Rasistlåt på Spotify – det är inte ens Horton som sjunger. Fy fan.


Jag upptäckte en sak på Spotify idag och det gör mig förbannad.

Jag lyssnade på Johnny Horton och tänkte upptäckta fler sånger för jag älskar hans musik.

Överst på listan så står det en topplista på de mest populära sångerna. Men det är låten längst upp som fick mig att reagera.

Den låten hette (förlåt) ”Nigger Hatin’ Me”. Jag har aldrig någonsin hört Horton – som var en fantastisk amerikansk historieberättar-sångare sjunga nåt rasistiskt. Jag lyssnade på låten och konstaterade att det INTE var han som sjöng. Det var Johnny Rebel – en fördomsfull rasistsångare.

Att de bakom samlingsskivan (inte den i bild) tog med fel låt i samlingen var klantigt. Men det som gör mig riktigt förbannad är dels att Spotfiy låter den här skitlåten vara där. Dels för att det svärtar ned Johnny Hortons goda namn. Det gör ont i mitt musikaliska hjärta.

Jag mailade Spotify att de ska ta bort låten omedelbart. Det här är ren och skär skandal.

Kommentera

