Recension: Resident Evil 6.


Jag recenserar i det här fallet Playstation 3-versionen. Finns också till XBOX 360.

Det är då dags för den sjätte delen i Capcoms framgångsrika spelserie om köttslafsande zombies och annat äckel; Resident Evil.

Resident Evil 6 följer tre olika kampanjer. I varje kampanj får man följa olika personers öden under ett hopkok av zombies, kulstänk och andra faror.

Alla tre kampanjerna är sammanflätade i varann, så man återbesöker en viss plats ett par gånger om man väljer en ny kampanj, efter när man avslutat en annan.

Det spelar inget roll vilken man väljer först, men om vill veta precis allt – plus låsa upp den fjärde kampanjen – så ska man spela alla. Dessutom är alla kampanjer stora, jag gissar på att det tog mig sex-sju speltimmar vardera.

Dessa får man följa under varje kampanj:

  • Leon S. Kennedy, överlevaren från Raccoon City i Resident Evil 2 och mannen som avslöjade om Las Plagas-parasiterna i Spanien. (Resident Evil 4) Han får sällskap av Helena Harper, och de båda får mest kämpa mot Resident Evil-seriens mest kända monster; zombies.
  • Veteranen Chris Redfield, överlevaren från herrgården i första Resident Evil och fick sitt slutgiltiga ord mot Albert Wesker i Resident Evil 5. Tillsammans med sin BSAA-kollega Piers Nivans kämpar de sig igenom en massa BOW (Bio-Organic Weapons) och en ny, aggressiv fiende; J’Avos. De är mycket farligare och snabbare än de infekterade i fyran och femman. Redfield och Nivans stöter på patrull i form av en annan veteran i Resident Evil-serien; Ada Wong.
  • Nykomligen Jake Muller, hakar på en DSO-agent – Sherry Birkin, också en överlevande från Raccoon City tillsammans med Leon. Sherry har i uppdrag att föra Jake i säkerhet eftersom han har svaret på gåtan på hur man får bort C-viruset. Men de blir också attackerade av J’avos, en jättestor lönnmördare och BOW; Ustanak. Dessutom får de också bekymmer med Ada Wong.
  • Fjärde kampanjen får man faktiskt följa Ada Wong, och här får man många frågor besvarade från de andra tre kampanjerna. Det ligger allt en hund begraven. Hon stöter på alla typer av monster, dessutom gör hon allt själv. (man kan inte vara två under hennes kampanj)

Helena Harper har både en hemlighet och stor anledning varför hon behöver Leons hjälp. Jag har faktiskt mest sympati för henne.

Mestadels av spelet utspelar sig i Kina. Kul med omväxling av miljö efter sandigt Afrika och jätteskitigt Spanien.
Resident Evil 6 har en likadan spelstil som i fyran och femman, utan fixerade kamerascener. Det fungerar rätt bra fortfarande och det är rätt fin omgivning. Tyvärr är många av miljöerna rätt enformiga.

Spelet har zombies. Det är blodigt, fyllt med Gore, tarmar och annat slem.
Men det är ingen överlevnadsskräck för fem öre.
Nej du.
Det läggs för mycket fokus på all action, allra mest i Chris kampanj. (Vilket jag tyckte var den tråkigaste kampanjen)
Jag ser en likhet mellan Resident Evil 6 och filmen Freddy vs. Jason. De har ingredienserna utom det viktigaste. Det är inte skrämmande, bara fullt av action.
Sedan saknar jag de kluriga pusslen. Här är det mest att nå ett mål, och ibland hitta ett par nycklar för att ta sig vidare.
Däremot är det lättare att veta vart man ska, tack vare en pil som pekar vart du ska. (Man håller i L2 för att få fram den)
Praktiskt.

Jake Muller säger: ”Nej, det här är inte en audition till King Kong”!

Resident Evil 6 är ett riktigt stort spel. Jag menar, minst sex, sju timmar per kampanj är rätt mycket. Inte nog med det, dessutom kan man delta i ”Agent Hunt”, där man för första gången i ett Resident Evil-spel kan kontrollera ett monster som ska hindra hjältarna att fullfölja sina uppdrag. Detta kan man göra online och jag välkomnar detta inlägg.

Dessutom återvänder ” The Merchinaries”, där man under begränsad tid ska meja ned en massa zombier och andra monster för att få high score.

Ustanak terroriserar Jake och Sherry under deras kampanj. Han är lika seg, stark och livsfarlig som Jason Voorhees. Här slåss han mot bland annat Leon.

Tidigare kunde man uppgradera vapen och köpa nya med pengar man samlat på sig. Här skaffar man erfarenheter man kan köpa med de erfarenhetspoäng man samlat på sig när man dödat fiender. Ju tuffare fiende, desto mer poäng får man.

Men kruxet är att man bara kan ha tre erfarenheter med sig på varje bana, så välj dina fördelar klokt. Givetvis kan man förbättra några av erfarenheterna men de kostar mer poäng.

Jag tycker personligen att det här tillskottet är rätt korkat. Det är krångligt, och jag saknar faktiskt den mystiske marknadsgubben från Resident Evil 4. (what are you buyin´?)

Dags att gå igenom de tre plusen och de tre minusen:

Tre plus:

  • Det är lätt att veta vart man ska. En ikon på skärmen visar avståndet till slutmålet. Men det är pilen som pekar vart man ska som är riktigt bra.
  • Trots att storyn alltid varit ostig i alla Resident Evil-spelen, så finner jag den intressant. Jag gillar även att alla kampanjer flätas samman och att man kan se det från mer än ett perspektiv.
  • Leons kampanj är bäst tycker jag. Jag känner sympati för hans partner Helena Harper.

Tre minus:

  • Överlevnadsskräcken är borta. Här är det mest bara skjut skjut, pang pang.
  • Erfarenhetsavdelningen är krånglig och minst sagt urdum. Jag föredrar det gamla sättet där man kan uppgradera vapnen hos en mystisk vapenhandlare.
  • Capcom gjorde banorna för långa. De borde ha delat in dom i kortare stycken men med fler banor. Jag har undrat flera gånger när banjävlen skulle ta slut.

Där Leon S. Kennedy finns, finns Ada Wong. Vad har hon i kikaren måntro?

Slutord:

Resident Evil 6 har två sidor som är väldigt tydliga. Den ena sidan, den dåliga, märks eftersom spelet är har för långa banor, tagit bort det som är läskigt och är enformigt med all pang-pang.

Men den bra sidan är den roliga sammanflätningen av alla kampanjer, den suveräna navigeringssystemet och att det är faktiskt rätt snyggt på sina ställen.

Men jag undrar vart Capcoms zombieserie är på väg. Hur många fler apokalypser kommer det att finnas?

Om de ska göra en Resident Evil 7, vilket jag är säker på att de kommer att göra, får de tänka till. Ta bort erfarenhetsdelen, eller gör den bättre och framför allt lättare att konfigurera. Gör det läskigt igen, och bjud på den typ av utmaning som de två första spelen hade. Pussel, zombies, överlevnadsinstinkt.

Nu låter det som att jag tycker att Resident Evil 6 är ett skitspel men det är det inte. Det är faktiskt rätt bra men inte bäst i serien. Snarare sämst.

Mitt slutbetyg på detta är en svag trea utav fem.

Om man är ett äkta Resident Evil-fan ska man skaffa detta. Men om man vill ha den klassiska stilen som gjorde originalet så bra – tänk noga igenom innan du köper det. Vänta isåfall till det blir rea.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s