Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket!


Det har varit ett tag sedan, och ni får ursäkta mig!

Äntligen har jag intervjuat en person med starka åsikter och är en fantastisk skribent för Sveriges bästa bloggsida; Svampriket.

Det här är min intervju med Tommy Håkansson.

 

Tommy var en aktiv forumist, moderator och bloggare på Loading.se innan han sadlade om tillsammans med Ludde Lundblad och startade Svampriket.

1. Vilket var det första spelet du spelade?

Ett av mina allra tidigaste minnen oavsett kategori, är när min farbror hälsade på med ett NES. Han och pappa spelade Tennis, och jag minns att det var det mest spännande jag sett i mitt väldigt korta liv hur man kunde styra vad som hände på teven. Jag måste fråga pappa hur gammal jag var då. Jag måste varit en så där tre eller fyra år.

 

2. Vart kommer ordet ”bleunt” ifrån?

Det är en förkortad och förfranskad version av ordet ”blunted”, som jag tog från ett hiphopalbum från 1994 med titeln ”Blunted on Reality”. Ordet passar mig eftersom jag är en väldigt slö och avtrubbad person, och har varit mitt namn på internet sedan 1997. Je suis le bleunt!

 

3. I många forum, som till exempel på Loading så var det många ”troll” som slängde ur sig fula saker om Nintendo, och vips så gav du dom svar på tal. Är du en Nintendo-beskyddare eller är det bara bullshit?

Jag håller Nintendo nära mitt hjärta, och är extra angelägen att försvara dem när orättvis eller felaktig kritik delas ut. Samtidigt kritiserar jag själv Nintendo väldigt hårt på Svampriket. Mycket oftare än jag försvarar dem.

 

4. Hur kom du och Ludde på Svampriket?

Jag hade tröttnat på Loading, och tyckte det hade blivit en ganska otrevlig plats. Så jag tänkte bryta mig loss och blogga om spel från en egen plattform. Jag skrev ett inlägg på Loading om det, och frågade mina läsare där om jag skulle blogga på svenska eller engelska. Ludde, som läste min Loading-blogg precis som jag läste hans, föreslog lite spontant att han och jag skulle blogga tillsammans. Jag hade redan tänkt på att skapa ett litet bloggkollektiv, för jag visste att jag inte skulle kunna hålla en bra uppdateringsfrekvens på egen hand. Sedan lyckades vi även övertala Elin, och vips var vi igång!

 

Smårolig fakta: Svampriket var väldigt nära att få heta Splitscreen

 

5. Vilken är för dig den mest underskattade spelfiguren?

Jag tror många underskattar hur viktiga Links kompanjoner i Zelda-spelen är för äventyret. De funkar som en viktig länk mellan spelaren och spelvärlden på ett sätt som en tyst protagonist som Link inte riktigt kan. Jag brukade själv underskatta den rollen, tills jag insåg hur Fis stela personlighet skadade Skyward Sword. Speciellt Navi från Ocarina of Time har fått oförtjänt mycket kritik när spelet skulle vara så mycket mer livlöst utan henne.

Navi, Links féguide från Ocraina Of Time, har fått oförtjänad kritik, tycker Tommy.  

 

6. Är du en retrospelare eller en ”modern” spelare?

Tyvärr har jag inte mycket till val annat än att vara moden spelare just nu, eftersom jag spelar så mycket via Svampriket. Men jag älskar retrospel, och spelade lika mycket retro som nya spel innan Svampriket. Däremot känner jag inte så mycket kärlek för spelen från NES-eran. Jag är mer för SNES och N64. Lite Playstation.

 

7. Hur tror du att spelvärlden kommer att se ut om fem år?


Jag tror inte hårdvaran kommer vara så mycket starkare än den är idag, men att metoderna med vilka grafiken ritas upp har ändrats så pass mycket att det ändå kommer se mycket bättre ut. Jag tror vi kommer se massor av Free To Play i nedladdningsbart format, medan storspelet för $60 på spelhyllan i butik blir mer och mer sällsynt. Jag tror dessutom mer på tyst interaktivt historieberättande, framför David Cages filmiska. Att spel kommer hitta en egen röst i stället för att bara härma film. Mer Fumito Ueda, mindre Hideo Kojima.

8. Svampriket växer. Ni har en Junior-avdelning och ni får fler medlemmar! Dessutom blev ni bästa spelblogg 2011. Vad är nyckeln till framgångarna?


Kunniga skribenter med tydliga personligheter och starka åsikter. Men även en bra balans mellan tänkvärda krönikor och barnsligt trams. Du hittar till exempel inte mycket humor och trams på Blog Em Up, och du hittar inte krönikor om spel ur samhällsperspektiv hos Gaminggrannar. Blog Em Up är Sveriges viktigaste spelblogg, medan Gaminggrannar förmodligen har en större publik än någon annan. Men Svampriket bjuder på lite av varje. Plus att våra läsare är smarta och awesome, och kommentarerna är ofta minst lika läsvärda som inläggen.

9. Finns det någon spelgenre som behöver förnya sig?

Alla. Skulle jag vilja säga. Däremot är JRPG en spelgenre som behöver sluta förnya sig, för den går hela tiden åt helt fel håll. Återgå till omgångsbaserade strider, låt mig välja attacker och magier från en lista, ha en öppen värld att utforska, och håll historieberättandet simpelt.

 

10. Vilken spelserie är bäst? Super Mario eller Legend Of Zelda? Varför?

Zelda är en djupare spelupplevelse som sätter sig kvar på ett annat sätt. Ett Zelda-spel blir en del av ditt liv under veckorna som du spelar det på ett sätt som ett lättsamt plattformsspel med Mario inte kan. Man blir mer engagerad och spelar det mer hängivet. Super Mario är kul, och kul är helt jävla underbart. Men Zelda är ett äventyr, en upplevelse, en värld av utforskande, berättande och möten. Zelda är saker som Mario inte ens försöker vara. Och som Mario inte behöver vara för att vara helt awesome på sitt eget sätt. Jag behöver båda. Att bara ha skoj är lika viktigt som att engagera sig på djupet. Men Zelda ligger i alla fall närmare hjärtat.

 

Här är Maria Myhrs fråga till dig:

 

Med anledning av Anita Sarkeesians filmprojekt om kvinnliga stereotyper i datorspel, stör du dig någonsin på hur manliga karaktärer framställs? Känner du dig någonsin begränsad på något sätt om du väljer att spela man?

Jag väljer aldrig att spela som man. De gångerna jag spelar som man är det för att jag måste. För att det inte finns något val. Delvis är det ett gammalt spår av min tid inom esport, då toppspelarna alltid valde de minsta karaktärsmodellerna. Men det handlar även om att jag tycker kvinnor är mer ”open ended” än män. Det är mer accepterat för kvinnor att vara tuffa än det är för män att vara känsliga, om vi ska se till de satta samhällsbilderna av könen. I en spelvärld där allt ofta ska vara så överdrivet macho ligger kvinnliga spelkaraktärer ofta (med undantag för de löjligt översexualiserade) närmare bilden av en verklig människa, medan manliga spelkaraktärer ofta inte är mer än en parodi på en verklig man. Men allra oftast har jag svårt att identifiera mig med både männen och kvinnorna i spel, tyvärr.

 

Tack Tommy, för dina lysande svar! Jag tänker stanna lite till i Svampriket och intervjua Samson Wiklund nästa gång!

Sätrapôjks 10 frågor, Säsong 2:

  1. Ina.
  2. Robert Arveteg.
  3. Frances Blaxell. 
  4. Kerstin Alex.
  5. Sanna Valapuro.
  6. Daniel ”qn2Quid” Andersson.
  7. Maria Myhr.
  8. Tommy Håkansson.
  9. (extra tillagt!) Samson Wiklund. (kommer snart)
One thought on “Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Tommy Håkansson från Svampriket!

  1. Pingback: Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund! « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

