Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg!


Min sjätte intervju är för mig en riktig höjdare. Det är med en så ung och talangsfull skribent.

Jag pratar givetvis om Loadings och LEVEL’s skribent Elin Ekberg.

Så här blev intervjun!

1.Vilket var det första tv-spelet du spelade?

Hm, ja du, det var en bra fråga. Inte för att jag titulerade mig själv gamer första gången jag fick hålla i en tv-spelskontroll, men första spelet jag testade heter Alex Kidd och var till Sega Master System. Jag tror det, i alla fall. Det är en fråga som går att definiera lite hur man vill, och jag har egentligen inga minnen från att jag skulle ha suttit vid spelet annat än vad jag fått berättat för mig. Medan mamma väntade mig så satt hon mest och spelade (jag var tv-spelsskadad långt innan jag gjorde entré med andra ord. Jag har använt  ”det här är ditt fel mamma” som ursäkt många gånger!). Det blev lite som en familjegrej, av det. Ingen kom förbi första banan. Jag har ett vagt minne av en bläckfisk, med en jättelång arm, som var helt omöjlig att simma förbi i slutet av banan. Och så fanns det block som gömde på spöken som jagade en tills man dog! Men, ja, det var inte förrän senare, jag var lite äldre, som jag började intressera mig för vad mamma och pappa gjorde om kvällarna (långt efter att dom trott att jag somnat…) och smög ut i hallen där jag ibland kunde stå och bara titta. Men, ja – det var egentligen mina syskon som tog över intresset senare. Men jag minns Alex Kidd, det gör jag, spelet som ingen av oss någonsin, inte ens långt, långt senare, klarade. Haha, jag minns till och med melodin. Undrar om det beror på att jag fick höra det så mycket från insidan av mammas mage?

2.Vad är det bästa spelmonstret? Vampyrer eller zombies?

Vampyrer, men så är jag en sucker (pun intended) för Castlevania-serien. Det är samma sak när det kommer till film. Jag har till och med ett rykte om mig nere vid uthyrningsstället. Hon brukar ha åsikter om min filmsmak, oftast i stil med att min generation har gått sig förlorad.

 Vampyrer är något som faller Elin i smaken. Här är en ädel vampyr; Alucard från Castlevania: Sympohny Of The Night.

3.Här kommer två frågor om Zelda: Din resa genom Ocraina Of Time var inspirerande och fick mig att minnas då jag spelade igenom det första gången. Tror du att upplevelsen skulle varit annorlunda för dig om du spelade originalet till Nintendo 64?

Du menar om jag hade spelat det när det begav sig? Ja, absolut. Hype förblindar och förundrar, hade jag spelat det då hade jag antagligen varit lika fångad av det som alla andra eftersom det, på den tiden, var ett otroligt fenomenalt stort äventyr. Jag har förstått det bara genom att lyssna på fans minnen, och även om nostalgin är magisk är det omöjligt att idag för första gången spela det och känna samma sak. För idag är det inte så stort, inte egentligen, om man jämför med vad som nu är standard. Det handlar således om vad man är van vid.  Det är ett trevligt litet äventyr dock. Men jag kommer aldrig att kalla det för ett av världens bästa.

4…och fråga två om Zelda: Om Majora’s Mask skulle komma till 3DS, skulle du tänka dig att spela igenom det med?

Ja!

5.Vilken är din favoritgenre?

Rollspel, västerländska som traditionella japanska. Det hinns med en del action och äventyr också.

6.Den här frågan fick Ludde av mig men du får den med: Vilken spelfigur skulle behöva en rejäl makeover? Varför?

Serah Farron (Final Fantasy XIII-2). Från att ha ståtat med coola Lightning så får vi… ja, det där? För var trailer Square Enix visar upp, desto mindre sugen blir jag på att plocka upp spelet sedan när det släpps i början av nästa år. Jag klarade Vanille, stod ut med Hope och hade heller inga som helst problem med den där stora killen som ingen någonsin kommer ihåg vad han heter. Men, Serah, i det nya spelet, känns så otroligt lame. Det är givetvis dumt att redan nu förvisa spelet till rea-korgen efter ett par trailers, men det ska till mycket för att övertyga mig att hon är värd resan.

7.Castlevania-serien: Föredrar du den klassiska stilen, Symphony Of The Night-stilen eller Lords Of Shadows stil?

Symphony of the Night – högsta drömmen just nu är att man tar och gör en uppföljare till Portraits of Ruin till 3DS. Föregångaren är det bästa Castlevania-spelet. Men jag gillar Lords of Shadow, också. Det är ett väldigt kompakt äventyr med otroligt atmosfäriska miljöer och känsla för estetik.

8.Vilket spel tycker du är absolut vackrast?

Breath of Fire V, ett rollspelens svar på ICO. Odin Sphere är också otroligt vackert utformat. Men, jag vet inte. Bravery Default: Flying Fairy ser på förhand tokigt mysigt ut så jag håller kanske den här platsen tills jag har spelat det.

 Odin Sphere, ett visuellt ögongodis.

9.Vad bör ett spel innehålla för att det ska vara bra, enligt dig?

Ambition och spelglädje att inte bara sträva mot att pressa gränserna för vad som är tillåtet utan också låta mig som spelare få följa med på färden. Det är så enkelt att svara ”bra story, episk musik och teknisk briljans” men jag vill nog tro (eller lurat mig själv till att tro) att jag inte är så enkelspårig. Vår bedömning av vad som är snyggt, låter bra och har inlevelsefull handling är olika från person till person. Jag menar – Uncharted 2 har väl kanske inte världens bästa story men lyckas ändå med sin lekfullhet blända mig med sin skönhet. Kreativa ådra, om man så vill. Vad som krävs för att spel ska vara bra är att utvecklaren helt enkelt haft en ambition, ett koffeinrus en morgon som säger ”vet ni, jag har en idé som den låter kanske tokig men låt oss pröva den!”. Jag vill inte säga ”dom här sakerna vill jag ha i ett spel” utan jag vill att spelskaparen ska säga ”DOM HÄR SAKERNA VILL DU HA. DOM ÄR SKITBRA!” Det är inte mina drömmar eller ambitioner som ska fångas, utan deras, och förhoppningsvis smittar det av sig. Det var kanske karaktärseditorn som fick mig att köpa Demon`s Souls, men det var utvecklarens ambition att ha ihjäl mig vid precis varenda steg som fick mig att stanna kvar (det där sista lät bättre i huvudet än på pappret). Jag gillar nog det lite ovanliga, som står ut, och väljer en helt annan riktning. Bland alla uppföljare i år lovar jag att Catherine kommer att hålla sin placering bland topp fem på min lista.

10.Vilken kvinnlig spelkaraktär har gjort bäst intryck på dig?

Esrin – mitt alter ego som jag drar till med varje gång spelutvecklare låter mig få skapa min karaktär själv. Är det fusk att svara så? Men, hon är så mångsidig! Hon fightades i Halo Reach, befriat slavar i Fallout 3 och ”gjort det” med alver i Dragon Age 😉 Så, ja hon har givetvis haft bäst intryck för mig. Jag tror inte jag kan komma på så många kvinnliga förebilder när det kommer till spel, annars, även om det finns många porträtt som jag tyckt varit bra. Elika ur Prince of Persia, Nariko från Heavenly Sword och Shanoa från Castlevania: Order of Ecclesia är några favoriter. Jag tycker också att Aqua från Kingdom Hearts: Birth By Sleep är bra, men jag tror inte att det är någon som gjort ett särskilt starkt intryck på mig.

 Nariko från Heavenly Sword, en färgstark kvinnlig karaktär.

 

Det här är en bonusfråga från Elin Warnecke Arveteg, som jag intervjuade innan:

Om du fick välja en spelvärld att leva i, vilken skulle det vara och varför?

Jag vet inte. Om vi ska vara ärliga så är ju spelvärldar bra mycket hemskare att leva i än i den riktiga. Krig, pest och elände, liksom. Det hade i och för sig varit intressant att se efter vad allt det som finns i mitt eget huvud skulle mynna ut i en stad som Silent Hill… Även om jag misstänker att jag helst står över den upplevelsen 😀

Med dina intressanta svar så tackar jag dig, Elin, för denna magnifika intervju! Jag känner mig hedersam.

Nästa gång är det dags för P3 Spels Angelica Norgren – XBOXflickan – att bli intervjuad av mig. 

 

 Elin Ekberg är bloggerska i Loading – i min mening spelsveriges allra bästa bloggerska. Hon var känd som Lovely Firefly på Loading. Numera skriver hon för speltidningen LEVEL och informerar om spelnyheter på Loading. Den unga damen har många strängar på sin lyra, och det är bara början tror jag.

Intervjuer så här långt:

1. Ludde Lundblad på Svampriket.

2. Emmy Zettergren Nordström.

3. Anna ”Lania” Sladö.

4. Fredrik Johansson.

5. Elin Warnecke Arveteg.

6. Elin Ekberg.

7. Angelica Norgren. (kommer snart)

8. ?

9. ?

2 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg!

  1. Intressant att få veta lite mer om Elin. Har inte haft så god koll på hennes personliga åsikter. Kanske vore dags att följa hennes blogg också utöver twitter. :p

Kommentera

