Teckning: Phantasm. Plus snabba filmrecensioner av filmserien.

Denna teckning är en annorlunda variant från filmaffischen av Phantasm II, en scifi/skräckfilm från 1988.

I denna bild står skräckikonen The Tall Man och håller i ett dödligt klot vars mål är att ta tag i folks skallar och borra hål i kraniumet.

Jag har gjort en liten ändring, jag har tagit bort spegelbilden av Mike och tjejen – och ersatt dom med en annan filur. Kan ni gissa vem?

Jag gör även i detta inlägg en snabb recension av filmserien Phantasm.

• Phantasm (1979) är en kultförklarad film som handlar om en begravningsentrepenör (The Tall Man) som stjäl lik och omvandlar dom till zombiedvärgar. En massa mystiska mord inträffar i en småstad, och det visar sig att The Tall Man ligger bakom alltihop. Första filmen är visserligen rätt föråldrad, men det ligger en hel del charm i det. Musiken är mycket bra, särskilt titelspåret som påminner starkt om Tubular Bells från mästerverket Exorcisten. The Tall Man är en annorlunda skräckikon, han är en strateg och använder sig av dödliga flygande klot. Kloten fäster sig fast i skallar på folk och borrar hål i dom. Det är en ganska flummig film, men klart sevärd. Betyg: 3 av 5.
  • Phantasm II (1988) utspelar sig direkt där ettan slutade. Mike räddas av Reggie ifrån The Tall Man som försökte ta honom i slutet av första filmen. Men Mikes bror har försvunnit. En kvinna har ett speciellt band till Mike, och förösker få honom att hjälpa henne att hindra The Tall Man att ta hennes morfar om han dör. Detta är en snygg uppföljare som är också den bästa filmen i serien. Titelmusiken har fått en rejäl uppiffning och fungerar skitbra i den här filmen. Minus för att de bytt ut Mikes skådis från första filmen. Betyg: 3 av 5.
  • Phantasm III (1994) börjar med kvinnan som hjälpt Mike och Reggie dödas av The Tall Man. De två hjältarna jagar sedan den mystiske mannen och stöter på en tuff ligistkvinna, Rocky, med attityd. Här märks det tyvärr att serien börjar gå på tomgång. Visserligen har inte Phantasm-filmerna direkt konkreta manus, men det här känns verkligen tråkigt. Bra att Mikes originalskådis återvänt och The Tall Man övertygar ännu. Men att Reggie i denna film framstår som en kåtbock som vill bara ha sex med tuffa Rocky känns bara banalt. Slutet är riktigt dåligt och ointressant. Betyg: 1,5 av 5.
  • Phantasm IV (1998) är egentligen en film som ska berätta mer om mysteriet kring The Tall Man. I den här filmen kommer Mikes bror tillbaka. Det här är den sämsta filmen i serien, fruktansvärt tröttsam och ingen som helst logik. Det hjälper inte med att originalskådisarna är med, alla ser trötta och mossiga ut. Liten tröst är att några scener från första filmen som inte användes finns med. Betyg: 1 av 5.
The Tall Man är en härlig skräckfilmsfigur, väl spelad av Angus Scrimm – som faktiskt fått en Grammy för bästa textskrivare. (Han har skrivit delar av texter för Frank Sinatra och Beatles.)
Jag rekommenderar absolut första och andra filmen, men undvik trean och fyran till varje pris.
Jag avslutar det här inlägget med musiken från Phantasm II. Hoppas ni gillar teckningen.