Upptäcka spelserier många hyllar – varför då?


Det här är något jag gått och grubblat på ett tag. Särskilt när jag är på Twitter.

Det är kul att upptäcka nya spel. Det är (oftast) kul att spela en uppföljare av ett spel man tycker om.
Jag är rätt bekväm av mig när det gäller dessa punkter. Särskilt det sista.

Under åren jag ägt en Gamecube och senare ett Wii (som jag har än så länge kvar) har jag missat en del spelserier som funnits till de konkurrerande konsolerna. Playstation 2 har jag knappt spelat. Vette fan om jag kommer att göra det någon gång.

Men så skaffade jag för ett par år sedan en PS3:a för jag ville spela Bayonetta, Red Dead Redemption och Castlevania: Lords of Shadow. Det kunde inte Nintendos konsoler erbjuda mig.

Jag fick några tips på speltitlar till min nya konsol. Valkyria Chronicles till exempel. Det visade sig vara ett grymt spel.

Men (nu kommer det jag grubblat på) – ibland undrar jag om det är värt att lyssna på en elit av Twitter-Gamers eller recensionskörers hyllningar av vissa spelserier.
Jag tog en chansning med Mass Effect 2 och 3 och det var ju bra. Verkligen.
Jag tog en chansning med Borderlands och blev besviken. RPG och FPS i ett, visst. Men jag kände att något saknades.

Nu läser jag en hel del spelnyheter, tweets och andra hyllningar av exempelvis Bioshock, Dragon Age, Dark Souls, Devil May Cry. Och så vidare.

20130124-200623.jpg

Många verkar hylla Ni No Kuni, men till skillnad mot de titlar jag nämnde, så kände jag att det spelet kan vara något för mig.
Men hur vet jag att något av de andra kan vara något? Så att jag inte trillar i Borderlands-fällan igen.

One thought on “Upptäcka spelserier många hyllar – varför då?

  1. Skrev en lång kommentar som försvann pga jag tryckte in på glömt lösenord och sen tillbaks, men ska försöka skriva den igen. ^^
    BioShock är ett fantastiskt spel med futuristiska krafter och samhällskritik i 50-tals miljö. Det håller fortfarande både grafiskt och spelmässigt och är enligt mig ett måste. 😛
    Dragon age är ett tvättäkta västerländskt rpg och är riktigt välgjort. Men, är du osäker så är det inte ett måste även om du troligen skulle gilla det. 😉
    Vad det gäller de andra du nämner har jag inte spelat dem förutom lite Devil may cry och kan bara ge mina 2 ören varför jag inte gjort det och det beror på att DMC även om det har förändrats markant var ett riktigt jobbigt spel. Det som släpps nu kanske är bättre, men föregångarna var riktigt jädra jobbiga spelmekaniskt dvs. Storymässigt var de dock bra. Demons souls känns som att det är gjort för de som verkligen gillar utmaningar imo att man dör så lätt och såna spel klarar jag bara inte av. Jag gillar lätta spel där jag själv kan välja att höja svårighetsgraden om jag så skulle önska och där platsar inte Demon souls in för mig.

Kommentera

