Sätrapôjk goes Stockholm. Part 2 of 2. (onsdag och torsdag)


Stockholmsresan hade så mycket att erbjuda att jag tar detta i två inlägg. Denna gång ska jag ta itu onsdagens och torsdagens bravader i Stockholm. Ni kan läsa måndagens och tisdagens äventyr här.

Onsdag.

Jag och Malin vaknade rätt tidigt för att göra i ordning oss för en massa turism och shopping i Stockholms vackra stad. Det var så mycket vi skulle göra, bland annat kolla in Kista Galleri. Men vår guide Verah sov så vi bestämde att ta tunnelbanan till Slussen, för jag fick ett tips på Twitter att det fanns en bra hattaffär där. Det tog ett tag att finna butiken men till slut fann vi den. Det var en massa fina hattar, bland annat några härliga 1940-talsmaffiahattar. Men de var rätt dyra så det blev ingen sån. Men till sist fann jag en läcker brun hatt för 700 kronor och det var överkomligt. Men att det ska vara svårt att finna en hatt i min storlek. (Jag har tydligen storlek 62) Efter hattköptet åkte jag och Malin till centrum för att kolla in Buttericks. Men jag var faktiskt rätt besviken. Visst fanns det mycket kul saker och fina kostymer men jag hade förväntat mig mer. Nya shorts köpte jag mig på Dressmann för det var så inihelvetes varmt.

Vi åkte tillbaks till Danderyd för att äta något och ta med vår guide Verah till Kista. Det var en riktigt stor galleria där och jag var häpen av dess storlek. Det måste vara tre-fyra gånger så stort som Bergvik i Karlstad.

Bland det första vi upptäckte i Kista Galleria var en 5D-biograf.

5D?

Ja, faktiskt. Den enda i hela Sverige. Vi var väldigt skeptiska först eftersom det kostade 50 spänn för 5 minuter. Men vi tänkte, vad fan, en gång skadar inte. Det var ungefär som att sitta i sån där biosalong där stolarna rörde sig men det var mer än så. Vatten skvätte i ansiktet när man åkte bil i vattenpölar. Vinden blåste kraftigt. Mest obehagligt var det när en svärm getingar flög förbi en bakifrån. Det kändes precis som man fick getingstick på benen. Jisses. Men det som jag tyckte var coolast var en söt bebisdrake flög framför en. Han tittade på en och jag tänkte, nu ska han spruta eld på oss eller något. Men så nyser han. Blött i ansiktet men det som var extra coolt var att det doftade tuggummi. Lukt alltså. Tur att vi inte såg en zombiefilm i 5D…

Det var en riktigt häftig upplevelse och jag kan rekommendera det. En gång i alla fall. Jag som aldrig hört talas om 5D-bio förut.

Vi fortsatte kolla in dessa stora butiker i gallerian. HM, Cubus och Lindex var några klädbutiker som Malin och Verah kollade in. Själv kollade jag in ett par spelbutiker och köpte spelet Pandora´s Tower till Wii för extrapris och dessutom en snygg tshirt på Shepard från Mass Effect.

Sen blev vi hungriga alla tre, så vi gick till Food Court i galerian. Det är en stor matplats med mat från olika länder. Malin och Verah köpte thailändsk mat, medan jag skulle testa något japanskt. Jag gillar att pröva något nytt men jag är lite skeptisk när det gäller sushi – så jag testade yakimiku istället. Oh gud så gott det var, jag älskade det goda köttet tillsammans med det kryddstarka bredvid. Det är inte sista gången jag ska äta japansk mat.

Vi kollade in ett par butiker till i gallerian innan vi for tillbaks till Danderyd. Jag träffade faktiskt en Torsbybo, Carolin, i Kista Galleria, det var riktigt roligt att se hemmafolk i denna stora stad.

Det blev en tur till Kungsträdgården senare. Solen sken och det var mycket folk i farten. Vi blev sugna på glass men var tvungen att ta ut pengar. Seriöst, glassförsäljare i Stockholm. Vi lever i 2010-talet, varför tar ni inte kort? Vi satt vid en fontän och åt den mycket goda mjukglassen. Vi tittade på barn som lekte med fontänstrålarna.

Verah rekommenderade ett ställe i Årsta med mycket god kebab så vi tog bussen dit. Men när vi kom fram så var det semesterstängt.

Semesterstängt?! Det är ju turistsäsong, vem fan stänger en restaurang när det är som mest folk i farten? Skitdåligt.

Vi handlade lite på Lidl bredvid och sen åkte vi till en god pizzeria i närheten av Globen. Där var det goda pizzor, en vanlig är nästan lika stor som en familjepizza i Torsby. Jag tog en med fläskfilé, kebab, purjolök, vitlök och bearneisesås. Gott!

Efteråt åkte vi hem till Verah och började packa inför resan hem. Tiden hade verkligen flugit bort, och vår fötter var möra efter all promenerande på betong, sten och asfalt. Onsdagen var riktigt trevlig, verkligen.

Torsdag.

Jag och Malin vaknade rätt tidigt och gjorde oss i ordning. Klockan tickade. Runt 11-tiden åkte vi tunnelbanan för sista gången, denna gång mot tågstationen. Tåget till Karlstad skulle gå vid 12.20 och vi steg på tåget efter vi gett Verah en kram. Vädret var mulet. Ändå var det inte kallt. När tåget började rulla kändes det tomt, för jag trivdes verkligen i Stockholm.

Tågresan gick fortare hem än beräknat. Men jag tyckte att tåget var skabbigare än det vi kom till Stockholm med. Sen var det en sak jag störde mig på. Ska inte biljettkontrollanterna kolla biljetterna innan de stannar vid nästa station? För det var många som gick av i Katrineholm innan kontrollanten kom. Tänk om de åkt gratis? Grattis SJ.

När vi kom till Karlstad sken solen och det var banne mig ännu hetare än i Stockholm. Det var reklam om Putte i Parken överallt. Vi tog oss till Våxnäs, där vår bil sått på svågerns parkering hela tiden eftersom han jobbade i Norge. Den stod i skugga som tur var så den var inte så varm. Sen blev det då den långa bilturen hem till Torsby. Särskilt sträckan mellan Karlstad och Sunne är fruktansvärt tråkig. Vi handlade lite mat i Sunne, sen åkte vi till svärföräldrarna och hämtade våra döttrar. Det var en underbar syn att se våra döttrar. De var full av liv och var så glada. På hemvägen hämtade jag Bazinga hos min arbetskollega som var så snäll och tog hand om honom när vi var borta.

Sen var vi hemma. Det kändes konstigt men det var skönt att vara hemma. Men jag älskar Stockholm och jag längtar till jag kommer dit igen. Tack för en underbar upplevelse.

De fem bästa sakerna jag tyckte om resan:

  • 5. 5D-biografen i Kista var riktigt häftig. Att fem minuter kan vara så intensivt roligt.
  • 4. Den goda maten. Pizzan var god, men jag älskade verkligen yakimiku.
  • 3. Mina möten med Frances Blaxell och Anna ”Lania”glömmer jag inte. De är två underbart trevliga gamerkvinnor och spred glädje.
  • 2.  Alla fina saker vi köpte. Vi fick med oss en hel del hem.
  • 1. Upplevelsen. Så mycket att ta till sig, med mycket att se. Alla dessa kulturer. Tillsammans med en vacker sommarsol blev detta helt perfekt.

 Jag avslutar detta inlägg med mer bilder från Stockholmsresan, främst onsdagen.
Verah äter något thailändskt.
Min yakimiku på Food Court.
Malin köpte två läckra par skor!
Jag med min nya hatt och min läckra Shepard-tshirt.
Kommentera

