Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Ina!


Ja, då var det dags för säsong två av ”Sätrapôjks 10 frågor”! Nya, spännande intervjuer med fantastiska gamers kommer jag att erbjuda er.

Jag börjar med en tjej som är så ärlig att jag respekterar henne för fullt. Det är Ina! @OhNoSpyware på Twitter.

Ina är en kvinnlig gamer som inte är rädd att säga vad hon tycker. Hennes meriter är bland annat Spelberget och New Game +. Hon är aktiv på Twitter och är mycket respekterad av många, inklusive mig.

Här är intervjun!

1. Beskriv dig själv som gamer.

Oj! Börjar direkt med jobbigaste frågan av alla 😛 Jag som hatar att beskriva mig själv på alla sätt och vis 😀 Jag tycker att svaren nedan förklarar mig rätt så bra. Lite av en allätande moddare som är lite ”efter”, men mer om det nedan alltså 😛
Jag lever lite efter ”Ignorance is bliss” och vill helst inte recensera spel för att det ofta går ut på att detaljstudera fel och brister (bland mycket annat). Jag spelar och känner inte efter så mycket. Det blir bara som det blir. Ibland griper spel tag i mig som tusan, ibland inte, och det spelar inte så stor roll. Bara jag får ut någonting av det. Jag är extremt nyfiken på hur spel är och var förr, men gillar inte riktigt retro annat än typ CRPGn. Blir rastlös av många spel. Duger det? 😀

2. Hur kommer det sig att Mass Effect-serien är så populär?

Det finns säkert många anledningar. Jag kan egentligen bara gissa, samt säga varför jag själv gillar den. Jag tycker att BioWare har lyckats förmedla känslor och skapa relationer på ett sätt som är rätt ovanligt. Det blir väldigt trovärdigt och ”mänskligt”. Jag känner mycket starkt för de NPCs som följer med min Shepard på äventyr. Jag tror det mest är relationerna och universumet som de målat upp som gör det så bra (för mig), även om spelmekaniken och andra saker säkert också lockar vissa.
Fast just nu är jag ju bara arg på BioWare och hatar Mass Effect, som många andra fans 😉

3. Den sexuella anspelningen på många kvinnliga spelkaraktärer, till exempel Ivy i Soul Calibur V, är väldigt vanlig. Hur kommer det sig att man måste anspela på sex? Vad är din åsikt angående detta störande ämne?

Well, ”sex säljer” som vi alla hört och sett. Se bara på de som alltid motsätter sig debatten, hur många som rusar in för att försvara sexifieringen. De är målgruppen och sex säljer. MEN! Det vore ju trevligt om företagen insåg att det skulle sälja MER om man fick ett val. Jag anser inte att vi måste utrota allt som är minsta ”sexigt”, avklätt eller liknande, men jag skulle vilja ha valet att själv välja bort det i just mitt exemplar av spelet. Jag gillar ju boobs, men inte överallt hela tiden. Ta Soul Calibur V som exempel – hur bra vore det inte om man som standardutseende hade påklädda, naturligt proportionerade fighters (män som kvinnor!), och att man sedan genom en meny får välja att man för tillfället minsann vill ha Ivy med jätteboobs och stringbikini och så blir det så tills man väljer att gå tillbaka till hur det var innan. Plus ett val för vad som nu kan tänkas vara motsvarigheten för de manliga karaktärerna 😛

4. Vilken känd tv-spelsfigur behöver en rejäl makeover och varför?

Kommer inte på någon som jag känner behöver en supermakeover (jag tycker snarare att de bara kan tas bort istället då ;D). Men jag kom på en karaktär som iaf behöver en ”liten” en – Lara Croft! Lara var en av de första karaktärer jag ”lärde känna” och jag tyckte att hon var supercool. En kvinna som kan klara sig helt själv i vildmarken. En person som inte behöver hjälp från någon och som är orädd och tuff. Hennes personlighet är ju hyfsat bra, men så är det ju det här med hennes utseende och hur hon framställs ”överallt”. Det gör vi om tycker jag. Vi ger henne Portal-Chells kropp och lite vettiga kläder för äventyrande så blir det nog finfint!

5. PC eller konsol? Varför?

Måste jag välja blir det lätt PC, även om jag älskar mina konsoler också. Först och främst handlar det om spelutbudet och kontroller (jag kan ju använda gamepad på PC, men sällan mus+tangentbord på konsol), men också om moddande. Jag är väldigt förtjust i just moddande. Att kunna tweaka ett spel så att det passar just mig, något som ett spel aldrig lär göra utan moddar då spelskapare gör spel för massan och inte bara för mig 😉 Det går, idag, inte att modda på konsoler på det sättet.

6. Vilken är den bästa kvinnliga spelkaraktären och varför?

Måste nog svara Commander Shepard. Iaf innan treans slut 😉 Hon är inte ett tomt blad, som andra västerländska rollspelskaraktärer ofta är (det senare är något jag egentligen föredrar!) utan en karaktär som trots spelarens små val ju har sin berättelse och sin ”egen” vilja. Med egna styrkor och svagheter. Shepard är ju inte automatiskt en kvinna, utan en karaktär som funkar precis likadant som både man och kvinna. Det är därför det blir så bra. Kvinnor och män är ju inte så himla olika! Men i spel är det ofta så att kvinnor ska vara de lite mer känslosamma, ofta kära i nån snubbe eller ha någon form av moderskänslor. Men speciellt ska de, hur starka de än tror att de är, alltid behöva räddas av en man någonstans under spelets gång 😛
Eller så ska de bara posera och visa upp sig en massa (som Lara Croft som utöver sånt faller in under karaktärer som funkar som vilket kön som helst också).
Shepard kan visa svagheter och känslor, och måste bli räddad av andra mer än en gång… men allt runt Shepard hanteras på ett sätt som känns så mycket mer mänskligt än många andra spel/karaktärer. Det är inte en kvinna i nöd som ska räddas av riddaren på den vita hingsten, utan en människa som behöver en väns hjälp.
En annan favorit är Jade från Beyond Good & Evil för att hon också känns som en mycket mänsklig karaktär.

7. Finns det något spel du spelat – men som du önskar att du inte har spelat?

Metroid Other M! Fyhelv… ja. Det var SÅ horribelt. Förstör bilden av Samus totalt. Hon går från att vara en självständig och tuff prisjägare till att bli en hjälplös liten flicka som exempelvis tar skada under en lång tid för att en man inte har gett henne tillåtelse att använda Varia Suit (eller ja, ”Varia Feature”). Och det är bara en av alla otroligt puckade saker som sker i detta spel.

8. Man stöter på massor av ögonblick man inte glömmer i första taget. Till exempel en viss scen, en bana eller en upplevelse. Har du något särskilt ögonblick, som rört dig inombords och som du aldrig kommer att glömma?

Första jag kommer att tänka på är min Journey-spelsession som jag bloggade om. http://ohnospyware.wordpress.com/2012/04/12/ett-inlagg-om-journey/
Ett annat minne är från Guild Wars. Jag hade impulsköpt spelet efter att ha stått och stirrat på lådan i en spelbutik efter skolan och det var mitt första möte med ”öppen” multiplayer (jag hade bara kört lan-grejs i Counter Strike och Age of Empires 2 innan). Jag hade inte kollat upp spelet på internet eller på nåt sätt letat mer info än det som stod på samlarutgåvan av spelet och visste alltså ingenting om hur spelet var uppbyggt eller liknande.
GW börjar med att man springer runt i ett område och gör uppdrag som vilket rollspel som helst (fast med möjlighet till multiplayer). Jag såg mig om och tänkte att ”oj, det här var en fin värld” osv. När jag nått en viss level och gjort en viss mängd uppdrag fick jag ett huvuduppdrag som jag glatt sprang och gjorde. Plötsligt hoppade jag framåt två år i tiden (i spelet, duh :D) och en helt ny värld öppnade sig. Jag kikade på kartan och fick nästan en chock. Jag trodde att den del jag spelat innan var hela spelet, men det visade sig vara en ytterst liten procent. Tutorialområdet helt enkelt. 😀 Jag spelade inte på flera månader efter det för det blev för svårt när jag inte hade nån koll på vad jag höll på med. När jag startade upp det senare blev det mitt favvospel. Så kan det gå.

9. Vilken är din favoritgenre inom spel?

Om man kollar på mina favoritspel så som Silent Hill, Guild Wars, Metal Gear Solid, Heroes of Might and Magic och så vidare, så ser man att jag gillar allt ifrån smygaction till strategi. Jag gillar inte sportspel men annars är jag ganska öppen när det kommer till genrer. Det finns dock en genre där spelen har större chans att charma mig än inom andra, nämligen rollspel. Speciellt den västerländska sorten. Så det får väl klassas som nån sorts favorit 🙂

10. Vad hoppas du kommer att hända inom spelvärlden inom fem år?

Valmöjligheterna jag pratade om i fråga 3, men utöver det är jag inte så himla brydd tror jag. Jag är en människa som inte ser fram emot spel (ett spel utantaget ;D Guild Wars 2!) eller knappt ens vet vilka som släpps inom ett år. Jag tänker helt enkelt inte så mycket på framtiden, det finns ju redan så mycket intressant här och nu.
Jag är lite ”efter” helt enkelt 😉 föredrar att fokusera på det som redan existerar. Oftast har det dessutom existerat en tid. Är sällan en day one-spelare. Eller ens year one ;D
Även om spelvärlden skulle gå åt helvete finns det tillräckligt mycket som verkar intressant redan nu att jag inte behöver köpa nåt nytt spel under hela mitt liv, egentligen 😛
Men jag har en mardröm ändå! 😛 Att så mycket fokus läggs på 3D-grejset så att spel snart blir menlösa för oss som inte kan se sånt (film är ju redan där när det kommer till bio! Vissa filmer visas bara i 3D på bio… hurr.)

Det här är en bonusfråga eftersom du är först i denna säsong: Vilken myt om gamers skulle du vilja radera bort från jordens yta?

Oj. Det finns ju en hel del. Saker som att vi skulle vara osmarta och osociala. Eller att det bara är barn och unga killar som spelar. Så… ”En gamer är en osmart, osocial ung kille”. Den tar vi bort tycker jag! 😀

 

Jag är jätteglad att jag fick intervjua Ina, och jag vill tacka henne så hjärtligt mycket. Det känns helt rätt att börja den här säsongen med en så färgstark kvinna och gamer. Hoppas ni gillar den här intervjun lika mycket som jag gör.

Förra säsongen intervjuade jag Elin Arveteg, och nästa gång blir det den manliga delen av Sveriges bästa spelföräldrar; maken Robert Arveteg.  Missa inte det!

 

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg. (kommer snart)
  3. Frances Blaxell. (kommer snart)
  4. Kerstin Alex. (kommer snart)
  5. Sanna Valapuro. (kommer snart)
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson. (kommer snart)
  7. Maria Myhr. (kommer snart)
  8. Tommy Håkansson. (kommer snart)
11 thoughts on “Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Ina!

  1. Rent speltekniskt så var Other M inte så hemskt enligt min mening. Däremot så stämmer allt Ina säger.
    Mycket intressanta frågor och bra svar. 🙂

  2. Tack Jerry för alla fina ord och för att du ville intervjua mig 🙂

    Robert: Nej jag led verkligen inte helt igenom spelet. Gav det hyfsat bra betyg också (spelade det för Eurogamer). Det var kul att spela om man bortsåg från allt som hade med story och mellansekvenser att göra 😛

  3. Pingback: Säsong 2!: Sätrapôjks tio frågor till Robert Arveteg! « Sätrapôjk

  4. Pingback: Just nu: « OhNoSpyware

  5. Pingback: Säsong 2: Sätrapôjks 10 frågor till Frances Blaxell! « Sätrapôjk

  6. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Kerstin Alex! « Sätrapôjk

  7. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Sanna Valapuro! « Sätrapôjk

  8. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel “qn2Quid” Andersson! « Sätrapôjk

  9. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Maria Myhr! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  10. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  11. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

