Säsong 2: Sätrapôjks 10 frågor till Frances Blaxell!


Tredje intervjun denna säsong är med en charmig kvinna, som är en fantastisk skribent och gamer. Det är Spelkrigets Frances Blaxell!

Frances Blaxell är en enastående skribent för hemsidan Spelkriget med bland annat Fredrik Malmer.

Här är intervjun!

1. När började du skriva för Spelkriget?
 Jag har skrivit för Spelkriget sedan vi öppnade portarna den 25:e aprill 2011. Jag hade skrivit ett par månader på Jockes blogg Familjenspel.se innan dess. Jag följde med på ett bananskal från den när Jocke och Fredrik (Spelmalmer) slog ihop sina bloggar till Spelkriget.
2. Kommer du ihåg vad som fick dig att vilja spela tv-spel?
 Jag minns faktiskt inte. Jag har alltid varit en gamer. Har det funnits spel så har jag spelat. Jag minns att jag spelat men inte ”när” jag fastnade. Det har bara alltid varit en del av mitt liv. De första spelen jag spelade var arkadspel (PacMan, Space Invaders etc). Min första plattform var PC med textbaserade DOS-spel. Min första handhållna var GameBoy.
3. På tal om ”spelkrig”, så har denna konsolgeneration varit med i många år. Vem anser du har segrat utav Microsoft, Sony eller Nintendo – och varför?
 Jag kan inte riktigt svara på den frågan eftersom jag köpte min första Xbox för ett halvår sedan. Innan dess har jag alltid haft Nintendokonsoller men ansett mig vara en PC-spelare. Anser mig fortfarande en PC-spelare. Så för mig har PC vunnit, det är fortfarande den vanligaste plattformen för spel i världen.
4. Vad ser du fram emot i årets E3?
Jag vill få höra nyheter om Thief 4.
5. Förutom då folket i Spelkriget, finns det andra spelskribenter som du beundrar?
Oh ja, många! Åsa Roos är nog min största idol. Hon finns på http://discordia.se/ och är en mycket intelligent bloggare. Hon är alltid analytisk och väl underbyggd, kan se saker från fler synvinklar och lyfta fram kärnan på ett bra sätt. Hon har fått mig att ändra synsätt ett flertal gånger och jag uppskattar hennes blogg oerhört.

6. Kvinnliga gamers är många, mycker mer än vad man kan tro. Har intresset för spel ökat bland kvinnor, tror du?

Ja det tror jag. Men jag tror också att intresset har ökat generellt för alla människor sedan jag var ung. Spel finns i alla slags format nu. När jag var liten på 70 och 80-talet så var det inte alla som hade möjligheten.

7. Vilken är din favoritgenre inom spelväg?

Västerländska rollspel.

8. Vilken känd tv-spelsfigur behöver en rejäl makeover och varför?

Det skulle vara kul om MaleShep gav vika för FemShep som den offentliga frontfiguren för Mass Effect. BioWare gjorde en gest som jag och många andra uppskattar, men en dag hoppas jag att spelföretag vågar låta kvinnliga karaktärer vara frontade i marknadsföringen utan massa trams. 

Frances tycker att det vore kul om Male Shephard kunde ge vika för Female Shepard som frontfigur för Mass Effect.

9. Många hemska händelser, som till exempel Anders Breiviks massmördande på Utöya och morden på Columbine fick många medier att skylla på spel. Varför görs tv-spel till syndabock?

Det går hand i hand med att man vill ha något att skylla på och man behöver förklara. Det folk inte förstår måste vara farligt. Tittar man historiskt ser man tydligt en trend. Låt oss bränna de farliga böckerna. Låt oss förbjuda den farliga Jazzen som förleder våra unga. Rockmusik är djävulens påfund. Videovåld förstör våra barns empatiförmåga. Spel gör oss våldsamma.

10. Om du skulle ge tips till folk som ska köpa spel till någon som fyller år, men inte vill ge en ett dåligt spel – vilka råd skulle du vilja ge?

Spel är så personligt så jag skulle nog inte tipsa någon annan om spel till en person jag inte känner. Precis som med böcker gillar man olika typer av spel. Om jag var tvungen så skulle jag troligen tipsa om Journey (PS3), Minecraft (Xbox), Alan Wake (PC) då de känns som säkra kort just nu.

Här är en bonusfråga från Spelföräldrarnas Robert Arveteg, som jag intervjuade innan dig:Du har använt dig av uttrycket ”skabbmorsa” för att beskriva dig själv. Varför? Har det något att göra med din ”nördiga” sida?

En kompis till mig skämtade om att hon var en skabbmorsa i en situation där hon varit egoistisk och inte politisktkorrekt. Jag blev så chockad av uttrycket att det fastnade. Efter det, varje gång jag vill ha egotid, sätta mina egna behov först en stund och inte leva 100% för mina ungar så får jag så dåligt samvete att jag kallar mig själv för skabbmorsa. Alla mina egoaktiviteter är nerdiga så det blir mycket skabbmorsekänslor.Jag vill läsa en stund, men inte pekboken för hundrade gången utan en fet Tad Williams: Skabbmorsa.Jag vill spela en kväll, vill bara att barnen ska somna fort: Skabbmorsa.Jag vill gå på Gamex och inte till lekplatsen: Skabbmorsa.Jag sätter barnen framför TVn för att kunna få min iPhone ifred och slösurfa en stund: Skabbmorsa.

Jag ÄR den där Skabbmorsan, jag har insett det och det är OK. Man kan vara en bra mamma ändå. Föräldraskap är så mycket mer. Uppmärksamhet och närvaro betyder inte att man måste stirra på dem hela tiden. Jag fortsätter att kalla mig Skabbmorsan för att det sticker i ögonen på helyllemorsorna som inte fattar att folk är olika och för att andra mammor kanske ska fatta att det är ok att vara sig själv ibland. Jag är inte bara mamma, jag är så många andra roller också och jag låter mig vara dem när jag kan. (Självklart ungarna främst, men you get the idea.)

 Tack, snälla Frances för dina enastående svar, det har varit trevligt att få intervjua dig!

Nästa gång blir det Aftonbladets skarpa recensent Kerstin Alex!

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg.
  3. Frances Blaxell. 
  4. Kerstin Alex. (kommer snart)
  5. Sanna Valapuro. (kommer snart)
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson. (kommer snart)
  7. Maria Myhr. (kommer snart)
  8. Tommy Håkansson. (kommer snart)
6 thoughts on “Säsong 2: Sätrapôjks 10 frågor till Frances Blaxell!

  1. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Kerstin Alex! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Sanna Valapuro! « Sätrapôjk

  3. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel “qn2Quid” Andersson! « Sätrapôjk

  4. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Maria Myhr! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  5. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  6. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

