Jag blir så jävla trött på påhopp av gamers och tv-spel!


Tv-spel har blivit den nya hackkycklingen så fort något hemskt händer.

Förut brände de böcker, videovåldet på 1980-talet var rent helvete för fisförnämna personligheter.

Nu har det då blivit tv-spel och gamers tur.

Columbinemassakern skylldes av många på Doom och Wolfenstein, eftersom mördarna spelade just de spelen. Anders Behring Breiviks vansinnedåd på Utöya och Oslo fick Coop i Norge att sluta sälja World Of Warcraft – eftersom han spelade dom. Eller 4-åringen som sköt sin far eftersom han inte fick en PS3:a – där tycker jag att problemet att föräldrarna gömde vapnet för dåligt!

Politiker, skolor, media och undersökningar predikar att tv-spel är illa och att gamers är finniga, ohygieniska eremiter som tappat greppet om verkligheten.

Okej?

Jahopp, då ska jag spela MW3 och sedan skjuta någon. Eller varför inte Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude för att sedan ragga brudar med billiga repliker och fisa i blomkrukor? Det är ju vansinnigt. Bara för att Breivik och Columbinemördarna är galna – behöver det inte betyda att vi gamers är så.

Jag är så jävla trött på dessa ständiga påhopp och generaliseringar av ämnet tv-spel. Tv-spel är hetare än någonsin, det är socialt, och inspirerande. Verklighetsflykt? Kanske. Men det är filmer och böcker också. Isåfall ska jag peka på en som sitter och läser en bok i biblioteket och säga ”du kommer att bli en mördare bara för att du läser den där deckaren!” Men det kommer inte att politiker, media eller andra stroppar att göra.

Gamers är inte ohygeniska heller. Det är en ren och skär myt. De är vackra, välvårdade och helt vanliga personer. Både män och kvinnor. Helt enkelt underbara och vackra personligheter. Men så länge det finns idioter som hela tiden håller upp sin ”bibel” och predikar ”tv-spel och gamers är ren ondska” kommer jag bli en förbannad gamer. För att de har fel.

Och får jag se den där reklamen från Skoda där föräldern säger med ett dolt budskap ”mina pojkar blir härligt trötta av hockey och inte av att sitta vid en dator” – så stänger jag av tvn resten av dagen.

 

 

2 thoughts on “Jag blir så jävla trött på påhopp av gamers och tv-spel!

  1. Hehe, jag ogillar också den där dator-kommentaren av den där hockey-mamman. ”Och då känner jag bara… jaaaa!” >:P Fan vad jobbigt det är.
    Nä, för fan, jag är stolt över att vara gamer. 😀

Kommentera

