Mitt teckningsår 2012. (Bland annat mina tio favoritbilder i år)


Efter ett rätt intensivt teckningsår 2011 så började det nya året 2012 med ett porträtt av Heath Ledgers tolkning av Jokern.
Sedan har det liksom rullat på hela året.

Jag märkte att jag utvecklades en hel del, främst på porträttsidan och ljus/skuggnivåer. Jag lär mig själv hela tiden och ser varje bild som en utmaning. I somras blev det fyra akvareller och en oljemålning. Olja är inte riktigt min grej ännu, men akvarell kan jag tänka mig att fortsätta med.

Vid ett tillfälle ville jag bara sluta teckna för jag hade ingen som helst lust med det. Ingen motivation. Det blev för många porträtt vid den tidpunkten. Jag tog en kort paus och sedan var jag uppe på sadeln igen.
Visst fortsatte jag med porträtt för det är alltid kul att göra dom.
Men jag har mer lust att teckna filmbaserade och spelbaserade motiv. Så det blev en del av dom i slutdelen av året.

Mitt stora eldprov var tveklöst min adventskalender, där jag och 23 Gamers på Twitter önskat en karaktär var, och jag skulle teckna en om dagen i 24 dagar. En riktig nöt att knäcka men jag fixade det. 24 härliga bilder tack vare folks underbara fantasi.

Jag gjorde en almanacka baserat på röstning av de bilder folk tyckte bäst om och det blev en fin blandning.
Men vilka bilder tyckte jag bäst om själv?

Jerrys favoritbilder 2012:

20121228-125329.jpg

10: Lara Croft från nya Tomb Raider.
Vad jag gillar med den här bilden är att jag på något sätt lyckats få till den allvarliga situation som Lara går igenom. Skuggningar och färger är också ok.

20121228-125623.jpg
9: Super Metroid-hyllningen.
Jag ville hylla ett av världens bästa spel med en teckning som påminner om 16-bitsklassikern men har mitt prägel på. Färgerna lyser med passion och bilden har detaljer överallt.

20121228-130103.jpg

8: Boris Karloffs tolkning av Frankensteins monster.
Det här är bilden som gav mig ett uppsving i porträttdelen i april/juni. Skuggningen är jag riktigt nöjd med.

20121228-130414.jpg

7: Freddie Mercury.
Hans pose är det jag som är mest stolt över i den här bilden. Porträttet är okej, men jag finner posen som bildens höjdpunkt. Det här är den bild som fått mest röster av alla i min almanackaomröstning.

20121228-130700.jpg

6: Top Cats.
Jag fick den äran att teckna av gruppen som gjorde succé i Melodifestivalen. Lite extra kul är det för att vi bor i samma ort.
Utmaningen var att det material Jon skickat till mig var inte lätt att arbeta med. Men jag gav det ändå ett försök.
Känslan av rock n roll/ rockabilly finns där. Det här är den bild jag fått mest Facebook-likes för. (I denna stund 281 stycken)

20121228-131120.jpg

5: Tali från Mass Effect.
Tali är en av mina favoritkaraktärer från den mästerliga rymdsagan. Jag älskar den lila färgen och jag tyckte om att pyssla med detaljerna. Det här var en hyllning till min Twitter/Facebookväninna Emmy.

20121228-131840.jpg

4: ”Lania’s 30th anniversary.”
Min väninna Anna fyllde 30 år i somras och jag gjorde en hyllningsbild till henne eftersom hon förtjänade det. Jag är nöjd med ansiktet, skuggningarna och hennes hår. Jag la till en bonusgrej, hon är här omgiven av några av hennes favoritkaraktärer. Bland annat Vivi från Final Fantasy IX.

20121228-132136.jpg

3: Min granne Totoro.
Aldrig tidigare har jag tagit så lång tid på att få till en så detaljerad bakgrund och all regn. Jag gillar den mystik teckningen fick efter när jag var klar.

20121228-132313.jpg

2: Jack Sparrow.
Riktigt svår att göra men jag är skitnöjd med ansiktet!

20121228-132504.jpg

1: ”Elvis Presley took a Cadillac to the Stairway To Heaven.”
Jag valde den här bilden till min favoritbild i år för att för första gången jag lyckats få till Elvis ansikte rätt. Cadillacen är jag också nöjd med men det är rockkungens ansikte som är bildens höjdpunkt.

Hedersomnämnad: Adventskalendern.
Mitt projekt i december dör jag tecknat 24 bilder på 24 dagar är det roligaste och mest utmanande jag gjort på hela året. Tack alla Gamers som önskat så fina önskemål!

Jag vill önska er ett gott nytt teckningsår 2013. Jag hoppas på att lära mig nya saker och bjuda er på teckningar som ni gillar.
Jerry Olsson, Sätrapôjk.

Kommentera

