Recension: Django Unchained.


20130125-205338.jpg

Tja, var ska jag börja?
Tidigare skrev jag om en stor pepp inför Quentin Tarantinos omtalade western; Django Unchained.
Nu har jag sett den, och så här tycker jag:

Story:
Filmen handlar om en tid, ett par år innan det amerikanska inbördeskriget. Den svarte slaven Django (Jamie Foxx) fritas av en mystisk tysk prisjägare, Dr. King Schultz. (Christoph Waltz) Schultz behöver Djangos hjälp att peka ut ansikten på de män som han jagar.
Django i sin tur slår följe med tysken och lär sig prisjagandets regler. Dessutom söker han efter sin försvunna fru, i en rasistisk amerikansk söder.

Tarantino är mycket duktig på att få till en välgjord historia. Django Unchained är ett praktexempel på det. Han är också duktig på att våga utmana historien med ett långfinger mot ondskan som försakat. I Inglorius Basterds bad han nazisterna att dra åt helvete. I den här filmen är det den vita rasismens kalla, smutsiga röv som får en välförtjänad spark.

20130125-211021.jpg

Jag tycker mycket om western, och det ser jag att Tarantino också gör. Han gör sin egen typ av film han är känd för, men hyllar också genren med härlig musik signerat Ennio Morricone.
Åh, filmens soundtrack!
Vacker spagettiwestern, Johnny Cash och även rapmusik som passar utmärkt för den här filmen.
Mycket bra!

Ett annat kännetecken är tuffa repliker, och det bjuder Django Unchained mycket på. Ett hedersomnämnade går till Christoph Waltz, som för ett utmärkt ordvokabulär utan dess like. Han är så grymt bra.

20130125-212020.jpg

Westernfilmer brukar ha en massa skjutande med gevär och revolvrar. Men jag har aldrig någonsin sett nåt liknande förut.
Fast det här är ju en Tarantino-film borde jag inte bli förvånad. Men det blir jag ändå. Det är mycket våldsamt och det märks nästan direkt vilken riktning filmen är på väg.
Men filmen har ett budskap och våldet är nödvändigt.
Allt det hemska som händer de svarta i filmen. Eller under historiens slaveri. Någon måste ju sätta stopp för det här eländet. Det gör Django. Det gör Tarantino.
Tänk efter när en vit man blir dödad i filmen. Tänk då efteråt vad den mannen gjort och varför.
Då förstår jag varför våldet är med. Och att det behövs.

20130125-213513.jpg

Sedan gör ju skådisarna ett helvetes bra jobb. Waltz är som nämnd riktigt begåvad! Jamie Foxx är perfekt som Django. Jag är riktigt överraskad att Leonardo DiCaprio är superb som filmskurk. Det här är klart hans bästa filmroll och det är med skam att han inte är Oscarnominerad för den.

Nu till den del jag kallar ”tre plus och tre minus”, och det är riktigt svårt att välja tre minus denna gång.

Tre plus:
1: Tarantino vågar göra en egen western och ändå bibehålla spagettiwesterns själ intakt. För tusan, till och med Trinity-musiken är med!
2: Det storslagna skådespeleriet. Med deras träffsäkra repliker är alla en fröjd att få se, höra och beundra över.
3: Träffsäkert klippande och utsökt foto ger den där rätta känslan för western och ändå känns det fräscht.

Tre minus: (ja, jag måste ju välja)
1: Fast våldet är viktigt, kan det kännas lite väl extremt på vissa punkter.
2: Den vita rasismen gör mig förbannad. Det är egentligen inget minus över detta, eftersom budskapet är ju att rasism är inte acceptabelt. Men jag blir ändå arg.
3: Leonardo DiCaprio borde ha Oscarnominerats.

Slutord:
Django Unchained är precis vad jag hade föreställt mig. Fast bättre.
Min bror Ray sa att det här är Tarantinos bästa sedan Pulp Fiction. Jag tycker klart att det är en av hans allra bästa. Kanske den bästa. Det är en fullträff och jag längtar att få se den igen. Blurayutgåva, det ska jag förhandsboka.
Se Django Unchained och ge rasismen en loska i dess fula tryne.
Tack Quentin Tarantino. Du gör mig inte besviken!

Betyg: En stenhård femma av fem!

2 thoughts on “Recension: Django Unchained.

  1. Pingback: Jag tänker på Trinity-filmerna efter Django Unchained. « Sätrapôjk – med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

  2. Pingback: Månadens inköp! | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

