckningsblock och frågar Fredrik Johansson, gamer med mycket intressanta saker att säga!

Så här löd intervjun:

1.Hur tror du att spelvärlden kommer att se ut om 5 år?

Mycket bra fråga. Jag är kluven i frågan, för jag ser ett par olika möjligheter här. Antingen faller vi ner i en ganska djup svacka som efter Atari-kraschen eller så ser det lysande ut. Vi spelar spel på allt fler plattformar, och det är mer och mer ihopkopplat med varande. Oberoende av om du spelar på en telefon eller konsoll så spelar du ’samma’ sak så att säga. Saker kommer fungera ihop på ett helt annat sätt, eftersom vi har börjat vänja oss vi det. Mer ihopkopplat spelande. Såvida inte luften helt går ur marknaden på grund av smartphone-hotet, och motviljan mot att betala 500 spänn för ett spel när det finns spel för 10 spänn. Vetefasen vilket håll det kommer gå emot, men den nuvarande bubblan av multimiljondyra spel som inte säljer tillräckligt bra kan inte hålla i längden.

2.Vilket är det bästa Resident Evil-spelet?

Nu kommer jag kanske vara lite kontroversiell och säga Resident Evil: Nemesis. Första spelet faller på för dåligt röstskådespelande, andra spelet tycker jag faller lite på för hög fokus på action. Tredje spelet gillade jag skarpt, och jag minns paniken jag fick när den odödliga Nemesis förföljde mig genom Raccoon City. Nummer fyra och fem tyckte jag var väsentligt sämre, och innehöll alldeles för lite skräck.

 Resident Evil 3: Nemesis. Att bli jagad av den livsfarliga Nemesis är pulshöjande!

 

3.Finns det någon spelgenre som du tycker är överskattad? Varför?

”Realistiska”, militäriska förstapersonsskjutare. I alla fall de som helt och hållet fokuserar på flerspelarlägena. Jag är helt ointresserad, men kan väl till viss del förstå varför folk fastnar. Men det är en genre som växer, växer och växer trots att spelarbasen är nöjd med ett eller två spel per år, på sin höjd. Jag sugs oftast in i spel på grund av karaktärer eller story, och dessa brukar vara sorgligt bristfälliga i denna genré.

4.Jag frågade Emmy om hur Nintendo ska ge Sony och Microsoft en match nästa generation, och hon tror att Wii U blir en flopp. Jag tror att det blir svårt för dom att övertyga oss spelare att köpa Wii U. Vad ska de göra för att absolut övertyga oss spelare?

Jag måste nog hålla med EmmyZ litegrann här. Personligen har jag just nu inget som helst intresse av en Wii U, och har svårt att se hur Nintendo ska kunna återhämta sig, men det går nog.

Det enklaste receptet: Sluta fokusera på spel som passar alla. Den marknaden lyckades Nintendo mjölka livet ur ganska snabbt med Wii. Fokusera istället på en återgång till det som gjorde Nintendo synonymt med tv-spel – magiska, välbyggda fantasifulla spel. Skrota Wii Sports-serien, sluta flörta med soccer moms och försök återvinna förtroendet hos core-spelarna som (nästan) helt och hållet ignorerats under Wii-tiden. Jag kan på hyfsat rak arm räkna upp det tiotalet intressanta spel som släppts till Wii för min del, och bara ett eller två av dessa har Nintendo som utvecklare eller utgivare. Men man ska aldrig räkna ut Nintendo, så jag förväntar mig någon form av revansch. Eller så hoppas jag bara. Ge mig något nytt som frammanar samma magiska känslor som Link to the past, Metroid Prime eller så. Jag är inte så svårflörtad.

5.Vilket är ditt absoluta favorit-RPG?

Xenogears. Ingen diskussion. På en andra plats hamnar ’Wasteland’ till Apple II, Commodore 64 och tidiga PC-maskiner, en spirituell föregångare till Fallout-serien.

 Xenogears – ett omtyckt RPG och Fredriks personliga favorit inom genren.

 

6.HD-samlingar av klassiska spel – bra eller dåligt?

Bra, om de görs på ett ’snyggt’ sätt och med respekt för källmaterialet, om de uppkonverteras bra eller det tillförs något extra. Det har kommit ett par imponerande HD-utgåvor det senaste åren, och ett par miserabla sådana. Bra exempel: Tomb Raider HD-samlingen, kommande Shadows of the Colossus/ICO. Dåligt exempel: Prince of Persia-trilogin.

7.Vilket spel har överraskat dig mest i år?

Där måste jag svara Catherine. Jag var inte beredd på att ett spel skulle kunna försätta mig helt ur balans. Även Xenoblade var en trevlig överraskning, då det visade att den klassiska JRPG-genren fortfarande kan innovera och faktiskt leverera.

8.Hur länge har du spelat tv-spel?

Sen jag var en liten spoling. Troligtvis var jag väl 8 eller 9 år när jag först började peta i pengar i arkadmaskiner. Det följdes ganska kvickt av Nintendo 8-bitars och Commodore 64. Tidiga spel där var Ice Climber, Spy Hunter och så. Därefter fick det bli fortsatt Commodore-kärlek med Amiga. Därefter blev det PC, sen en liten paus och en återkomst till konsoller när Resident Evil kom till PlayStation.

9.Vilket spel har du spenderat mest tid med?

Totalt sett är det nog Tetris och Sim City. Eller om man räknar kollektivt så är det nog SSI’s Gold Box-serie med Dungeons & Dragons-äventyr. De senaste åren skulle jag tro att Bayonetta, Demon’s Souls och Xenoblade Chronicles leder listan över största tidstjuvar.

10.Tror du att SquareEnix kommer att återgå till den stil Final Fantasy hade förut? (Final Fantasy IV,V,VI,IX) Eller kommer det fortsätta att gå i VII’s och XIII’s fotspår? 

Jag hoppas det, men jag är skeptisk. SquareEnix verkar inte helt veta vad de pysslar med just nu, och det är ganska genomgående för de flesta japanska utvecklare, ett par mindre sådana undantagna. Kanske att det kommer mer ’klassiska’ Final Fantasy-spel till portabla enheter eller telefoner (a’la FFIV – After Years), men inte till de stationära konsollerna. Inte i den skala vi spelare förväntar oss i alla fall.

Anna ”Lania” Sladö som jag intervjuade innan – har en intressant fråga till Fredrik:

Det har diskuterats en del på nätet om speljournalistikens kvalitet. Bloggare sätts mot skribenter, spelsidor mot tidskrifter. Vem anser du är den mest överskattade betalda spelskribenten och den mest underskattade ickebetalda?

Mest överskattade betalda spelskribenten och den mest underskattade ickebetalda? Det är naturligtvis jag. 😉

Nä, det finns många jag skulle vilja placera i båda kategorierna, men jag tänker fega och låta bli att nämna namn. Sådan kritik eller praise tar jag hellre direkt till personen ifråga istället för att hänga ut dem.

Istället kan jag väl ta upp lite tendenser jag tycker är lite olyckliga. Både print och web har sina för och nackdelar. Fördelen för webb är snabbheten, direktkommunikationen med läsarna och möjligheten att i efterhand uppdatera saker. Dessvärre betyder detta att ’FÖRST UT’ oftast trumfar korrekt information eller välskrivna texter. Direktkommunikationen med läsarna betyder också i vissa fall att man kanske får en djupare insikt i hur skribenten är som person, på gott och ont. Både twitter, forum och bloggar har fått mig att se på tidigare högt aktade skribenter i ett helt annat ljus, inte alltid positivt. Bloggosfären har kanske lite mer slarv eller en annan stil, men också betydligt mer passion. Det är i min bok väldigt awesome. Så till alla passionerade bloggare vill jag väl ge stor cred, och benämna som ”mest underskattade ickebetalda”. Mest överskattade-priset får nog kollektivt gå till reklamtidskriften ’Roots’.

 

Jag tycker att Fredrik har svarat fantastiskt bra och det har varit en ära att få intervjua honom!

Nästa gång ska jag intervjua Elin Warnecke Arveteg! Jag ser fram emot denna intervju mycket, hoppas ni gör det med!

 

 Fredrik Johansson skriver långa men otroligt intressanta inlägg i sin blogg: blog.explewd.se 

Intervjuer så här långt:

1. Ludde Lundblad från Svampriket.

2. Emmy Zettergren Nordström.

3. Anna ”Lania” Sladö.

4. Fredrik Johansson.

5. Elin Warnecke Arveteg. (kommer snart)

6. ?

7. ?

8. ?

9. ?

2 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor till Fredrik Johansson!

  1. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Warnecke Arveteg! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg! « Sätrapôjk

Kommentera

