Inför Halloween: Sätrapôjks fem skräckfilmstips.


Halloween bäddar för våra fötter. För min del är det en tid med pumpalyktor, bus och godis. Höstrusk. Mörker.

Men givetvis blir det en del film för mig, särskilt härliga skräckfilmer.

Jag skulle kunna rekommendera en massa skräckfilmer som helst, men i detta inlägg så nämner jag fem stycken.

 

  • Drag Me To HellSam Raimis återkomst till skräckgenren är en riktig rysare med svart humor. En kvinna på en bank får en förbannelse över sig eftersom hon nekat en gammal dam förlängning av banklånet. Den gamla damen – som jag tycker är riktigt creepy – blir förbannad och kastar då den här förbannelsen som innebär en massa otur och en hel del skrämsel. Rekommenderas starkt, för det är en av de smartaste och mest obehagliga skräckfilmer jag sett på länge.

 

  • Phantasm – Den underliga scifi/rysarblandningen med The Tall Man i spetsen är en kultförklarad klassiker. Är osäker om den finns i Sverige, men får ni tag på den så rekommenderar jag Phantasm. Om ni gillar B-filmer det vill säga. Se ettan eller tvåan, gärna båda. Men undvik trean och fyran till varje pris.
  • Zombie Flesh EatersLucio Fulci gjorde en klassisk zombiefilm, som även kallas för Zombi 2. (Dawn Of The Dead kallades för Zombi) Fulci var känd för riktigt groteska och råa scener, och här finns ett av de mest smärtsamma inslag som finns – träkvisten i ögat. Men också den kultförklarade zombie vs. haj-scenen.
  • Bad Taste – Lagom till Tintins filmpremiär på vita duken, så skulle det passa utmärkt med en sann C-film signerad Peter Jackson. Att filmen tog flera år och kostade några hundra dollar att göra är minst lika otroligt som filmens otroligt svarta humor. Det är våldsamt, äckligt men också galet roligt.
  • Halloween & Halloween II – Okej, nu blev det två filmer – men dessa två filmer av John Carpenter och Rick Rosenthal ska bara ses tillsammans. Michael Myers skräckvälde i Haddonfield är bland det mest klassiska i skräckfilmsväg. Dessutom bland de bästa. Kombinerat med världsklassad musik, ljussättning och den täta spänningen gör de två filmerna till mästerliga rysare.
Givetvis finns det så mycket andra bra rysare, moderna liksom gamla.
Med dessa rekommendationer så hoppas ni får en jättetrevlig Halloween-afton. Jag avslutar med intromusiken från Halloween II – min personliga favorit.
2 thoughts on “Inför Halloween: Sätrapôjks fem skräckfilmstips.

  1. Kul med såna här listor. 😀 Drag Me to hell är klockren, fast jag skrattade en hel del emellan skriken. Ska kolla in de andra också, de jag inte sett dvs. Bad taste är ju awesome! ;D

Kommentera

