Om jag ändå kunde sjunga.


Jag älskar musik. Det är utan tvekan.

Jag känner igen en underbar sång hur lätt som helst, och gottar mig i modern pop lika mycket som jordnära country eller vass hårdrock.

Men jag har en komplex.

Min oförmåga att sjunga och hänga med i toner, takt och ha uthållighet.

Jag hakar efter en hel del och ibland har jag för bråttom. Tappar ord och använder andra ord.

Nu är det väl så att alla inte är artister eller sångare. Det förstår jag.

Men att sitta och sjunga en fantastisk låt, det har jag alltid önskat att jag kunde.

Många i mina trakter säger att Bob Dylan sjunger som en kråka, men en sak vet jag. Hans texter är gudomliga och hans sångröst passar sångerna perfekt.

Han är ju trots allt songwriter!

Jag kollar på TV, och det finns Idol och True Talent – för mig program som är rätt nonsens visserligen, men de har fantastiska sångare och sångerskor. Många program handlar om talangsfulla sångare som ska börja en karriär inom svensk musik.

Melodifestivalen är om några månader, och för att inte glömma Doobidoo, Så Ska Det Låta och Körslaget. Musikprogram. Med talangsfulla sångare.

Många i min omgivning kan sjunga, uttrycka sig vackert i musik. Nu låter det som jag är avundsjuk.

Ja, det är jag faktiskt.

Jag är väldigt fascinerad av folks otroliga musiktalanger att jag funderar på varför jag inte kan sjunga eller hänga med.

Ser jag på Idol och såna program så får jag en ond känsla i magen eftersom jag är så usel på att sjunga.

Musik är så stort och populärt, men det är alltid program med folk som kan sjunga (missförstå mig inte, det är jättebra att det finns såna program med begåvade artister) – varför finns det inget program eller utbildning på de som inte kan, men vill sjunga och uttrycka sig med hjärtat?

Jag tror att om ett program eller en utbildning skulle ge folk hopp. Ett chans att uttrycka sig. Varför ska inte alla kunna sjunga?

 

Fast jag inte har den begåvningen, så drömmer jag absolut att sjunga. Attt sitta eller stå och dra en slagkraftig text som denna;

Come mothers and fathers
Throughout the land
And don’t criticize
What you can’t understand
Your sons and your daughters
Are beyond your command
Your old road is
Rapidly agin’
Please get out of the new one
If you can’t lend your hand
For the times they are a-changin’.

The Times They Are A-Changin’ – Bob Dylan

 

Även om jag inte kan sjunga – så kommer jag alltid att älska musik.

2 thoughts on “Om jag ändå kunde sjunga.

  1. Ta den här känslan så förstår du hur jag känner när jag ser dig och andra rita och måla. Visst kan alla lära sig rita och sjunga, men alla är inte födda med begåvningen att bli duktiga på det. Man får helt enkelt vara nöjd med sin lott i livet att vara badrumssångare. ;p

Kommentera

