Att spela olika spel men inte avsluta ett påbörjat.


 

image

Påbörjad skämshög, större än någonsin. Fy Jerry!

Det har varit ett märkligt spelår för mig.

Vanligtvis när jag påbörjat ett nytt spel så brukar jag ju spela klart det. Eller kanske ta i tu med två olika. Men jag brukar spela klart dom.

Men inte i år.

Jag inskaffade en PS3:a i vintras och mest njutit av att få spela så många fina spel på den.

Jag har upptäckt många blivande klassiker för mig.

Folk brukar prata om växande skämshögar – det vill säga att man samlar på sig spel som de inte hinner att påbörja att spela innan de klarat det som de påbörjat.

För mig har det varit annorlunda i år. Jag har påbörjat en massa spel i år och inte klarat av så många.

Faktum är att jag bara klarat av två stycken.

Red Dead Redemption och Rango.

Under min dryga 20-åriga spelhistoria har jag aldrig stött på det här bekymret förut.

Jag brukar ju spela klart spel jag påbörjat.

Men varför har det blivit så här? Jag fick den frågan igår på Twitter.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte.

Jag kanske har kommit i en fas i livet där jag vill bara vill upptäcka mer än att slutfölja.

För det har varit mycket upptäckande. Western, Skyloft, europeisk krig, gamla slott med vampyrer osv.

Jag kanske är rädd att spela klart för att jag vill njuta lite av spänningen? Nej, det är nog inte så.

Kan familjelivet ha påverkat? Visst är det andra prioteringar, särskilt när familjen växer och snart blir mer.

Men jag har spelat klart spel även efter Carrie föddes för drygt två år sen.

Arbetet? En möjlighet, eftersom det har blivit annorlunda nu när vi blivit ett helt annat företag. Men vi bytte ägare förra året så det stämmer inte heller.

Jag kanske har blivit gubbe? Nog är jag tunnhårig och har en kal fläck i bakhuvudet, men spelandet borde inte påverkas av ålder. Det tror jag inte.

Tecknandet har tagit mycket tid i år, det är ett faktum.

Jag får ta tag i kontrollen och verkligen spela klart ett spel. (fast jag spelar inte blodiga spel när Carrie är vaken – då får det bli Skyward Sword eller Xenoblade isåfall)

För ett spel till borde jag ju klara av. Jag har ju for God’s sake spelat i tjugo år.

Det här borde jag fixa!

2 thoughts on “Att spela olika spel men inte avsluta ett påbörjat.

  1. Ibland är jag rädd att jag blir mer ”samlare” än ”gamer”. För köpa spel, det kan jag, men det finns inte tillräckligt med tid för att klara av dem alla. Så är i alla fall det normala.
    Men när jag väl sätter mig för att spela, så blir det oftast ett spel åt gången, ibland två. Fast ibland är det nästan ett problem att jag så gärna återvänder till äldre spel, som jag redan klarat flera gånger. Om jag kunde ta mig an alla andra titlar med samma dedikation som jag gjorde Final Fantasy VII, så skulle nog min skämshög förminskas på kort tid.

    Du kanske spelar många olika titlar för att du är ute efter kunskap? För att hänga med i spelvärlden och vad alla snackar om? Man behöver inte klara spel, för att göra det, det räcker ju med några timmar här eller där. Vad jag menar är, när man kommer i kontakt med andra gamers så kan det lätt uppstå¨en sorts spelhets, som gör att man kanske inte spelar som man normalt gjorde. Jag har själv känt ångest inför ”vad andra ska tycka” om mig och mitt spelande, att man inte är gamer nog, så att säga. Det kan också vara en anledning till att jag drar mig tillbaka till spelade titlar, för att det är bekvämt och vant. Okomplicerat.

    Jag har inte rört Skyward Sword än, och det kommer förmodligen dröja år innan jag gör det. För jag orkar inte ansluta mig till den stora skaran gamers som hyllar det, som recenserar och ger toppbetyg, som skriver om det på Twitter osv. Jag tror att jag måste ta itu med det i min egen tid. Och det kanske du också skulle behöva? Så att du kan få ro i ditt spelande och din gamer-identitet? Spel ska vara avslappnande och roligt – inte stressframkallande.

    • Jag känner igen mig själv i en hel del det du skriver om dig, särskilt samlandet.

      Det ligger något i det du frågar om jag är ute efter kunskap. Det kanske jag gör omedvetet. Varför det blivit så har jag ingen aning om, men du har en poäng.

      Att gå tillbaka till spelade titlar är mycket bekvämt och praktiskt, det är väldigt avslappnat.
      Jag ska lyda ditt råd och försöka ta tag i en titel eller max två i taget.
      Absolut, spel ska vara roligt och avslappnande. Du har så rätt.

      Tack så hjärtligt mycket för dina stöttande ord. =)

Kommentera

