Sätrapôjks tio frågor : Drömintervju 1!


Jag vill först nämna att jag ska egentligen ha min intervju med Angelica Norgren före, men eftersom hon har mycket att göra så har jag inte fått svaren ännu. Men de kommer ska ni se. Jag tänker däremot lägga upp min intervju som kommer efteråt, och det här är en riktig ära!

Vanligtvis brukar jag göra en intervju med olika gamers som jag respekterar, men denna gång har jag tagit en annan riktning – jag har intervjuat en fantastisk filmskribent, nämligen Emma Gray Munthe!

Så här blev intervjun:


1.Hur länge har du varit filmskribent?

Jag började jobba på filmtidningen Cinema inför Stockholms filmfestival hösten -99, så i snart 12 år. Innan dess hade jag pluggat Drama-Teater-Film i Lund och skrivit för Lunds studenters filmstudios katalog, men det var nog 1999 någon gång som jag kunde kalla mig filmskribent.

2.Hur skulle du beskriva en typisk svensk film?

Oj. Ängslig? Men sen finns det ju en massa oängslig film också, så jag vet inte om jag överhuvudtaget skulle ge mig på att beskriva en typisk svensk film.

3.Skådespelare brukar få en heders-Oscar.
Men om det skulle införas en sorts heders-Oscar för klassiska filmer, vilken film skulle du vilja ge en heders-Oscar till och varför?

En av mina favoritfilmer är John Cassavetes Faces, så den kanske. Eller i alla fall till Cassavetes filmer sammantagna.

 Faces är en av Emmas favoritfilmer.

4.George Lucas har gjort om de klassiska Star Wars-filmerna igen. Tror du han någonsin kommer att vara nöjd?

Förmodligen inte.

5.Stellan och Alexander Skarsgård har blivit stora, Noomi Rapace spelar in film med Ridley Scott och Michael Nyqvist är med i nya Mission Impossible. Snart kommer den amerikanska versionen av Män Som Hatar Kvinnor. Håller Sverige att bli riktigt stort inom filmvärlden, förutom då Bergman?

Det känns ju onekligen som att det varit en liten svenskboom på senaste, där inte bara skådisar som dem du nämnde och Joel Kinnaman utan också svenska filmfotografer och regissörer åkt över och jobbat på stora projekt. Plus att det ju gjorts/är på gång en del remakes på svenska filmer. Men ”riktigt stort” vet jag inte… Ett tag var det spanska regissörer och spansk skräck som var det hetaste, ett tag var det japanska filmer som var i ropet. Sånt där går ju i cykler.

6.Om man ska recensera en film i en blogg till exempel, vad är dina bästa råd för att en recension ska vara bra?

Att man litar på och helt går på sin egna magkänsla och inte tittar så mycket på vad andra tycker om filmen i fråga! Och att man letar sig fram til ett eget språk och sätt att skriva om film.

7.Remakes av klassiska skräckfilmer – bra eller dåligt?

KAN ju bli bra, men väldigt många av de senaste årens skräckremakes har helt saknat känsla. Men Rob Zombies Halloween var bra till exempel!

 Rob Zombies nyinspelning av Halloween är bra, tycker Emma.

8.Hur skulle du beskriva en typisk amerikansk film?

Det skulle jag inte göra, det kommer ju så oerhört många olika filmer därifrån.

9.Vilken är din favoritskådespelare/skådespelerska?

Hmmm. Svårt! Just nu tycker jag mycket om Ryan Gosling och Michelle Williams. Gena Rowlands är också en favorit.

10.Hur många filmer brukar du i genomsnitt se i veckan?

Slår man ut det på ett år blir det väl i snitt en om dagen ungefär. Mer om det handlar om år när jag varit på många filmfestivaler (då kan man se fem filmer om dagen), mindre nu sedan jag fått barn kanske.

Jag har fått en fråga från Angelica Norgren, som jag intervjuade innan dig;

Vad tycker du spelvärlden borde lära sig av filmvärlden, och tvärtom?

Oj. Jag vet på tok för lite om spelvärlden för att kunna svara på det, tyvärr.

Jag vill tacka Emma för att hon ville ställa upp på denna intervju, det har varit en ära att få intervjua henne!

Som sagt, tänker jag publicera Angelica Norgrens intervju vid ett senare tillfälle. Efter Emmas intervju så har det blivit dags att återvända till spelvärlden igen. Då ska det bli dags för en svensk legend. Jag lovar, det kommer att bli en höjdare!

 Emma Gray Munthe är filmskribent och recensent på Aftonbladet. Hon har även varit recensent för tvklassikern Filmkrönikan. Hon är även en flitig bloggerska.

2 thoughts on “Sätrapôjks tio frågor : Drömintervju 1!

  1. Pingback: Sätrapôjk’s 10 frågor – Säsong 2! Kommer snart! « Sätrapôjk

Kommentera

