Peppen för Django Unchained är maximal.


20130115-193821.jpg

Jag är en riktig westernnörd. Jag gillar att läsa legender om Wyatt Earp, Billy The Kid och Jesse James.
Cowboys och indianer.
Bankrån och revolverdueller.
Pojkgrejer.

Farsan har härliga westernböcker som jag kollar i ibland, fast jag har inte gjort det på ett tag.

Westernfilmer är en av mina favoritgenren.

Sergio Leones filmer, Trinity-filmerna och klassiska John Wayne-filmer.

Jag gillade den där stilen. Det gör jag ännu. En klassisk revolver i western är ett legendariskt filmvapen.
Men jag har aldrig fått uppleva en westernfilm på den vita duken.

Quentin Tarantino. Regissören som går sin egen väg. Han är otroligt duktig på att hylla sin barndoms filmklassiker. Det visade han i Kill Bill, där han mästerligt blandade spagettiwestern med japansk manga i en scen.

20130115-194824.jpg

Tarantino är riktigt duktig på att få fram färgstarka karaktärer, det bevisade han redan i Guldpalm-belönade mästerverket Pulp Fiction.
Han tar med det han gillar och var uppväxt med – och gör något helt eget.

20130115-195100.jpg

Nu har han gjort sin egen western. Den verkar gå i liknande stil som Inglorius Basterds, och troligtvis även Kill Bill,med hämnd.
Jag är nyfiken hur Jamie Foxx är som Django. Jag är nyfiken om Christoph Waltz är lika bra som han var i Inglorius Basterds.
Men mest nyfiken är jag om Leonardo DiCaprio är bra som filmskurk. Det ska bli intressant.
Trailern såg riktigt intressant ut, men den senaste månaden så växer den här peppen rejält.
Golden Globe-nomineringar och belöningar!
Höga betyg i recensioner.
Oscarsnominerad.

Django Unchained växer. Snart är den här i Sverige. Och jag brinner för att se den på bioduken. Att få uppleva revolverrök, den damm som yr när hästar rider på prärien. Tarantino i Leones regissörspostion.
Kan det bli bra? Ja, det tror jag.
Vad tror ni? Är ni peppade?

2 thoughts on “Peppen för Django Unchained är maximal.

  1. Jag är faktiskt väldigt sugen på den! Jag och pojkvännen ska in och se den så fort vi har tid. Förhoppningsvis till helgen (om där finns platser kvar) 🙂

Kommentera

