Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Sanna Valapuro!


Nu är det dags för nästa intervju. Denna gång är det dags för den otroligt charmiga Sanna Valapuro!

Sanna Valapuro är en flitig pysslerska, särskilt med virkning – spelmotiv såklart! Hon är en aktiv twitterska.

 
1. Du virkar en massa, oftast spelbaserat. Hur länge har du sysslat med det?

Det var kanske 4-5 år sedan jag tog upp virknålen, men det är
egentligen bara toppen på ett isberg. Jag är en kreativ typ som har
ett behov av att skapa och jag har ganska många uttryckssätt.

2. Vad ser du fram emot för spel just nu?

Bioshock Infinite. Det finns mågna intressanta titlar som är på väg
men det är Bioshock mitt hjärta bultar mest för.

3. Vilka spelbloggare ser du upp till?

Det här är en knepig fråga att svara på. Ska jag vara lite ärlig ska
jag nog säga “alla”. Eftersom uttrycket “se upp till” antyder att man
själv är lägre stående och jag har väldigt svårt att ta mig själv på
allvar och jämföra mig med andra. Jag känner mig fortfarande som en
fumlig rookie i spelbloggssverige.

4. Vilka är dina favoritgenren inom spelväg?

Action RPG’s, om man ska tro mitt Raptr-konto. Spel som Bioshock och
Singularity hör till den genren, men jag ser mig nog egentligen som
en klassisk RPG-nörd. Du vet, stor öppen värld, en huvudquest man
nästan glömmer bort på grund av alla sidouppdrag. Kan man kalla
“Bioware” för en genre? För i så fall är det nog min ultimata favorit.

5. Jag ställde den här frågan till Frances Blaxell också; Många hemska
händelser, som till exempel Anders Breiviks massmördande på Utöya och
morden på Columbine fick många medier att skylla på spel. Varför görs
tv-spel till syndabock?

Spel är inte ensam i syndabocksfållan. Gå bakåt i tiden och man
skakade ilsket näven mot filmer, tv eller rockmusik. Det ligger i
människans natur att lösa problem. Så när sådant här händer försöker
människan rent instinktivt att lösa problemet, dvs åtgärda det som
utlöste våldet. Olyckligtvis ligger det också i människans natur att
frukta det man inte känner till så den faktor som är ny eller för den
personen okänd “måste” vara det som är problemet. Så alla Asta, 70,
därute kommer att i 9 fall av 10 skylla på internet eller dataspel men
hon kommer knappast att skylla på Rock ‘n Roll eftersom hon själv var
i rätt ålder för att anamma den kulturen när den kom. Det är väl bara
en tidsfråga innan det börjar skyllas på sociala medier.
“Seriemördaren twittrade innan sina vansinnesdåd - hen hade flera
hundra followers.” Snart på en löpsedel nära dig!

6. Vilket var årets bästa spel 2011 och varför?
Portal 2. Jag älskar just den sortens fysikpussel som spelet är
baserat på och tycker att man har gjort ett superbra jobb med att göra
banorna precis lagom kluriga. Det är snyggt och har ett välskrivet
manus som fick mig att kvittra av lycka mer än en gång. Dessutom har
spelet det bästa multiplayerläget jag någonsin spelat. (Det har det
enda multiplayerläget jag någonsin gillat.)


7. Många trender kommer och går, mycket är inne och mycket är ute. För
mig är Guitar Hero-serien helt ute medans zombies i spel är helt inne.
Vad är inne och ute i spelbranschen,
tycker du?

Indiespel och crowdfunding är en stark trend just nu. Det är en fin ny
modell, det här med crowdfunding, och jag tror inte att den kommer att
försvinna helt men jag är helt säker på att den här hetsen kommer att
lägga sig ganska snart.
Du säger att zombier är inne men jag skulle vilja säga att de är på
väg ut. Det är väldigt tråkigt såklart, jag älskar zombier, men de
odödas marknad har nog nått sin peak nu och är på väg ner i graven
igen.

8. Vilken är din favoritkonsol genom tiderna?

Jag är född i början av 80-talet och till följd av det här har NES en
väldigt speciell plats i mitt hjärta. NES är inte nödvändigtvis den
bästa konsolen genom tiderna, men det är den som har haft störst
betydelse i mitt liv.

9. Hur ska ett bra spel vara?

Det är svårt att svara på. Om jag skulle hosta upp en lista med
punkter skulle frågan fortfarande inte vara besvarad eftersom väldigt
olika spel skulle kunna fylla upp samma kriterier. För mig är ett spel
underhållande, klurigt och estetiskt tilltalande. Det rymmer så
väldigt många spel i den beskrivningen.

10. Wii bidrog med rörelsekänslig kontroll, Playstation Move också
medans Microsoft har Kinect. Vad tror du blir "trenden" nästa
generation?

Jag har ingen kvalificerad gissning på det här. Men en okvalificerad
gissning är att man istället för att fortsätta bredda interaktiviteten
med konsolerna kommer att sikta på bärbarhet och kompatibilitet. Att
man allt mer kommer att kunna ta med sig sin save från sin
“stationära” konsol på en bärbar variant, till exempel. Som med
Nintendos nästa konsol “Wii U”. Det är en lite för praktisk idé för
att inte utvecklas, tycker jag personligen.

Sen kommer en fråga från Kerstin Alex, som jag intervjuade innan dig:
Av alla spelrelaterade människor i världen, vem skulle du helst vilja
träffa och varför?
-Spelrelaterade är en ganska lös term som rymmer väldigt många
intressanta människor. I slutändan måste jag nog säga Felicia Day.
Felicia Day är bland annat känd för sin webbserie "The Guild" och en
mängd andra spel- och nördrelaterade projekt. Vi skulle ha en så fin
bromance ihop, jag och Felicia. Jag har mycket gemensamt med henne och
jag beundrar hennes förmåga att gå emot sina rädslor och göra det hon
är bra på och tycker är roligt. Jag hoppas väl kanske att hennes
framgång och mod ska smitta av sig lite på mig. Det och att jag vill
komma nära nog för att klippa av en lock av hennes hår till mitt
Felicia Day-altare.

Tack Sanna, för att du ville ställa upp på denna intervju. Du har svarat riktigt bra på dessa frågor.

Nästa gång är det dags för Daniel Andersson! Ninja, kebabälskare och power gamer!

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg.
  3. Frances Blaxell. 
  4. Kerstin Alex.
  5. Sanna Valapuro.
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson. (kommer snart)
  7. Maria Myhr. (kommer snart)
  8. Tommy Håkansson. (kommer snart)
5 thoughts on “Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Sanna Valapuro!

  1. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel “qn2Quid” Andersson! « Sätrapôjk

  2. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Maria Myhr! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  3. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  4. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

