Lägga ned teckningspennan?


Jag har gjort många teckningar i år. Det är drygt 70 stycken.

Efter flera års uppehåll så har jag tecknat som aldrig förr. Jag skrev ett inlägg angående ett ifyllt teckningsblock tidigare i år, och nu har jag börjat med mitt tredje teckningsblock för i år.

Aldrig tidigare har jag fyllt i ett block så fort, och jag har aldrig börjat med ett tredje block på ett år.

Konstnärer tecknar och målar på sina egna sätt.

Oftast brukar det ta några dagar för mig att göra klart en teckning, beroende på vad motivet är.

Ibland går det fort, som porträttet på Pernilla Andersson. Men ibland tar det flera veckor, som min tolkning på Journey Of Silius eller Mario Kart-bilden. Speciellt Johnny Cash-bilden tog mycket lång tid.

Jag ser varje bild som en utmaning.

Imponerad av en fantastisk konstnärs 30-dagarsperiod.

På tal om utmaning, så följde jag fantastiska Anna som hade under en månads tid gjort en bild varje dag. Det som var så imponerande var att hon levererade en vacker bild varje dag och framför allt höll hon tidsplanen.

Hon använde sig av en Wacom-penna, och det blev otroligt färgstarka bilder. Tyvärr gick pennan sönder, men hon fortsatte att leverera med mycket vackra blyertsbilder.

Det var otroligt starkt av henne.

Den här bilden är en av mina personliga favoriter, gjort av Anna under sin 30-dagarsteckningsperiod. Ni kan gå in på annabloggar.se för att se fler bilder. Bilden är från hennes blogg. 

Tid att teckna?

En teckning kräver tid. Med mitt arbete och min familj så är det inte det lättaste att få tid att teckna.

Att Anna slet med sina bilder varje dag är otroligt viljestarkt!

Men jag har tagit mig tid, särskilt på lunchen på arbetet.

En annan sak som är svårt är att komma på en idé. Det har varit en hel del spelbaserade teckningar och en del porträtt. Får jag in en tanke så brukar jag hålla fast vid den. Ibland skjuter jag på andra idéer så att just den idé jag nyss kommit på ska komma fram först. Därför har jag inte hunnit att göra bilden på Bahamut till exempel.

Varje dag så har det alltid poppat upp en idé.

Men nu på senaste tiden, efter mitt bidrag till Loadings julkalender (som kommer snart) så börjar det hända något.

Jag har inte så många idéer längre. Jag känner att jag behöver trappa ned lite på tecknandet.

Dels att få tid att bli ännu bättre längre fram. Dels att få spela mer och se på lite mer film.

Men framför allt att få umgås med min familj – särskilt när den blir större. Vårt andra barn kommer när som helst.

Framtiden – att lägga ned teckningspennan?

Jag kommer att göra några bilder till, och framför allt några beställningar.

Sedan drar jag ned på tecknandet på allvar. Men inte helt givetvis.

Det blir inte en sån där flerårsperiod av teckningsuppehåll igen, det lovar jag.

Jag behöver bara lite tid till annat bara.

7 thoughts on “Lägga ned teckningspennan?

  1. Dina bilder var riktigt bra, hoppas att fortsätta se dem här på din blogg även i framtiden. 2009/2010 var en period då jag knappt heller kunde släppa pennan, inte ens när jag stod på bussen… 😛 men i år kunde jag knappt ens hålla i pennan innan hösten, så jag vet lätt hur det där blir och hoppas bara att du inte slutar helt, då det verkligen gav mig inspiration att ta upp pennan igen efter att ha sett dina bilder!

  2. En av de största anledningarna till att jag hade min 30-dagarsutmaning, var just för att jag inte tecknade så ofta som jag ville. Jag ville helt enkelt ”forcera” det, och sluta tänka att varenda bild jag gör måste vara perfekt.

    Du kommer absolut inte sluta teckna, men jag kan förstå om du tar en paus. För så är det ibland. Du kommer snart få ett till barn och då kommer tid för tecknande inte finnas. En annan anledning att ta en paus är att ge sig chansen att hitta inspiration. Kanske genom tv-spel, musik, att titta på andras alster, eller vara med den växande familjen.

    Helt plötsligt kommer viljan och inspirationen finnas där igen. Det går upp och ner som i dalar. Kreativitet kommer inte som ett paket på posten, det är något som måste vårdas. Men man måste kunna tillåta sig en paus och bara vara, utan krav på att man ska skapa hela tiden. För för att kunna skapa, så måste man ha något att ta av. Upplevelser, känslor, rädslor, drömmar, t ex.

    Jag är väldigt glad och tacksam för att du följde min utmaning som du gjorde. 🙂 Jag är glad och stolt över att du har tecknat så mycket som du har gjort i år. Det kommer alltid finnas kvar, det kan inte göras ogjort, och nu har du det i ditt bagage. Låt dig själv och familjen ha ett riktigt skönt jul- och nyårsfirande. Tids nog vill du greppa pennan igen.

    *kram*

    • Din kommentar säger allt som är helt rätt.

      Ja, jag kommer absolut att söka inspiration när jag tar en paus från tecknandet. Jag söker inspiration varje gång jag spelar, ser på film eller lyssnar på en sång med en favoritartist.
      Min familj är även de en källa till mina framgångar detta år.
      Och mina vänner. Särskilt er på Twitter. Ni har varit ett riktigt stort stöd för mig.
      Du, Ina, Fredrik, Emmy, herr Ludde, herr Tommy, makarna Arveteg, Gnoit och Niklas på Megazine.
      Ni har varit en stor inspirationskälla. Det är därför jag gjorde ”Gamers Och Rosor”.

      Visst kommer det idéer hela tiden.
      Men jag tror det kan vara nyttigt för mig att ta ett brejk.
      Men det blir nog inte fem eller tio år.
      Skulle inte förvåna mig att jag sitter med tecknarpennan redan i januari.
      Jag har ju trots allt luncherna på arbetet att ta mig tid på 😉

      Jag är hedrad att du är stolt över min tecknarperiod. Jag är väldigt rörd.
      Dina teckningar kommer nog att bli en riktig inspirationskälla. För de är så otroligt vackra.

      Jag tycker du också ska njuta av jul- och nyårsfirandet. Du förtjänar en vacker och underbar jul.
      *kram tillbaka*

Kommentera

