Omkring finns det fantastiska konstnärer och personer som inspirerar en.


 Makalös konst av en av mina favoritkonstnärer, Victoria Frances.

Jag älskar att teckna. Det är ganska uppenbart.

Alla har favoriter bland konstnärer och animerare, för det finns något fantastiskt i alla.

Jag kan ta Anna som ett exempel. Hon håller på med ett projekt att skapa en bild om dagen under en månads tid, och det måste jag säga: Hon gör ett otroligt jobb dels för att hålla sig till tidsplanen. Dels för att hennes bilder är helt fantastiska. Hon använde sig av en Wacom-penna och tablet som hon skapade magiska bilder med, många av dom är färgstarka och känslosamma bilder. Den senaste tiden har hon gjort blyertsbilder, och här visar hon att hon är underbart begåvad med den konstformen med. Jag har många favoriter som hon gjort under denna månads tid – kolla själva här och inspireras av hennes talang.

Sedan kan man kolla Deviantart – en sida med massor av vacker spelkonst och fiktionskonst. Jag finner alltid något nytt där.

Naturligtvis gillar jag Disneys klassiska filmer, animefilmer av Miyazaki och härliga Marvel-serier. Alla har inspirerat mig.

Luis Riyo. Victoria Frances. Magiska.

Men den bästa konstnären för mig är egentligen moder natur. Hennes miljöer är otroligt vackra.

Det känns roligt att många tycker om mina teckningar, och inspirerar andra. Jag vill citera Emmy Zettergren Nordström i hennes inlägg om spel är konst:

”Det är något visst med att se karaktärer, platser eller föremål från spel i ett helt annat sammanhang. Ett sammanhang där någon gjort en egen tolkning och förmedlat det i en bild. Det kan bli både absurt och vackert. Och när jag ser duktiga kreatörer i mitt Twitterflöde och på bloggarna jag följer, som Sätrapôjkeller Xboxflickan & Nikke, så rycker det i teckningstarmen. Kanske borde jag…” – Emmy Zettergren Nordström.

Jag har tecknat länge. Jag har mina styrkor, och många brister. Jag lär mig fortfarande.

Ett minne som jag absolut håller med om, var när jag satt vid Torsbytorget och drack öl. Hade ett samtal med en kompsi som heter Olov. Han sa så här:

-Du är en jävel på att teckna.

– Tack, sa jag. Men jag är inte bäst på det.

– Det spelar ingen roll hur duktig man är, det finns alltid någon som är bättre.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Han har så rätt, det finns alltid någon som är bättre på det man är bra på. Se på 100-meterslöpare. Det kommer alltid någon som slår världsrekord.

I konstvärlden finns det alltid någon som får ens haka att falla till marken. Men jag är stolt att få äran att teckna varje dag, och vara mig själv.

Det här är mitt tips till er:

Alla kan teckna, det är bara fantasin som hindrar en.

2 thoughts on “Omkring finns det fantastiska konstnärer och personer som inspirerar en.

  1. Tack för ditt fina omnämnande här. 🙂 Så snällt av dig!
    Så sant som det är sagt, oavsett hur duktig man är så finns det alltid någon som är bättre. Samtidigt ska man nog inte underskatta sig själv då det finns personer som ser skönhet i det man själv tycker är fult eller misslyckat.

    Du vet att jag finns på DeviantART med va? 🙂 Du hittar mig på http://lania.deviantart.com/

  2. Pingback: Inspiration

Kommentera

