2011: Året jag började teckna på allvar igen.


Det här inlägget handlar om att jag återvänt till tecknandet efter ett x antal års långt uppehåll.
Det första jag gjort i år var en bild på Angelina Jolie från filmen Salt. Det är inte den bästa bild jag gjort, men det blev ett startskott för en lång rad teckningar.
Jag räknade upp allihopa jag gjort i år och det är nästan 70 teckningar.
Så många på ett år har jag aldrig gjort förut.

Det blev väldigt blandat motivmässigt. Mycket tv-spelsbilder, porträtt på kändisar och andra ting.

Sedan var det då ett projekt jag hade i vintras. Jag skulle göra femton olika motiv baserade på folks önskemål.
Bilden på Tingle fick folk att rysa av obehag medans Gregg från Conker’s Bad Fur Day blev uppskattad.
Det är fascinerande hur en bild kan väcka känslor på olika sätt.
Det blev dessutom två porträtt på fröken Elin och herr Timmy på Loading.se.

När jag startade min nya blogg i våras så ville jag få tecknarglödet hetare. Jag skrev upp olika utmaningar som jag ville teckna. Ämnena var olika men tv-spel återkom alltid. Det är faktiskt något av det roligaste jag vet att teckna av.
En hyllningsbild på Day Of The Tentacle, ett stort porträtt på Garrus och så en bild som visade min uppskattning för underbara gamers. (Victor Sjöström blev en svart ros med skägg ju!)

Det blev svårare och svårare hela tiden. Det blir det än idag.
Jag vet inte om jag nått det jag kan inom tecknandet eller om jag lär mig fortfarande.
Men jag älskar det!
Nyligen gjorde jag en bild som en vän önskade. Han har två stora tavlor som min far gjorde – Elvis Presley och Chuck Berry.
Det var rörande att få göra bilden till en som har min fars bilder – nostlagiskt till och med.

Önskemål får jag hela tiden. Efter Ron Jeremys porträtt så har jag fått sju önskemål!

Porträtt verkar vara populära. Thomas Wiborghs hyllningsbild fick många att dra på smilbanden.
Liksom LIMBOSIZED-bilden.
De blev dessutom nominerade till veckans händelse på Loading. Jag är djupt rörd av detta!

Men denna saga av masstecknande når snart sitt slut. Nästa år ska jag dra ned på tecknandet. Inte helt förhoppningsvis. Men det blir inte 70 teckningar nästa år tror jag. Kanske 10-20? Jag vet inte.
Det kostar att ligga på topp – jag har inte hunnit att spela så särskilt mycket. Men det viktigaste skälet är att vårt andra barn kommer när som helst – 7 januari är beräknat datum.
Tiden verkligen flyger iväg.

Men än lägger jag inte ned pennan. Jag har ju de där önskemålen kvar! Dessutom ska jag ju göra något inför lucka 21 på Loadings drömlika julkalender.
Tack för ni givit mig inspiration för alla dessa bilder!

2 thoughts on “2011: Året jag började teckna på allvar igen.

Kommentera

