Årets bästa låtar 2011: Sätrapôjk berättar.


Året har nått sitt slut, och då passar jag faktiskt på att sätta ihop en 11-toppslista av de bästa låtarna i år.

Innan jag tar upp elva-topplistan så nämner jag två bubblare, och de är Melodifestival-deltagare:

  • E’ Det Fel På Mej med Linda Bengtzing får mig att tralla en del. Oh My God med The Moniker får mig riktigt glad. De är väl värda att nämnas, men de räcker inte riktigt ända fram.

Nu är det då dags! Mian elva favoritlåtar 2011, från plats 11 till plats 1 – med motiveringar:

  • 11. Leaving Home – Nicke Borg. Backyard Babies sångare debuterar i Melodifestivalen och slår till med den bästa låten tycker jag i årets festival. Nickes stämningsfulla och riviga röst passar så grymt bra här.
  • 10. Judas – Lady Gaga. Refrängen i sången är mycket bra. Gaga visar även i de mest rödsvarta sånger att hon sjunger gudomligt bra.
  • 9. Part Of Me – Sanna Nielsen. Sanna floppade i årets Medodifestvial för mig, men hon har gjort en annan sång från årets album. Hade hon tagit denna låt så hade Eric Saade sett upp. Hör på hennes stämma i refrängen. Jag ryser kärleksfyllt.
  • 8. Jag kommer – Veronica Maggio. Först avskydde jag låten men den har vuxit sig starkare. Det är nog en jättebra balans med den snabba takten, gitarr-riffen, texten och framför allt Maggios röst som gör så att låten stämmer. Hade nån av dessa faktorer tagits bort hade låten inte varit lika bra. Tro mig.

Veronica Maggio. ”Jag Kommer” är årets åttonde bästa låt enligt Sätrapôjk.

  • 7. Born This Way – Lady Gaga. Debutlåten från Gagas nya skiva är bara ett smakprov på hur bra hennes album är. Slagkraftig text, härlig stämning och riktigt förstärkande för självförtroendet.
  • 6. Just A Kiss – Lady Antebellum. Så lugn, så kärleksfull. Den doftar lite country, en del mjuk pop och har mycket själ.
  • 5. Party In My Head – September. Hennes framgång fortsätter. Jag har höjt ljudet många gånger varje gång den här låten spelas i radio. Den skriker PARTY!
  • 4. The Edge Of Glory – Lady Gaga. Mer Gaga? Ja! Det här är en modern popklassiker med en grym refräng, härliga beats och ett underbart saxofonsolo. Jag har sjungit en hel del gånger till refrängen.
  • 3. When We Stand Together – Nickelback. De råa Nickelback har imponerat på mig i några år. Här sparar de inte på trumslagen och Chad Kroegers starka sångröst är en av mina favoriter inom modern tid.
  • 2. Heartache – Top Cats. Rockabillybandet från Torsby – ja, de är från samma hemstad som jag – har fått en riktig flygtur i år. Efter deras framgångsrika uppträdande på Talang så har de vuxit till sig ännu större. Deras skiva med samma titelspår har blivit en storsäljare. Låten? Den bästa rockabillylåten på många, många år. Herr Kleppenes sångröst är bättre än någonsin. Nästa år ska de delta i Melodifestivalen!

Top Cats. Deras ”Heartache” är årets bästa svenska låt och visar att de är en grupp att räkna med på allvar!

Årets bästa låt? Jo det är:

  • 1. Hair – Lady Gaga. Fjärde låten med Lady Gaga på listan! Men varför har jag valt denna låt till årets bästa? Många av hennes låtar från ”Born This Way” är guldkorn och egentligen skulle jag ha valt vilken som helst men ”Hair” vinner på grund av här visar hon att hon är en outstanding sångerska på riktigt! Min ryggmärg ryser när hon tar i refrängen. Det bästa är ändå att låten växer för varje dag, precis som – hår…

Lady Gaga har fyra låtar på Sätrapôjks 11-topplista av årets bästa låtar. ”Hair” är årets bästa låt tycker Jerry.

Jag har satt ihop en lista på Spotify, inklusive de två bubblarna och dessutom i rätt ordning.

Vilka har ni valt till årets bästa låtar?

Kommentera

