Filmåret 2012 för Jerry aka Sätrapôjk.


20121227-124754.jpg

2012 skulle bli ett fint filmår. Den sista delen i Christopher Nolans mäktiga Batman-trilogi skulle komma, och efter nästan tio år kunde jag återvända till Fylke i Hobbit: En Oväntad Resa.

Men med facit i hand så var det här filmåret inte som jag tänkt mig. Jag har inte sett så många filmer, i alla fall inga nya.
Jag har inte gått på bio så värst ofta i år, har missat filmer som Looper, The Avengers (helvete) och Breaking Dawn Part 2.
Ja, jag följer Twilight-filmerna.
Min sambo har sett den sista filmen och gillade den. Jag väntar till den kommer på BluRay.

För första gången har jag sett en 3D-film på bio, i det här fallet Prometheus.
Ganska häftigt på ett vis men det var inte nödvändigt i den här filmen. Däremot var det snygga specialeffekter.

I sommar fick jag äntligen se The Dark Knight Rises. Det är en värdig final för en tidigare fallen hjälte (i filmväg) och en triumf för Christopher Nolan.
Det gick en annan superhjältefilm i somras, The Amazing Spider-Man, men den sket jag i.

En annan efterlängtad film för mig i år var The Expendables 2. Fylld med action och gamla hjältar från förr så blev jag inte besviken, förutom att Mickey Rourkes tyngd från första filmen saknades.

Ett par animerade filmer hann jag se; Modig och Ice Age 4. Modig var annorlunda än vad jag hade föreställt mig, men är ändå charmig. Isäventyr 4 med Scrat, Manny och alla de andra var rätt förutsägbar men jag fick ett par skratt. Trean (och ettan) var dock bättre.

Hobbit: En Oväntad Resa var filmen jag längtade efter mest av alla. Jag gav 3D en ny chans och den här gången var det bättre. Inte för 3D:n själv men för 48fps. (48 bildrutor i sekunden) Det var en underbar filmipplevelse med så mjuka kamerarörelser!

Sämsta filmen? Trots det är årets bästa skräckfilm; så säger jag The Cabin By The Woods. Den började bra och var riktigt intelligent. Men så sista halvtimmen. Slutet. För helvete! Det var som att bromsa i en uppförsbacke och rulla bakåt igen.

Mina favoritfilmer år 2012:

Ted_Movie_Photo_11-1024x5865: Ted.

Seth Macfarlanes debutfilm är minst sagt lika sjuk, vriden och fräck som Family Guy är. Grova skämt, barnsligheter och vulgär-ism är med hela tiden. Är du Family Guy-fan, så ska du se den här filmen.

20121227-131019.jpg

4: Prometheus.
Ridley Scott återvänder till rymdskräcken med en sorts föregångare till mästerverket Alien. Filmen är stilig, har imponerande specialeffekter och bra skådespeleri, främst av Michael Fassbender som David. Lite slarvig story gör så att filmen inte kommer högre än så här.

20121227-131440.jpg

3: The Expendables 2.
Åter igen har Sylvester Stallone samlat ihop kända actionhjältar i en actionfylld popcornfilm. Visserligen är den sämre än föregångaren men är ändå grymt underhållande. Jean-Claude Van Damme är riktigt bra som filmens skurk. Dessutom får man ju se Chuck Norris!

20121227-131809.jpg

2: Hobbit: En Oväntad Resa.
Denna föregångare till Peter Jacksons mastodontfilmer om Härskarringen lämnade mig med ett ljuvligt leende på läpparna. Äntligen kan man njuta av Midgård igen. Bara detta skulle räcka för att första filmen om Bilbo Bagger(bra spelad av Martin Freeman) skulle bli årets film men det finns en film som är bättre.

20121227-132111.jpg

1: The Dark Knight Rises.
”There’s a storm coming, Mr. Wayne”, säger Selina Kyle till Gothams kände miljardär. Och hon har så rätt. Den här filmstormen blåser bort all motstånd ur sin väg. Att överträffa The Dark Knight, det skulle inte gå. Det tror jag Nolan visste om eftersom Heath Ledger gick inte att ersätta. Men han lyckas ändå ge oss ett bra avslut. En film som går sin egen väg med ilska och smärta. Bane är en läskig, arg fan.
Catwoman är en slug, knivskarp mästertjuv med sån charm att man kan inte låta bli att tycka om henne.
Jag lyfter hatten för herr Nolan, som inte bara lyckades dra ur Batman från filmträskets dåliga del. Han lyckades även göra tre bra filmer! Tillsammans med Peter Jacksons Härskarringen, så är Nolans Batman-filmer 2000-talets bästa filmtriologi. Bravo!

20121227-132837.jpg

Frodo Bagger i Hobbit: Smaugs Ödemark.

Ett nytt filmår är att vänta och se fram emot.
2013 har en hel del filmer jag inte vill missa.
Hobbit: Smaugs Ödemark ger mig ett riktigt sug efter jul igen. Får man se Mikael Persbrandt som Beorn då?
Sin City: A Dame To Kill For är också en efterlängtad uppföljare. Föregångarens vackra stil och tuffa berättande gjorde den till en av mina favoritfilmer.

lady-gaga-machete-kills-poster

Lady Gaga i Machete Kills. Blivande klassiker eller kultkalkon?

En film som gett mig positiva reaktioner är Machete. Egentligen är den B-filmaktig men den är grymt underhållande. I sluttexterna så stod det att Danny Trejo återvänder i två delar till som den hämnd-fyllde mexikanaren. År 2013, kommer den första uppföljaren; Machete Kills. Rollistan är denna gång också imponerande, bland annat så gör Lady Gaga sin första riktiga filmroll. Om det blir en start för hennes filmkarriär vet jag inte. Men en sak vet jag. Jag vill verkligen gärna se den här uppföljaren.

Två filmer som redan haft premiär i USA, kommer tidigt 2013.

Först ut, i januari, är Django Unchained, en westernfilm regisserad av Quentin Tarantino. I februari så släpper Disney ut en intressant animerad film; Röjar-Ralf (Wreck-It Ralph) där en spelskurk vill bli god och omtyckt. Det blir en riktigt fin filmstart på året.

man-of-steel-posterStålmannens återkomst, i Man Of Steel. Blir det äntligen hans tur att få ljus på sig, precis som Batman fått?

En superhjälte har gjort triumf i tre filmer, och i sommar kommer en annan legend. Kanske den mest kända av dom alla.

Stålmannen.

Man Of Steel heter den kommande filmen om den legendariska superhjälten och hans alter ego; Clark Kent. Det som talar för filmen är att den ser riktigt bra ut på trailern, och att Christopher Nolan har producerat filmen. Troligtvis är detta filmen jag ser mest fram emot av alla 2013, tillsammans med den andra delen i Hobbit-sagan;

Hobbit: Smaugs Ödemark.

Ett helt år från och med när jag skrev denna text får man vänta på Bilbo Baggers äventyrs fortsättning. Ska Smaug visa sig? Kommer Mikael Persbrandt visa sig för världen som Beorn? Men oavsett vad som händer så växer peppen för varje dag som går. Jag blir inte trött på Midgård i filmväg så lätt.

Jag lyfter på glaset och kanske en popcornpåse och önskar er ett gott nytt filmår 2013.
Jerry Olsson, Sätrapôjk.

Kommentera

