Mitt nyårslöfte verkar verka?


Har ni gett nyårslöften och inte orkat hålla dom? Det har jag gjort många gånger.
Sist var det att sluta med kaffedrickandet men det gick ungefär en vecka.

Ifjol insåg jag en otäck sak. Jag är tjock. Hiskeligt tjock. Jag har ingen badrumsvåg, så jag provade en hos syster. Vågen stod (efter att ha dragit bort vikt från kläder) så vägde jag 100 kg.

100 kg.
Det är alldeles för mycket.
Under de senaste åren har jag gått upp så mycket i vikt. För tio år sedan vägde jag 60 kg. Så tio år senare har jag gått upp 40 kg! Det är ju fruktansvärt!
Jag skäms.

Men nu har jag fått nog. Efter att många påpekat att jag är fet, slår jag näven i bordet och börjar vidta åtgärder.
Jag är en gottegris, det erkänner jag.
Men det ska ändras.
Från och med nyårsdagen har jag slutat få i mig detta:

Godis, choklad.
Tårtor.
Glass.
Kakor.
Sötdricka.
Oboy, chokladdrycker.
Söta flingor.

Socker är ju en av de värsta saker som kan få en att gå upp i vikt. Särskilt läsk.

Sedan brukar jag ta en promenad till arbetet varje dag. Det tar 40-60 minuter beroende på väglaget.

Det jobbigaste var det där sockersuget. Men jag kämpar emot – svårast var det i början – och tar en frukt, dricker vatten eller tar ett knäckebröd för att lugna mig.
Nu är det lättare att stå emot. Visst blir jag sugen ibland men min motivation är starkare än suget.

Och det verkar ha belönat sig. Jag har idag, den 18:e januari 2013 gått ned från 100 kg till 94 kg.
6 kg!
Det är jag jävligt stolt över!
Jag tänker absolut fortsätta med det här. Jag kanske inte tappar mer vikt så lavinartat men jag ska aldrig väga 100 kg igen. Aldrig. Inte ens 90. Går jag under det så kommer jag att känna mig stolt.

20130118-173344.jpg

One thought on “Mitt nyårslöfte verkar verka?

  1. Men wow, fan vad bra Jerry! Det är ju riktigt grymt! Keep up the good work!

    Vill också påminna om att man alltid går ner mer i vikt i början, sedan planar det ut.
    Detta är normalt, tappa inte hoppet, ibland kan man t o m gå upp nåt kilo, för att kroppen anpassar sig, med vätskebalans och annat.
    Så, även om du sköter dig exemplariskt kan du uppleva att du inte går ner lika mycket. Men fortsätt som du gör, du är en GRYM inspirationskälla! Heja!

Kommentera

