Teckning: John Fogerty.


Dags för porträtt av en känd artist igen.

Den här gången är det dags för Creedence Clearwater Revivals legendariska sångare John Fogerty, som jag haft som idol i många år.

Det blev faktiskt två porträtt på honom, och en bild på en gammal ångbåt – eller ”steam roller” som amerikanerna säger.

Flanellskjortor är otroligt svåra att göra, särskilt om bilden är i svartvitt. Men jag tyckte att Fogerty skulle få samma behandling som Johnny Cash, Elvis Presley och Bob Dylan fick. Därför fick då bilden gå i hederlig svartvit stil. Ångbåten var rätt intressant att göra. Mycket detaljer och gråa nyanser.

Roligast att göra var faktiskt röken. Det är inte så svårt att göra heller. Allt man behöver är två nyanser av grått och en svart tuschpenna. Börja med att göra formen på röken, sedan tar man ljusare grå för att fylla i den översta delen av röken. Sen tar man mörkare grå och fyller det som är under det ljusgrå. Till sist fyller man i det svarta. Fyll gärna i ljus-och mörkgråa nyanser mitt i rökmolnet eftersom rök sväller ju upp.

Jag har även gömt tre sånger i bilden. Två är Creedence-låtar, den tredje är svårare – men jag ska ge en ledtråd: Det är en cover som släpptes i ett av Fogertys soloalbum efter Creedence upplösning. Det har något med båten, eller kryssningen att göra… Klarar ni av alla tre?

Jag är stolt och hedersam för att göra den här bilden. Det hjälper dessutom att lyssna på John Fogertys musik. Jag hoppas ni gillar denna.

Nu ska jag göra ett önskemål, men det får jag inte berätta om.

One thought on “Teckning: John Fogerty.

  1. Pingback: Kalendertävling på g! Ni bestämmer vilka motiv! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

