När når en spelgenre sin höjdpunkt och börjar bli tröttsam?


Alla har en speciell spelgenre närmast hjärtat, en del fler.

Vissa genren är riktigt populära inom en viss tid.

Vissa är helt enkelt tidlösa.

 

Men när kommer det till den punkt där genren börjar bli tröttsam?

Så tröttsamt att man vill spela en annan genre?

 

När en spelgenre blir tröttsam, vad kan det bero på?

Mjölkning av samma produkt kanske? För många spel i samma genre som släpps ganska tätt mellan varandra?

Det kan bero på några saker – men det är rätt individuellt tror jag. Vissa tröttnar på Nintendos storspel som Super Mario eller Legend Of Zelda eftersom de följt samma mall i många år. En del kanske tycker att zombie-spel börjar bli ute eftersom de har dykt upp många spel förutom zombiespel. (Red Dead Redemption; Undead Nightmare till exempel)

Jag tycker det är roligt att spela men även jag har tröttnat på många genren. Här är några exempel på genren:

  • FPS-spel. Det är visserligen rätt kul att peppra på med feta automatgevär men när ska det bli en total förändring i genren? Och hur många Call Of Duty-spel kommer det att finnas om sisådär fem år?

 Modern Warware 3.

  • Alla Nintendos party-spel som Wii Sports. Det var ganska kul i början, men nu behöver verkligen Nintendo ta till en ny genre. Gärna en sån som gjorde Nintendo badass på 1980-talet.

 

  • Fightingspel där man får se överdrivna sexuellt lättklädda damer. Det ska vara kul att fightas i spel, inte bli frustrerad över dålig kvinnosyn. Sex säljer? Det är för fasen ett spel jag vill köpa, inte någon knäpp speldesigners runkfantasier.

 Ivy från Soul Calibur 4. Väldigt smaklös klädsel tycker jag. Kvinnosynen är ännu värre.

Dessa åsikter är mina egna, och de står jag för. Att genren jag är lite trött på, behöver inte betyda att spelen är tråkiga.

Men vad tror ni? Vad får en genre att bli tråkig? Har ni exempel på genren som behöver förnyas?

3 thoughts on “När når en spelgenre sin höjdpunkt och börjar bli tröttsam?

  1. Intressanta tankar där. Visst finns det genrer som behöver fräschas upp lite och genrer som bara inte känns lika intressanta längre.

    För mig har MMORPG blivit allt mindre intressant och då främst på grund av tidsbrist. Jag vill inte betala för tid jag inte har tid att lägga på ett spel. Därför kan guildwars 2 bli en stor grej för mig eftersom jag ändå gillar konceptet som sådant.

    En annan genre som jag älskade tidigare men som inte riktigt kommer till sin rätt längre är Peka-och-klicka-spel. Kanske för att det är svårt att förnya genren och för att det är svårt att intressera PC-spelarna. Där tror jag att utvecklare som gillar peka-klicka som genre borde snegla på smartphones och läsplattfor för att hitta en ny marknad.

    Sen kan jag väl generellt säga att jag åt andra håller inte riktigt gillar att all RPG ska bli allt mer actionbetonat. Jag saknar de gamla hederliga uppläggen från Neverwinter Nights och liknande. Diablo III känns som en räddning där medan Dragon Age går åt fel håll. Där får man gärna gå tillbaka ett steg.

  2. ”FPS-spel. Det är visserligen rätt kul att peppra på med feta automatgevär men när ska det bli en total förändring i genren?”

    Nu finns det förvisso en del FPS-spel som bryter mallen, och som inte är ”överdrivet realististiska, militäriska shooters.” Problemet är bara att de inte syns och inte marknadsförs. Och säljer såklart inte i närheten av Call of Booty: Modern Wartfare eller Cattlefield 3.

    Förvisso är de i klar minoritet, men spel som Bioshock, Singularity, Metroid Prime, Metro 2033, Stalker, Borderlands etc har fortfarande en del att bjuda på i spelbarhet, innovation och kanske framförallt story och utforskarglädje. Inte en snitslad bana genom en halvsunkigt regisserad actionfilm-maskerad-som-spel. Eller varför inte Bulletstorm – där man bakar in så mycket svulstig, idiotisk action att det nästan blir en parodi på sig själv? Eller varför inte Serious Sam som är så tillbakablickande nostalgiskt avskalat att det lika gärna kunnat heta ‘Doom’? 🙂

    (Jag menar, till och med GoldenEye 007: Reloaded byggde in lite schysst smygmekanik på ett ganska intressant sätt.)

    Det var inte menat att det här skulle låta som ett försvarstal över FPS-genren. Jag menar, jag tycker inte ens om den så farligt mycket. Men ovanstående spel kan jag nästan helt borga för är okej även för icke-fans. 😉

    Genres som behöver räddas/förnyas?
    Alla. Då och då. Det behöver få komma spel som rör upp i genrekonventionerna, men det blir färre och färre, då det inte är ”säkra kort” eller uppföljare. Risktagandet är betydligt mindre nu.

    • ”Modern Wartfare eller Cattlefield 3”. 😀 Briljant!
      De undantag du har skrivit håller jag med dig om, särskilt Metroid Prime som jag hade riktigt kul med. Älskar fortfarande dess utforskning.

Kommentera

