Första intrycken av ”paradisspelen” Dead Island och Rune Factory: Tides Of Destiny.


Året närmar sig sitt slut, hösten är ruggig och mörk. Vintern drar snart hit sin resväska full av kall snö.

Då passar det bra med att se paradiset. Sand, havsvatten och tropisk värme.

Det här mina första intryck av två helt olika spel, men har faktiskt  temat paradis i sig.

Spelen? Jo, de är Dead Island och Rune Factory: Tides Of Destiny.

 Dead Islands bisarra logotyp.

Dead Island är ett first person/survival-horrorspel. Ett tropiskt paradis blev plöstligt invaderat av människoköttslafsande zombies. Man kan välja mellan fyra olika männiksor som ska försöka överleva och ta sig ut ur den zombiekryllande ön.

Det är ett intressant koncept, och den fungerar. Jag gillar idén att man i förstapersonsperspektiv utforskar en farlig ö med alla dessa zombies som ständigt väntar på att få käka upp en.

Precis som i FPS-spel så kan man gå upp i nivåer med sin karaktär och ge dom uppgraderingar för att göra det lite lättare att överleva. Det är smidigt och praktiskt.

Vapen kan man hitta i stort sett överallt men man bör vara försiktig. De är slit-och-slängvaror eftersom de blir rätt slitna. Man kan laga vapnen eller uppgradera dom men det kostar pengar. Lyckligtvis finns det pengar överallt – zombies har faktiskt plånböcker.

Man får mycket uppdrag av många överlevare, och i gengäld belönas man med erfarenhetspoäng, vapen, pengar och andra intressanta saker. Det ger spelet en hel del utforskarglädje.

 Paradiset. Det är så vackert, men fan så typiskt att det ska vara dödligt.

Dead Island har vacker grafik, det är verkligen som att vara på tropisk ö. Det är nästan som att man befinner sig i en spelversion av Lucio Fulcis gamla skräckis Zombie Flesh Eaters, som också utspelar sig på en tropisk plats. Ibland bromsas bildhastigheten när det kommer mycket zombies, så det är ett litet minus.

Det finns en hel del olika zombies, men alla är farliga. Även en långsam zombie kan vara farlig i rätt tidpunkt. (eller ska jag skriva fel?)

Det kan bli lite enformigt att dänga zombies, men eftersom det är en hel del att utforska och mycket att göra så det gör egentligen inget.

Trailern för Dead Island var verkligen hjärtskärande.

Rune Factory: Tides Of Destiny är det senaste spelet i Rune Factory-serien.

I detta spel utspelar sig spelet på en jättefin ö mitt i det stora havet. En ung kille och en väninna hamnar i en annan tidsålder på samma ö, och väninnans själ är fast i killens kropp. Hur blev det så? Hur blir de två igen? Och framför allt, hur kommer de tillbaka till sin tid?

Likt det grymma Rune Factory: Frontier, så ska man bekanta sig med byns invånare, plantera grönsaker, sköta om djur (monster i detta fall) och utforska. Jag kände igen mig ganska snabbt, eftersom de är rätt lika. Men det finns mycket saker som är nya – och några praktiska förbättringar.

Kartan visar vart folk befinner sig. Praktiskt när man ska leta efter denne. Det var ett problem för Frontier, man var tvungen att lära sig folks scheman. Här behöver man inte det. En annan sak som förbättrats är väderleken. I Harvest Moon kunde man veta vad det blev för väder dagen efter, och även i detta spel. Jättebra, för det var pest och pina i Frontier.

Man kan även styra en stor jordgolem, som man letar efter nya öar i havet med. Jag får lite vibbar av Legend Of Zelda: The Wind Waker här, eftersom det är väldigt mycket hav i spelet.

Grafiken är förbättrad mot Frontier, det är mer färgstarkt. Jag gillar denna vackra tropiska grafik med sin värme. Men det är en sak jag saknar jämfört med föregångaren. När man pratar med en person så kan man se animerade personer istället för den underbart charmiga mangastilen som Frontier hade. Det är lite synd.

Sen är det då invånarna. Jag har inte fäst vid någon särskild ännu, men det kommer nog. Frontier hade så många färgstarka personligheter. Så här långt är det Lily med sin klumpighet och Elena med sitt temperament som är färgstarka.

Man kan förstärka folks förtroende för en genom att göra uppdrag åt en. Man får belöningar som pengar och saker. (hm, det låter väldigt likt Dead Island.)

Jag älskar spelets inledning, lika charmig som Frontiers.

Både Dead Island och Rune Factory: Tides Of Destiny kommer jag nog spendera en hel del tid med, och så har jag  ju Xenoblade kvar. Plus Legend Of Zelda: Skyward Sword när det kommer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s