Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel ”qn2Quid” Andersson!


Nästa person som ska intervjuas är en riktigt härlig personlighet som älskar kebab, det är vår egen gamer-ninja; Daniel ”qn2Quid” Andersson!

Daniel är en flitig twittrare. Denne ninja har även en jättefin blogg, qn2.se, där han bloggar om spel, mat och film.

 Här är min intervju med Daniel!

1. E3 har gått förbi, vad tyckte du var mest intressant på mässan?

Det var mycket som var intressant, Wii U t.ex. men jag är lite kluven till den. Vill nog se Zelda och Metroid innan jag bestämmer mig. Men det var två spel som fick mig att hoppa till extra, Star Wars 1313 och Watch Dogs. Det första känns lite som Uncharted i rymden och verkar visa upp en sida av Star Wars-världen som vi inte riktigt är vana att se, tror det kan bli riktigt bra. Sen Watch Dogs, ojojoj, hela internet stannade under visningen. Detta kanske kan bli vad Syndicate borde varit?
2. Du spelar mycket Star Wars: The Old Republic. Vad är spelets styrka?

Jag spelade mycket när det kom och höll väl på i ca. 3 månader, men när den första stora uppdateringen kom så hade jag tyvärr inte intresset att sätta mig in i alla förändringarna, för när man väl hade blivit max-level så fanns det väldigt lite att göra och spelet kändes meningslöst. Så styrkan i SWTOR låg väl i levlingen, ett röstsatt äventyr i en spännande värld som tyvärr inte blev den långa resa som jag hade hoppats på. Det snackas redan om Free2Play, undrar hur länge spelet överlever…
3. Vad var det första spelet du spelade?

Svårt att säga, spelade en del på Amiga hos en kompis när jag var liten, men det första spelet som jag minns att jag spelade är Giana Sisters, fast musiken var bättre än spelet. Sen kom ju NES med Mario, Zelda och Metroid, så det är väl egentligen där mina starkaste spelminnen ligger från barndomen. Jag kan förundras än idag över hur man ens kunde klara spelen på den tiden, men man kom långt med egna kartor och anteckningar. Nintendomagasinet var ju till stor hjälp också 🙂

Giana Sisters var det första spelet Daniel minns att han spelat. Det här är en bild från Commodore 64-versionen.

4. Jag frågade Sanna Valapuro angående vad som är inne och ute inom spelväg. Vad tycker du är inne och ute?

Tråkigt nog får jag väl svara samma som Sanna, zombies och crowdfunding. Just Crowdfunding eller kickstarters tycker jag är ett grymt trevligt koncept, det är väldigt stort inom figurspelsvärlden och har gett oss massor av spännande spel och coola figurer som aldrig hade sett dagens ljus annars. Vad som är ute vet jag inte riktigt, men jag saknar dom gamla ”peka-och-klicka”-spelen typ Beneath a Steel Sky och Monkey Island. Hade gärna sett nya spel i den genren!
5. New Super Mario Bros U och New Super Mario Bros 2 verkar inte vara särskilt nytt torts titlarna, de känns som ett tomt skal från det förflutna enligt många gamers. Vad tror du Nintendo behöver göra för att göra spelserien het och fräsch igen?

Tyvärr måste jag säga att jag har dålig koll på nya Mario-spel, det senaste jag spelade var Super Mario Galaxy och vad som har hänt sedan dess har jag ingen aning om. Men Super Mario Galaxy var helt klart en trevlig upplevelse, fast samtidigt så tycker jag nästan att Mario-spelen ska vara plattformsspel. Kanske att dom kan göra något mellanting, ett plattformsspel med lite djup och 3D-inslag. Fast det är kanske det dom gör? Ja, som ni ser så har jag ingen koll alls 🙂
6. Vilket är det absolut sämsta spelet du spelat?

Det har ju varit många besvikelser genom åren, senast var väl Duke Nukem Forever. Men det ett av dom sämsta spelen jag har spelat måste vara Top Gun till NES. Själva flygningen är aslätt och fienderna dör på ett skott, sen när man ska landa så får man instruktioner som inte hjälper alls och man kraschar. På andra banan ska man tanka och då får man samma instruktioner, efter en stund flyger tankplanet iväg och ens bränsle tar slut. Jag vet ingen som har klarat andra banan…
7. När tror du att nästa generationsskifte börjar? Då menar jag inte i samband när Wii U kommer, utan när Sonys och Microsofts konsoler kommer.

Jag skulle tippa på andra halvan av 2013, fast jag är ju en såndär som spelar på PC så jag bryr mig egentligen inte. Det enda jag kan känna att jag saknar ibland är ett schysst fightingspel, spelade grymt mycket Tekken när den första Playstation kom men sen dess har det varit tomt i mitt fightingspelshjärta. Samtidigt så känner jag att det inte är värt att skaffa en konsol för bara för fightingspelen, och det är ju klart att man missar en och annan godbit pga. detta, men sånt är livet…
8. Vilka spelbloggar/spelsidor brukar du läsa?

Inte så många egentligen, brukar titta in på Kraid och Svampriket, osso om folk länkar något som verkar intressant på t.ex. Twitter, sen FZ för nyheter. Jag är en sån som brukar snöa in rätt mycket i ett spel, just nu är det Diablo 3 och då läser jag rätt mycket relaterat till det, forum och sånt så man vet vad som är på gång. Jag kan verkligen grotta ner mig hur mycket som helst i sånt och det är nog därför jag söker ett nytt MMORPG att spela… och Wildstar Online verkar väldigt intressant!
9. Om du hade velat göra ett spel, hur skulle det ha se ut?

Grymt svår fråga! Men jag måste nog ändå säga ett FPS, typ QuakeWorld, snabbt och tajt med 100% action. Lite mörkt och gotiskt med hemmabyggda ”lowtech”-vapen. Det skulle nog bli rätt likt det spel som det svenskutvecklade Enclave en gång skulle ha blivit (http://www.youtube.com/watch?v=V5fnbgp1Ruk) innan det gjordes om till ett fantasyspel. Givetvis bara multiplayer med klassiska spelmoment som FFA, 1on1, 2on2, 4on4 och CTF. Kanske inte så nyskapande, men jävlig kul! 🙂
10. Hur tror det kommer att se ut om fem år inom spelindustrin?

Jag tror det kommer bli mer och mer online-krav, sen mycket digital distribution via tillverkarnas online-tjänster. Fast det vore ju bra om dom kunde enas kring en tjänst, t.ex. Steam, i så fall. Sen så tror jag att kommer bli större produktioner där ”riktiga” skådisar, även om jag själv gärna hade sett att det var tvärtom, dvs. mer ”riktig” dataanimerad film. Vi har ju sett en del snygga CGI-intros/trailers på senare tid. Tyvärr tror jag också det blir färre nya IPs i framtiden 😦

Här kommer Sanna Valapuros fråga:

Daniel, att du gillar ninjor är ju ingen hemlighet precis. När började din kärlek för ninjor och har du någon favoritninja?

Redan som barn så lekte jag ninja hemma i trädgården, Jag hoppade runt, klättrade och sparkade på bollar. Sen 15 år senare så kom vi efter en lång diskussion via IRC fram till att jag nog var en ninja trots allt, så det var ju bara att skaffa en dräkt! En del ninjafilmer spelades in men livet som ninja är inte alltid guld och gröna skogar. Jag har många förebilder inom kampsports och ninja-världen, fast mest från 80 och 90-talet. Men en favorit måste ju ändå vara Michael ”American Ninja” Dudikoff!

Härligt, Daniel! Tack för dina alldeles lysande svar, och för att du ville bli intervjuad!

Nästa gång blir det dags för Loadings asgrymma Maria Myhr!

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg.
  3. Frances Blaxell. 
  4. Kerstin Alex.
  5. Sanna Valapuro.
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson.
  7. Maria Myhr. (kommer snart)
  8. Tommy Håkansson. (kommer snart)
4 thoughts on “Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Daniel ”qn2Quid” Andersson!

  1. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks 10 frågor till Maria Myhr! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  2. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  3. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  4. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

