Sätrapôjks tio frågor till Elin Warnecke Arveteg!


Det är dags för min femte intervju i ordning, och turen har kommit till en person jag respekterar till fullo.

Spelföräldrarnas Elin Warnecke Arveteg.

Så här blev min intervju med henne.

1.Vad gillar du att spela?

Jag gillar att spela det mesta, mest gillar jag nog RPG, FPS och skräckspel.


2.Om jag och min sambo (eller något annat par i överhuvudtaget) ska spela något spel via co-op, vad skulle du absolut rekommendera för co-opspel? Genre spelar ingen roll.

Borderlands är riktigt roligt att spela co-op och dessutom så kan man använda sitt eget konto (och sparfil) om man har två på PS3:an. Detta innebär att man faktiskt får de flesta troféer när man senare loggar in på sitt konto. 😛

Ett annat roligt co-op-spel är Portal 2, som jag och Robert spelade ut för ett tag sen. Det är ett mysigt pusselspel och Atlas och Peabody samt GladOs roliga kommentarer gör det riktigt charmigt. Sen har jag ännu ett spel som jag tycker passar alldeles utmärkt som co-op-spel och det är Resident Evil 5, så länge man klarar av att kommunicera och dela med sig, för det blir inte bra om en person tar all ammunition och den andra står som ett fån. ;P


3.Resident Evil eller Silent Hill? Vilken spelserie föredrar du?

Svår fråga! Jag gillar båda serierna av olika anledningar. Silent Hill är psykologiskt läskigt med förvridna sjuksköterskor och dramatisk/a musik/ljudeffekter, och Resident Evil har alltid varit mer panikkänsla i sig. Som när det kommer ett pack hundar i Resident Evil 1, eller Tyranten i 3:an. Så jag tror inte att jag kan ge ett definitivt svar där. Båda har sin respektive charm, även om jag nog har en bättre relation med karaktärerna i Resident Evil-serien än i Silent Hill-serien.

 De förvridna sjuksköterskorna i Silent Hill-serien är obehagliga. Här från Silent Hill 2.


4.Hur länge har du spelat tv-spel?

Det beror nog på vilken syn man har på spelande. Jag spelade första gången när jag var 6-7 år, då min bror hade ett NES med Gradius på. Det tyckte jag var superkul, men jag fick inte spela särskilt mycket och var inte heller särskilt bra på det. Efter att min bror sålde NESet så spelade jag sporadiskt hemma hos vänner fram tills jag var 12 då vi hade köpt ett NES som jag spelade dag och natt på (Super Mario Bros, Zelda II och Metal Gear Solid). Efter den gick sönder så hade vi ett SNES ett tag som jag spelade en massa på, men jag tror inte att det var förrän vi fick låna storebrorsans playstation när jag var 14 som min riktiga spelkärlek väcktes (eller snarare fick blomma ut). Jag spelade Resident Evil 1 och 2, Silent Hill och Metal Gear. Och sedan dess har jag spelat frekvent, först på PS1:an och senare på datorn och PS2:an. Så för att svara på den ursprungliga frågan så har jag spelat spel i 23 år, men frekvent i 15 år.


5.Du är, liksom jag, förälder. Tror du att det är bra att lära sina barn om tv-spel?

Jag tror att det är väldigt bra att lära barnen om TV-spel, speciellt om man själv gillar spel. Men, sen tycker jag att man måste sätta gränser för barnens TV-spelande, då det är svårare för barn att sätta gränser och kunna hantera ansvaret över sin fritid. Barn behöver få vara ute och leka och utveckla sin fantasi. Dessutom tycker jag att det är synd att det finns så många okunniga som använder TV-spelet som barnvakt. Som förälder måste man veta hur ens barn klarar av spel, och online-spel får inte mina barn spela alls, det tycker jag inte att de är mogna för.


6.Vilken är den mest överskattade spelkaraktären? Varför?

Det är lätt enligt mig: Mario. Han görs till en ikon för spelande över hela världen, men jag har aldrig haft den relationen till honom. Jag tycker att just Mario har exploaterats så mycket att han är tråkig, även om folk verkar anse att så fort Mario är med i ett spel är det bra. Det tycker inte jag. Nu kommer jag väl att få på mig hela Marios fanskara, men jag tycker inte speciellt mycket om honom eller hans spel. Och, jag har faktiskt spelat många av spelen med Mario, men de har ingen plats i mitt hjärta trots att jag satt så länge med Super Mario Bros att jag konstant drömde om bana 1:2 när jag var yngre. ;D

 Den mest överskattade spelkaraktären enligt Elin; Mario. Här från Super Smash Bros Brawl.


7.Det verkar gå dåligt för Nintendo just nu, med tanke på att de prissänkte 3DS och informationen om Wii U var lika stor som en hostning. Vad är dina tankar kring detta?

Jag kan inte säga att jag har så mycket tankar om Nintendo alls. Jag gillade NES, SNES och Gamecube, men de andra konsolerna bryr jag mig inte mycket om alls. Wii U känns inte som en konkurrent till PS3:an eller ens till 360:n, och att 3DSen ska få en extra analog spak känns som mjölkning precis som Wii Motion plus var. Dock, tyckte jag att det var ett bra deal med ambassadörsprogrammet och de 10 spel som man fick i och med 3DS:ns prissänkning.


8.Vilken är din favoritkonsol genom tiderna?

Min favoritkonsol är svår att utnämna, men just nu är det i alla fall Playstation 3, innan dess var det Playstation 2 och innan dess var det PS1:an. Så med ett ord: Playstation! Jag dreglade efter PS:an när den kom ut och efter PS3:an när den kom ut och kommer att dregla efter PS4:an när den kommer. Jag är helt enkelt en riktig PS-fangirl.


9.Vad för spel ser du fram emot mest just nu?

Jag hade en hel del spel som jag verkligen såg framemot för ett tag sen, men i och med att månaderna går så minskar min hype mer och mer, men jag ser fortfarande fram emot spelen även om det är med lite avmätt intresse. Så de spel som jag ser fram emot just nu är Batman: Arkham City, The Elderscrolls V: Skyrim, Uncharted 3, Thief 4 (om det någonsin kommer), Mass Effect 3 och möjligtvis Rage.


10.Anser du att tv-spel är lika mycket kultur som film, musik, konst och böcker?

Jag är osäker på det. På ett sätt är spel kultur, men på ett annat är det inte det. Man kan leva sig in i en bok, en TV-serie, eller en film, men man är inte delaktig. Man ”följer bara med” och däri ligger skillnaden mellan dem och TV-spel. I TV-spel är det jag som är karaktären. Jag som väljer var jag ska titta och hur min gubbe ska se ut (iaf i rollspel). Jag bestämmer hur min karaktär ska vara, antingen ond eller god och den sortens interaktivitet får man ju inte av ”kulturen”. Jag kan tycka att ett TV-spel är kult, men jag skulle nog inte vilja benämna det kultur, för då kommer det helt plötsligt in begränsningar och det vill jag inte. Jag vill leva mig in i en värld och vara en del av den och jag är rädd att om man benämner TV-spel som kultur förändras reglerna för dem och det vill jag inte.

Det här är en bonusfråga från Fredrik Johansson som jag intervjade innan dig:

Hur balanserar man jobb/studier, familj, barn, bloggande och ett enormt spelintresse? Jag tycker det är svårt nog att få ihop pusslet med ”bara” jobb, bloggande och spelande. Det finns liksom inte nog med timmar på dygnet. Vad är hemligheten? 😀

Jag vet faktiskt inte! Jag tar mig helt enkelt tiden att spela när jag kan, och barnen gillar för det mesta att titta på.

Sen lönar det sig att ha en man som är förstående och hjälper till med saker när jag är fast i ett spel och inte vill lägga ner det. Sen att jag inte sover så jättemycket kanske kan förklara något. Det och fasta rutiner för barnen. Klockan 7 på kvällen är det läggdags och då får de leka lugnt på sina rum tills det är dags att sova. detta hjälper dem att varva ner hjärnan så att de faktiskt blir trötta när klockan är 9 och det är sovdags. Så rutiner och en förstående partner är väl vad som krävs för att få livspusslet att gå ihop. 😀

Jag tackar Elin så jättemycket för att hon ville ställa upp för denna intervju, och jag tycker jättemycket om hennes svar.

Nästa intervju jag ska ha, är med en annan Elin; Elin Ekberg från Loading och tidningen LEVEL. Håll utkik!

 Elin W. Arveteg är en fantastisk gamer och driver sin hemsida Spelföräldrarna tillsammans med sin man Robert, även han en fantastisk gamer. Som förälder, beundrar jag deras syn och passion för spel.

Intervjuer så här långt:

1. Ludde Lundblad från Svampriket.

2. Emmy Zettergren Nordström.

3. Anna ”Lania” Sladö.

4. Fredrik Johansson.

5. Elin Warnecke Arveteg.

6. Elin Ekberg. (kommer snart)

7. ?

8. ?

9. ?

5 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor till Elin Warnecke Arveteg!

    • Absolut! Hon svarade så intressant!
      Jag håller med henne att Mario är väldigt överskattad som spelfigur – dock gillar jag de mesta spelen med honom. 😉

  1. Pingback: Sätrapôjks tio frågor till Elin Ekberg! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Xareena intervjuas av Sätrapôjk |

  3. Pingback: Säsong 2!: Sätrapôjks tio frågor till Robert Arveteg! « Sätrapôjk

Kommentera

