Akvarellmålning: Emily från Corpse Bride.


Jag gillar Nightmare Before Christmas. Tim Burtons läckra vision för det mörka är bedårande. Ändå kändes filmen lite tam i mina ögon.

Han gjorde senare Corpse Bride, en film där en brudgrum oavsiktligt under ett förhör i skogen råka fria till fel brud – som också råkar vara död.

Corpse Bride är en genomtänkt och färgstark film, och jag älskar den.

Jag beslutade mig att jag skulle göra en bild på filmens bästa karaktär, den underbara likbruden själv; Emily.

Jag kunde ha tagit vilken bild som helst från filmen, men jag bestämde mig för att ta den scen när hon sitter och är ledsen efter Victor hade lurat henne. Egentligen ska likmasken, den svarta änkan och hunden Scraps vara med i denna scen men jag valde att bara ha med Emily i denna bild.

Denna bild är helt målad i akvarell, medans detaljer och viss skuggning är ifyllt med tusch.

Jag hade svårt att få till Emilys ben, särskilt med i åtanke att ena benet helt saknar skinn och kött. Vinkeln och vaden på det ”hela” benet var allra svårast.

Men jag är nöjd med färgerna. De ger bilden och framför allt filmen lite rättvisa. Hoppas ni gillar denna bild.

 

Jag börjar att få till lite akvarell nu, eller vad säger ni?

2 thoughts on “Akvarellmålning: Emily från Corpse Bride.

  1. Bästa filmen enligt mig! Det har du gjort bra! DU har verkligen fått med känslan av att hon ser ledsen ut!

    keep the good work up! 🙂

  2. Pingback: Kalendertävling på g! Ni bestämmer vilka motiv! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

