Recension: Lollipop Chainsaw.


Story:

Lollipop Chainsaw handlar om en cheerleader, Juliet Starling, som också är en zombiejägare. Hennes uppdrag är att rensa bort zombies från San Romero-skolan och i resten av staden hon bor i. Hur gör hon det? Med pom-poms och en ovanlig motorsåg.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om spelet egentligen. Det första jag tänker på är en grindhouse-film, det vill säga en riktigt b-film med kass handling, kassa repliker och överdrivet våld vilket passar det här spelet rätt bra. Juliet Starling är en tjej med ett par äss i rockärmen – om hon nu har en rock.

Det är bara att köra igång! Starta motorsågen!

Det är lätt att kasta in sig i spelet. Bara springa, trycka på knappar och göra fina combos med sina pompoms, leapfrogs och sin rosa motorsåg. Hon har några combos att förlita sig på, men hon kan lära sig nya under spelets gång, och dessutom köpa nya i en liten butik som dyker upp lite varstans i spelet. Samla Zombie medals (när du dödar zombies, hjälper kamrater eller på själva banorna) och du kan köpa starkare combos, mer hälsa, bättre återupphämtning och styrka. Det är klokt eftersom spelet blir tuffare.

Längre fram stöter Juliet på sin pojkvän Nick – jag tänker inte spoila här – men sen har han bara sitt huvud kvar. Ologiskt? Det här är ett grindhouse-spel, här ska det vara ologiskt! Nick ger henne tips när han sitter fast på hennes bak. Men han kan göra mer än så…

Aj!

Utmaning! Kan du slå pappas highscore?

Spelet har tre svårighetsgrader, och det påverkar hur mycket zombies som finns och även hur mycket godisklubbor (ger tillbaks energi) det finns. Jag valde Normal och det var inte så lätt. Klarar man av en bana i Story Mode så kan man prova den igen i Ranking Mode. Klarar du av Juliets pappas highscore? Prova! Men tänk på att du har bara ett försök!

Klarar man av spelet kommer en fjärde svårighetsgrad – Very Hard. Huga! Men även annat godis….

Kostymer! Telefon! Musik!

Man kan samla mycket i Lollipop Chainsaw. Överallt finns det speciella klubbor utspridda, väl dolda. I butiken kan du köpa nya kostymer åt Juliet – den ena mer sleasy än den andre. Men de kostar Platinum Medals vilket du får när du dödar minst tre zombies på samma gång. I Nordic Edition finns det koder som låser upp särskilda dräkter till henne, bland annat en dräkt som tillhör Ash från Evil Dead. Coolt.

I motorsågen finns det en telefon. Den brukar ringa ofta så svara gärna. Men det är mest mamma som ringer eftersom hon väntar på att Juliet ska komma hem för sitt födelsedagskalas.

Det är mycket musik i Lollipop Chainsaw. Man kan sätta ihop en egen lista på de musikspår man samlat på sig. Det är ganska bra, och man tröttnar inte på musiken heller för det är bra band med. Du kan också köpa musik i butiken.

Min personliga favoritkostym, rockabillydräkten. Juliet ser ut som Betty Page.

Sammanfattning:

Man ska inte ta Lollipop Chainsaw på allvar. Spelet är korkat, blodigt, ologiskt och sexistiskt. Men det är ändå en tjusning i det. Jag gillar denna dumma blandningen av arkadkänsla, Dawn Of The Dead och Porky’s. Men söker man efter ett spel med djup och bra handling – köp inte detta. Men vill man bara kul så rekommenderar jag spelet.

Tre plus:

  • Bra hyllning till musiken! Soundtracket är bland det bästa jag hört, med bland annat Toy Dolls, The Chordetts och Children Of Bodom. Lollipop Chainsaw är en härlig musikvideo. Men jag erkänner – jag har fått Toni Basils dänga ”Hey Mickey” på hjärnan… du kommer nog att förstå varför.
  • Nick är en härlig filur. Han är den ende som är seriös och bjuder på de komiska stunderna. Michael Rosenbaum (ja, Lex Luthor i Smallville) är utmärkt som hans röst.
  • Bra bosstrider! Även här bra influenser av blandad musik.

Tre minus:

  • Det kan bli väldigt enformigt med all zombieslagsmål. Tur att det finns några minispel.
  • Sexskämten är rätt pinsamma. Visst, detta är ett grindhouse-baserat spel så jag förväntar mig inget annat.
  • Banorna är rätt ojämna. En del är väldigt långa. Varför kunde inte Grasshopper Manufacture inte gjort fler banor som är kortare istället?

Lollipop Chainsaw är inte perfekt. Det är perverst, löjligt och enformigt. Men det är också musikaliskt vackert, roligt som fan och coolt. Jag älskar spelets respekt för musiken och zombiegenren – namn som Romero och Fulci dyker ju upp! – och jag njöt mycket av Juliet Starlings knäppa äventyr. Det här spelet glömmer jag inte i första taget.

Betyg: En stark trea, snudd på fyra, utav fem. (1 är lägst, 5 är högst)

Bravo, Juliet! Ditt spel är lika läcker som en jordgubbs-lollipop!

Lollipop Chainsaw finns till XBOX360 och Playstation 3. Utvecklat av Grasshopper Manufacture, skrivet av filmskaparen James Gunn.

Det är Playstation 3-spelet som jag spelat.

Här är Kerstin Alex recension av Lollipop Chainsaw på Aftonbladet, Oskar Skogs recension, och även Elin Ekbergs recension på Loading.se.

Kommentera

