Tio år efter Eddie Meduzas död, ett litet minne från en konsert 2001.


Eddie Meduza, eller Errol Norstedt som han egentligen hette, har varit död i tio år nu.

Denne galne och provocerande sångare hade – och har fortfarande delat en djup klyfta mellan hat och kärlek bland lyssnare.

Det finns inget mellanting – antingen gillar man eller så hatar man Meduza.

 

 

Jag hade faktiskt tur att få se honom uppträda några månader innan han dog.

Det var på ett värdshus i Rottneros, just utanför Sunne.

Det var väldigt trångt i värdshuset, det var folk från många kommuner därinne.

Förband var Clearwater Band (ett uselt Creedence-coverband) och Eilert Pilarm som hade sitt segertåg.

Eilert drog visserligen publik men det var inte honom folk kom att se.

När en liten, rätt så småknubbig Eddie Meduza stod på scenen så fick man verkligen kämpa för att få en plats.

Han var rätt sur för 11 september-dåden och räckte ett stort långfinger åt Usama Bin Laden.

Han sjöng sina mest klassiska sånger, mest från tiden på tidigt 1980-tal. (Mera Brännvin, Glasögonorm, Volvo osv.)

Han gjorde fula grimaser ganska ofta, precis som han gör på fotografier.

Nu kommer jag inte ihåg om han sjöng någon snusklåt, men Skinnet tror jag att han drog. (dålig ordvits)

Det var en konsert som väl värd att gå på. Vilket tryck det var i värdshuset. En liten bonus var att jag faktiskt såg Hjalle & Heavy i publiken den dagen.

Jag kommer inte ihåg hur mycket folk som såg Eddie Meduza men det var fullt hus.

Att en tidigare dansbandsmusiker har blivit svensk musiks rövhål är rätt fascinerande på ett sätt.

Trots jag lyssnar på musiken så håller jag inte med hans texter.

Hur än det är, så sjöng han faktiskt skit om allt och alla – till och med sig själv.

Till dagen han dog. Jag minns att jag surfade på nätet och läste att han var död.

Först trodde jag att det var ett skämt igen eftersom det stod för många år sen att han hade hängt sig – i ena armen.

Men den här gången var det sant.

Meduza var skuldsatt upp över öronen – och med stor ironi – så sålde hans samlingsskiva ”Just Like A Eagle” riktigt bra. Den hamnade till och med på topplistan av Sveriges mest sålda skivor.

Nu kommer det ironiska. Bert Karlsson, som Eddie Meduza sjöng mycket skit om – lanserade skivan.

Idag är Eddie Meduza minst lika populär under sin levnadstid, om inte större.

Många snusklåtar från hans kassettbandsperiod hamnar på samlingsskivor och dessutom släpptes i stort sett alla kassettbandlåtarna han gjorde i en hel drös CD-skivor.

Nu har det alltså gått tio år sedan Eddie Meduza dog.

Dessa låtar, som Runke Ball, Sug Mig Mina Drängar eller Jag Har En Stor Kuk – det krävs en riktig idiot för att skriva såna texter.

Så idiotiskt att det är rätt genialt.

Men han sjöng också ”normala” sånger bredvid alla sånger om knullande, brännvin och galenskap.

En sån här artist kommer aldrig igen – han var en artist som gick sin egen väg fast den var skitig.

Vila i frid Eddie Meduza.

Kommentera

