Sätrapôjks två dagar med Gamex!


20121103-075931.jpg

Hejsan! Jag har besökt spelmässan Gamex i två dagar, och har fått ta del av de spelnyheter som fanns där.

På torsdagen gick jag upp tidigt för jag var så himla taggad för den här mässan. Kön var rätt lång när jag kom runt kvart i tio ungefär till Kistamässan där Gamex var.

20121103-080414.jpg
När jag kom in till slut så gick jag in till en för mig enorm mässa med en massa montrar.
Jag gick mest omkring för att bli imponerad, här fanns det mycket som helst.
Nintendo hade en stor del i mässan som var lätt att känna igen. En jättestor Mario med en massa Nintendo 3DS omkring i en cirkel, där många kunde spela spel som New Super Mario Bros 2.
Men det var deras nya konsol, Wii U, som fick mitt intresse. Kön var just då rätt liten till New Super Mario Bros U. Den trevliga kvinnan från Nintendo frågade om jag ville prova den nya spelkontrollen eller spela med en Wiimote. Tveklöst ville jag känna på plattan.
Hur skulle den kännas? Tung? Klumpig?
Nej.
Den var riktigt skön att hålla i, dels hade Wii U Gamepad en sjukt bra passform åt händerna. Dels var den lätt, den vägde knappt något. Lite plastig kanske men jag gillade den.

Jag fick agera som en hjälpande hand och placera ut plattformar åt fyra killar i tioårsåldern som sprang med Mario och gänget.
Det var kul att få peta på skärmen och så men det var lite att göra just i demot.
Men New Super Mario Bros U ser lovande ut.

20121103-090520.jpg

Sedan fanns det några 3DS med nya titlar, bland annat Paper Mario: Sticker Star och ett nytt Castlevania.
Detta var första gången jag fick hålla i ett 3DS, intressant nog.
Paper Mario: Sticker Star verkar gå tillbaka till den charm som Paper Mario: The Thousand Year Door hade. Jag blev förälskad i spelet direkt. Om jag ska ha ett 3DS, så är Sticker Star den största anledningen. Bra Nintendo!
Däremot gillade jag inte Castlevania. Jag blev grymt besviken på för min del svåra kontrollen. Vilken tur att det går att stänga av 3D-funktionen för den spydde jag galla över. Hemskt jobbigt.

En monter med draperi stod bredvid den stora Mario-statyn där man kunde testa spel med 18-årsgräns, bland annat Assasin’s Creed III, Ninja Gaiden 3 och förstås ZombiU.
Nintendo höll hårt i regeln att barn under 18 inte fick spela. Jag tycker det är jättebra, vad fan ska man ha åldersgräns till annars?

20121103-123513.jpg
ZombiU drog publik hela tiden. Jag fick min chans att testa det på fredagen.
Spelaren innan mig fick sin karaktär dödad av zombies som lurade i mörkret. Jag fick börja med en annan karaktär som skulle leta upp den nu döda karaktären och hämta sakerna han samlat. Fast jag blev dödad av ett gäng odödingar.
ZombiU är riktigt stämningsfullt, det doftar survival horror över det hela. Jag gillade att man kunde kolla i WiiU-gamepaden för att leta i fickor och skåp. Det kan bli en hit tror jag.
ZombiU är mer survival horror än vad Resident Evil 6 är.

Jag spelade faktiskt inte så mycket spel på torsdagen. Jag gick mest och kollade eftersom det var kö överallt. Det var för mig omöjligt att spela till exempel Halo 4, som var fullproppat med folk.
Fast det var en fröjd att titta på det. Jag är inget fan av FPS-shooters men jag gillar verkligen Halo. Det blir säkert en fanfavorit. Likaså var det mycket folk hos Assasin’s Creed III och Far Cry 3.

20121103-132200.jpg
Inspelning av P3 Spel med bland annat Angelica Norgren.

Twitter överraskade mig runt två-tiden att P3 Spel skulle spela in ett program till söndag och man fick sitta i publiken.
Det var grymt underhållande och jag var imponerad över programledarnas kemi ihop. Bäst var tveklöst Samson Wiklunds tal. Det lät nästan som Shakespeare hade återuppstått i en gamers kropp. Missa för Guds skull inte programmet på söndag!
Jag fick möjligheten att prata med Angelica Norgren efter programmet och hon var mycket trevlig. Vi diskuterade bland annat tatueringar och givetvis spel. Jag pratade med henne igen på fredagen. Det var en riktig ära att få prata med henne.

20121103-133747.jpg

Namco hade en snygg monter med bland annat nya Hitman men det spelet intresserade inte mig ett dugg. Nej, det var ett annat spel som lockade mig dit.
Ni No Kuni.
Studio Ghiblis vackra rollspel som charmat (troligtvis) en hel spelvärld med sin charm.
Jag fick ta över ett spel efter ett par tjejer som inte verkade intresserade av spelet. Fast jag fick spö av en boss så älskade jag spelet direkt!
Ni No Kuni var rent, färgglatt och den har Studio Ghiblis magi. Det blir förhandsbokning direkt!

Sent på eftermiddagen hälsade jag på makarna Arveteg som just kommit till Stockholm och de var helt jättetrevliga, precis som på nätet. Vi tog en bit mat ihop. Vad jag tyckte om maten tar jag längre fram i inlägget.
Jag hade gått runt på mässan ett par varv men jag hängde på Elin och Robert som var på upptäcktsfärd.
Robert testade Book of Spells, som såg ganska häftigt ut.
Sedan tog vi en battle mode-match i Little Big Planet Karting. Jag var rätt kass men det var ganska kul.

Trött i skallen och djävulskt hungrig efter drygt 8 timmars traskande på Gamex återvände jag till lägenheten i Danderyd med vännerna Verah och Benny. Självklart köpte jag lite fina saker!

20121103-140723.jpg

På fredagen tog jag med Verah och Benny för de ville se hur mässan var.
Verah var intresserad av Sim City som jag hann spela på torsdagen. Det är skönt att få bygga en hel stad igen efter så många år.
EA i överhuvudtaget hade en jävla stor monter med bland annat nya Need for Speed, NHL13, FIFA 13 och på fredagen fick jag testa Dead Space 3, bredvid Elin Arveteg.
Jag har inte testat föregångarna, och det märktes. Jag hade ingen aning vad jag skulle göra riktigt. Men jag gillade spelets atmosfär. Verkligen. Jag får ta tummen ur och prova de två första spelen någon gång.

Sedan testade jag Nintendoland och dess minispel Luigi’s Ghost Mansion, där det går ut på att upp till fyra spelare skulle fånga ett spöke med ficklampa. Den som höll i WiiU-gamepaden fick vara spöket. Jag testade spöket först. Vad jag skulle var att smyga på spökjägarna bakifrån och ta alla fyra innan jag blev besegrad. Det var riktigt roligt faktiskt. Nintendoland var ett mässans största överraskningar för jag trodde inte på dess innan.
Och ja, jag förlorade som spöke…

20121103-143455.jpg

Nu var det inte bara tv-spel som visades upp, utan också SM i Cosplay. För de som inte vet vad cosplay är så är det folk som klär ut sig till kända karaktärer från filmer, animé och tv-spel. På torsdagen såg jag inte så många men på fredagen var de betydligt fler. Jag var så grymt imponerad över folks arbete med dräkter, makeup och att de fått karaktärerna att se så levande ut.
Jag kände igen figurer från bland annat Batman, Star Wars, Legend Of Zelda, Mass Effect, Final Fantasy och Super Mario.
Jag välkomnar detta härliga spektakel och hoppas det slår igenom med mer kraft i Sverige. För det är så jättesnyggt och häftigt att få se.

Det absolut roligaste med allt på mässan var att få träffa alla gamers som twittrar eller facebookar till. I stort sett alla jag träffat har så härliga personligheter.
Jag var positivt överraskad av Maria Myhrs härliga lugn. Samtalet var riktigt avslappnat, jag blev lugn av hennes närvaro.
Christopher ”Styris1985” har en härlig norrländsk coolhet, han var riktigt trevlig att prata med.
Jag mötte Frances Blaxell
under inspelningen av P3 Spel, det var ett trevligt återseende. Hon är så otroligt positivt glad och strålande.
Hela Megazinegänget var där och vilka härliga killar det är. Sjukt trevliga och glada!
På torsdagen fick jag även ett trevligt samtal med Kerstin Alex och Johan Hallstan. De var så jättesnälla, och jag måste säga att det var bra att jag prata med dom som personer – inte skribenter. Jag berömde Johan för P3 Spel-inspelningen, för han gjorde det riktigt bra.
Jag hann också snacka lite skit med Svamprikets Ludde Lundblad och Tommy Håkansson och de var precis lika härliga typer som jag trodde.
Jag hälsade också på Kraids skribenter Niklas Sintorn, Peter Ahonen och mysigt underbara Sanna Valapuro. Alla tre var så otroligt snälla och har så starka personligheter!
Jag skakade hand och pratade snabbt med Mats ”ElKebabo” och han var också riktigt trevlig.
När jag, Verah och Benny åt på Subway så vinkade jag åt Fredrik ”explewd” Johansson men jag hann inte prata med honom.
Jag fick dessutom träffa och ha en pratstund med den legendariska skribenten Tobias Bjarneby. Han är en idol för många och det var en ära att få träffa honom.

20121103-195920.jpg

Till slut, vid femtiden, lämnade vi tre Gamex för att jag skulle ta en fika ihop med Anna ”Lania” eftersom jag inte skulle hinna hälsa på henne under mässan. Jag och Verah mötte Anna utanför Konserthuset och tog en promenad till ett fint fikaställe ( nu har jag glömt vad stället hette) och hade en jättetrevlig pratstund. Anna är en riktig trevlig person och är så lätt att prata med, Verah och hon kom riktigt bra överens.
Alla tre fick dessutom reda på att ordspråket ”världen är liten” stämde riktigt bra. Det var faktiskt riktigt häftigt.

Runt nio-tiden så sa vi hejdå till Anna och vi skulle möta upp Benny för jag skulle äntligen prova Palmyras kebab eftersom det var stängt i somras.
Kebaben var så otroligt god och jag hade på så god vitlök/aiolisås.
Tur att jag och Verah delade på en tallrik för den var så gigantisk!

20121103-203101.jpg
Sammanfattning Gamex 2012.
Gamex är grymt underhållande och det är den bästa mässa jag fått vara med om någonsin.
Det fanns så mycket att se, spela och inspireras av.
Men visst fanns det besvikelser också.

Tre plus:
1. Att få träffa många Gamers som jag följer på Twitter och Facebook. Dessutom är de minst lika awesome och trevliga i verkliga livet!
2. Wii U var en positiv överraskning. Särskilt dess kontrollplatta. Om Nintendo kan få många spelskapare ombord så kan Wii U bli en succé. Jag fick dessutom få känn på att Nintendoland är underskattat.
3. Cosplayen var helt otrolig. Så många begåvade personer som gjort så fantastiska kostymer, jag har aldrig sett något liknande!

Bästa spelet på mässan: Ni No Kuni.

Tre minus:

1. Att jag missade många spel på grund av enorma köer var riktigt tråkigt. Jag hade gärna provat Halo 4, Rayman Legends och Pikmin 3. Men att stå i kö i evighet, under sån tryck på mässan, nej.
2. Måste de spela så hög musik på mässan? Jag kunde knappt ha en dialog med folk och dessutom störde det koncentrationen när jag spelade.
3. Jag köper aldrig mat på Gamex igen. Hamburgaren var hemsk och drickat var dyrt. Tur att jag skippade stripsen som kostade 30 kronor extra! Vad fan? Tur att Kista Galleria och Subway var i närheten.

Sämsta spelet på mässan: Darksiders 2 till Wii U. Det var hackigt och fult.

Trots brister så var Gamex något extra. Fast jag bara var där i två dagar av fyra så är jag riktigt nöjd.
Tack Gamex för dessa underhållande dagar, jag ser fram emot nästa år!
Jag avslutar med bilder från mässan!
Tack för en trevlig tid!

20121103-205239.jpg

20121103-205302.jpg
Nintendo-SM.

20121103-205616.jpg

20121103-205651.jpg

20121103-205754.jpg
Robert och Elin Arveteg.

20121103-210035.jpg
Verah provar Wii U. Hon gillar också kontrollen.

20121103-210130.jpg

20121103-210223.jpg

20121103-210532.jpg
Hörru Connor, tigger du stryk?

20121103-210624.jpg
Jag och Angelica Norgren.

20121103-210705.jpg

20121103-210825.jpg
Kraids Niklas Sintorn spelar Ni No Kuni.

20121103-211033.jpg

20121103-211110.jpg

20121103-211133.jpg

20121103-211201.jpg
Jag står mellan FemShep och Tali från Mass Effect.

20121103-211340.jpg
Anna ”Lania” och jag.

20121103-211433.jpg
Palmyras kebab. Palmyra ligger i Årsta.

One thought on “Sätrapôjks två dagar med Gamex!

  1. Härligt att du hade det så bra på Gamex! Vet du, jag fick också spö av bossen i Ni no Kuni första gången. XD Hahaha, vad fan var det liksom? Pinsamt!
    Jag testade inte alls så många spel som du gjorde, men sen är jag ju inte riktigt en allätare som du är. 🙂 Och i vissa fall orkade jag inte köa heller. XD
    Kul att läsa ditt inlägg Jerry! 🙂

Kommentera

