Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund!


Det var menat att det skulle bli åtta intervjuer denna säsong, men jag fick en nionde. Denna gång stannar jag kvar i Svampriket och intervjuar en person många ser upp till.

Här är min intervju med den lysande Samson Wiklund!

Samson Wiklund är en allvetare när det gäller tv-spel. Han och Anders Brunlöf har haft podcasten Retroresan, som var riktigt omtyckt av många gamers. Han hörs även i P3 Spel, tillsammans med bland annat Angelica Norgren. Nu är han en av de viktiga huvudrollerna i spelbloggen/sajten Svampriket.

1. Vad var det första spelet du spelade?
Det första tv-spelet jag spelade var nog Arkanoid eller någon liknande klon. Jag minns inte när det var men det var på en Atari 2600 i alla fall.
2. Retroresan, med dig och herr Brunlöf, har satt sina spår som den mest kärleksfullaste, nostalgiaktiga podcasten någonsin. Vad var hemligheten bakom Retroresans framgång?
En kombination av massor av saker. Får jag vara skrytsam skulle jag säga att min analytiska förmåga och min fånigt breda spelkunskap båda varit viktiga ingredienser för att Retroresan blev så bra och omtyckt. Viktigast är dock inte vad jag eller Anders som individer tog med oss till bordet. Där jag satt på en massa skåptorr analys och god spelhistorieorientering så hade Anders alltid en spännande vinkel eller en förtjusande liknelse eller bara modet att ställa frågorna som kanske jag också borde erkänna att jag behövde ställa. Det blev magi när vi möttes helt enkelt. Anders har en sådan stark passion! Han brinner! Dessutom är han en idespruta utan dess like och jag nyttjade det till fullo. En annan viktig sak var att vi förstod att det skulle kosta att bli bra. Kanske inte rena pengar, men arbete! Att göra Retroresan slukade enormt mycket tid och ork. Bara att spela (minst) ett spel i veckan är arbete nog, att dessutom researcha minst en arbetsdag, planera avsnitten, förbereda diskussionunderlag och liknande tog enormt mycke tid – och då har vi inte ens börjat spela in än! Ska man göra en sån pod och göra den bra får man vara på det klara med att det kommer kosta. Den sista och viktigaste ingrediensen för oss var nog att vi förstod att inte göra oss märkvärdiga när vi blev populära. Vi jobbade hårt på att bibehålla den familjära känslan och ville hela tiden bygga en klubb med våra lyssnare.
3. Är du en konsol – eller PC-spelare?
Det går i perioder. Mestadels är jag en konsolspelare, men det har nog mest att göra med att datorer är så jäkla dyra. Jag har ganska nyligen köpt en ny PC så nu är jag lite mer än PC-spelare än innan.
4. Finns det någon ”myt” om gamers som du skulle vilja säga ”Busted” (som Mythbusters brukar säga) till?
Att gamers är töntiga. Det är vi inte. Inte alls. Vi accepterar bara inte den övriga världens syn på vad som är coolt. Jag tycker det är coolt att vara den man vill vara. Punkt.
5. Hur många spel brukar ni på Svampriket recensera per månad i genomsnitt?
Ja du, det varierar ganska mycket. Vill du kolla lite nogrannare kan du ju studera våra månadsresuméer. http://www.svampriket.se/?s=m%C3%A5nadsresum%C3%A9 I September recenserade vi 8 spel tror jag. Ärligt talat bryr vi oss ganska lite om recensioner. Det är inte det vi tycker är roligast att skriva och det är knappast varför någon beger sig till Svampriket. Vi sätter inte ens betyg förrän i nämnda månadsresumé.
6. Du är både med i Svampriket och i P3 Spel. Hur orkar du med dessa gigantiska projekt?
Min roll i P3 är ganska minimal faktiskt. Jag skriver mina manus under några veckor (i ärlighetens namn brukar det vara natten innan de ska spelas in eftersom jag hela tiden skjuter på det) och spelar in alltsammans under en och samma dag. Sen är jag liksom klar för säsongen med undantag för kanske ett inhopp i panelen under säsongen eller så.
7. Den här frågan har jag ställt till många andra jag intervjuat; finns det någon spelfigur som behöver en rejäl makeover och varför?
Så många stereotyper, så lite tid.
8. Vad är den viktigaste ingrediensen i ett jävligt bra spel?
Det blir det där obeskrivbara vi kallar ”spelbarhet”. Det där magiska drivet som får dig att längta tillbaka till att spela mer. Att bli utmanad men inte straffad, få beröm men inte för vilken skit som helst. Känslan av att ha lyckats med något.
9. På Svamprikets hemsida står det att du är en expert på spelhistoria. Om några på Svampriket har problem att komma på, till exempel, vilket spel den karaktären är med i, är det du den första de frågar för att få svar?
Garanterat.
10. Vad hoppas du att få upptäcka i årets upplaga av Gamex?
Att spelpubliken kanske mognat lite. Att se köttskallar bjäbba om huruvida BF3 eller MW3 är bäst känns så jävla tråkigt. Vem bryr sig om karbonkopia A eller B är bäst när det finns unika, intressanta och ögonööpnande upplevelser bara ett stenkast bort.
Här kommer Svamprikets Tommys fråga till dig:
Skulle Svampriket bli bättre om vi hade åtminstone en enda riktigt högerkonservativ skribent som kunde förse sajten med ett perspektiv som inte kom från vänster?
Om du med ”bättre” menar mer politiskt balanserad så javisst. Om du, som jag, däremot tycker att högerpolitik är strukturell egoism och att sätta olika värde på olika människor beroende på vilken familj de föddes i så skulle det ju göra Svampriket till en sida som till en sjundedel också promoter de idealen – och det tycker jag skulle göra oss sämre!
Jag vill tacka Samson för sina raka och mycket tydliga svar – som dessutom är riktigt bra.
Därmed avslutar jag denna säsong 2 av ”Sätrapôjks tio frågor”. Tack alla som blivit intervjuade, och till er som har läst!
På återseende.
One thought on “Säsong 2! Sätrapôjks tio frågor till Samson Wiklund!

  1. haha, det är därför min pappa (jan, din kusin) är sådan spelfantast! Och alla min syskon med för den delen. Det ligger i släkten 🙂
    Kul med någon som sticker ut i torsby med en annorlunda blogg!

    Mvh Marie

Kommentera

