Säsong 2!: Sätrapôjks tio frågor till Robert Arveteg!


Nästa intervju är med någon jag respekterar och dessutom kallar vän. Förra året intervjuade jag hans fru Elin, och tillsammans är de Sveriges bästa spelföräldrar. Det här är min intervju med Robert Arveteg!

Robert Arveteg är den manliga hälften av Spelföräldrarna. Han är en vänlig själ, twittrar ofta och är tillsammans med sin fru otroliga gamers.

1. Hur länge har du spelat tv-spel?

Jag har spelat tv-spel sedan jag var 4 år gammal, även om det enbart skedde sporadiskt på den tiden. Redan under den här tiden så var jag hardcore gamer ända in i blodet. Jag grät till och med över hur dålig jag tyckte att min mor var för att hon inte ens kunde döda den första Goomban i Super Mario Bros. Nej, hon kunde inte ens hoppa över den lille rackaren. Jag och min bror däremot, vi snackade ofta spel redan som små.

2. Vad föredrar du för genren?
Jag gillar många genres. vilket gör det lite svårt att välja. Förr hade jag nog definitivt sagt plattformsspel, sedan blev det fps i och med att den genren exploderade när tävlingsscenen blev större, och idag måste jag nog säga wrpg. Jag gillar hur wrpg har utvecklats, och dagens teknik gör att man verkligen kan axla sig en personlig roll i spelen. Att titta i min backlog är att titta på ett bibliotek som nästan enbart består av rpg av olika de slag.

3. Du och din fru Elin, är för mig respekterade gamers. När ni spelar tillsammans, vad för spel brukar ni spela? Vem brukar vinna?
Oftast så spelar vi inget tävlingsinriktat spel, utan fokuserar istället på spel med co-op. Senast så har vi Portal 2 som har givit oss många skratt, ilskna utbrott och en ständig tävling om vem som löser pusslen först. Det sistnämnda är det ingen av oss som egentligen vill erkänna att vi gör, så ni hörde det inte från mig. 😉
Annars så är min största bedrift att ha fått min fru att spela Bad Company 2 med mig, trots att hon hatar krigsspel i alla dess ljuva former. I det spelet så har vi åtnjutit många timma ihop.

4. E3 närmar sig. Vad ser du fram emot på den mässan?
Antagligen inte de nya titlarna, utan förhoppningsvis en lika underbar natt av streamat material med min fru som det var under förra E3. Att just kunna sitta och diskutera det som sägs och att bli överraskade av nya spel tillsammans är inte något som man gör varje dag. För det mesta så brukare den ena av oss läsa det någonstans först och sedan berätta det för den andre.
Ett spel som jag annars tänker hålla ögonen på är The Last of Us. Än så länge så har det inte varit så mycket material som har visats, och det finns fortfarande allt för många frågetecken för att det ska bli något konkret av det man sett.
När det gäller egna önskemål så hoppas jag på att få se en ny konsolgeneration födas från både Sony och Microsoft. Dessutom så skulle jag bli alldeles till mig av ett Super Smash Bros till 3DS. Att DS:n blev utan en titel från den här serien går över mitt förstånd.

The Last Of Us – Naughty Dogs nya storspel är något att hålla ögonen på!

5. Jag läste i en kommentar i min blogg att du gillar Zelda-serien. Vilket Zelda-spel är din favorit?
A Link to the Past, utan att blinka. Det är även mitt absoluta favoritspel. Miljöerna och alla hemligheter i det spelet är några av de mest minnesvärda i serien. Jag gillar även den grafiska stilen och musiken i spelet, ja de lyckades med i stort sett allt. Det spel som varit närmast att axla förstaplatsen var Skyward Sword, men det snubblade på mållinjen med missar i kontroll och att det kunde kännas lite långdraget ibland. Däremot så är musiken i en klass för sig, liksom i många andra Zelda-spel.

6. Du är, liksom jag, förälder. Kan det vara bra att lära sina barn om tv-spel, som historia till exempel?
Nej, inte nödvändigtvis. Spel är en underhållningsform som i början bara bör spela och njutas av. Ifall mina barn vill bli spelkritiker eller hittar ett eget intresse i retrospel eller dylikt så är det upp till dem att utforska den kunskapen själva. Däremot så ska vi föräldrar finnas där för att välja rätt i djungeln av våldsspel och annat som kan vara olämpligt för barn. Dessutom så kan vi ju kanske visa dem vilka spel som är ”bra” spel. 😛

7. Vilket spel är det viktigaste spelet i ditt gamerliv?
Egentligen alla mina barndomsspel. Men som jag sa innan så har A Link to the Past en speciell plats i min hjärta, och kanske har Super Metroid en liten plats också.

8. Finns det någon spelmyt som du stör dig rejält på?
Jag klagar ofta på hur man som icke-spelande förälder tror att spel bara är för barn och att spelande vuxna är lata människor som inte tar hand om sina barn utan spelar istället. Självklart så är detta helt fel. Vi spelande föräldrar tar lika stort ansvar som vilken annan förälder som helst som har en hobby. Ifall man inte kan ta hand om sina barn så har det nog inte med spelandet att göra, utan att man har andra problem som man kanske behöver hjälp med.

9. Vilken spelgenre behöver förnyas och varför?
Jag tror nog snarare att jag vill se en helt ny genre skapas. De spelgenres som finns idag kan visserligen alla utvecklas mot det bättre, men ett spel som verkligen bryter ny mark är alltid roligt.

10. Om du skulle göra ett eget spel – hur skulle det se ut?
Jag skulle vilja göra ett spel med simpel grafik, men med möjligheter som liknar dem i Battle.net till Diablo 2. Jag skulle vilja göra ett mmorpg i form av ett sidescrollande plattformsspel blandat med shooter. Idén är som vanligt samlande av vapen, uppgraderingar, rustningar samt många fiender och gigantiska bossar. Världen ska gå att utforska, hemliga vägar ska gå att hitta. Det som ska locka spelare är belöningssystem och farten i spelet, och självklart något av det viktigaste jag vet: MÄNGDER av loot och möjligheter till att utveckla sin karaktär.

Här kommer en bonusfråga från Ina; som jag intervjuade innan dig: Har din syn på spel rent allmänt förändrats sedan du fick barn? Finns det saker som du tyckte var okej förut som du nu inte riktigt kan acceptera, som vissa spels moral osv? Eller är det ”bara” att barnen inte får se vad som helst?

Sättet att se på spel har förändrats avsevärt för mig. Inte nog med att jag måste se upp med vad jag spelar framför mina barn, utan jag har blivit tvungen att tänka som en förälder också. Med det så menar jag hur jag ser på budskapen och händelser i spel och vad de kan ha för inverkan på våra barn. Som förälder så är just detta en fråga inom spelvärlden som jag ofta debatterar kring och ofta har egna tankar kring.
När det gäller den moraliska biten i ett spel (och till och med filmer) så har jag börjat bli ännu mer emotionellt påverkad av när barn far illa. Tanken på att det skulle kunna vara ens eget barn som råkat ut för hemskheter är fruktansvärd. Däremot så kan jag likt andra spelare bli förvånad över bristen av barn i spel, samt att man inte ens kan sno grejer från dem i spel. Antagligen så drar sig ofta utvecklare från de juridiska komplikationerna som kan inträffa ifall ett barn far illa i ett spel, men ibland känner man bara för att sätta en fot i arslet på de irriterade ungarna som brukar dyka upp i diverse spel. 😉

Tack, Robert, för dina fantastiska och intressanta svar! Det har varit en ära att få intervjua dig! Nästa gång blir det dags för Spelkrigets charmiga dam; Frances Blaxell – håll ett öga eller två efter detta!

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg.
  3. Frances Blaxell. (kommer snart)
  4. Kerstin Alex. (kommer snart)
  5. Sanna Valapuro. (kommer snart)
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson. (kommer snart)
  7. Maria Myhr. (kommer snart)
  8. Tommy Håkansson. (kommer snart)
7 thoughts on “Säsong 2!: Sätrapôjks tio frågor till Robert Arveteg!

  1. Pingback: Säsong 2: Sätrapôjks 10 frågor till Frances Blaxell! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Kerstin Alex! « Sätrapôjk

  3. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Sanna Valapuro! « Sätrapôjk

  4. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel “qn2Quid” Andersson! « Sätrapôjk

  5. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Maria Myhr! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  6. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  7. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

