”Hörru, du är ju en tjej!” ”Haha, du fick stryk av en tjej i tv-spel!” Genusidioti.


Jämställdhet. Det är ett ord jag gillar. Att det ska vara lika för alla och att det ska vara rättvist.

Inga illa bemötanden, utan att det ska vara normalt för alla.

Men det uppstår ändå förnedringar, och i det här fallet kvinnor som spelar tv-spel.

Twittermed1 Twittermed2Jag läste Angelica Norgrens tweets om att kvinnor blir påpekade eller anmärka – till och med som ett skämt – att de spelar tv-spel.

Hon fick mycket medhåll för sina tweets, och det får hon av mig också.

Jag begriper inte varför det ska påpekas att det är en kvinna man ska spela med. Jag tycker för det första att det är mycket trevligt att kvinnor spelar. De är minst lika bra som män att spela spel.

Visst, det är mer män som spelar, men det kommer mer och mer kvinnor som greppar tag i en handkontroll och spelar tunga FPS-shooters, rollspel eller Mario Kart. Till exempel.
Mer kvinnor är med och skapar spel idag, dessutom finns det ju kvinnliga reportrar när det gäller e-sport. Det är ju jättebra!

Sen finns det ju ett påstående jag stör mig på, och det tror jag många (främst kvinnor) håller med mig om.
Hur många killar har fått höra kommentaren ”haha, du förlorade mot en tjej”?
Vad fan spelar det för roll om personen man spelar en match i beat em’up-spel har bröst och vagina?
Den kommentaren är egentligen menat som en förolämpning mot killen som förlorade men jag tycker att det är en förolämpning mot kvinnan.

Jag har förlorat många gånger mot kvinnor i tv-spel, min sambo spöar mig i Mario Kart Wii jämt.
Syster Lana har dängt mig i olika Mario-spel, Goldeneye 007 och Diddy Kong Racing.
Jag har spelat Resident Evil 5 med Xareena, och jag når inte upp till hennes expertis. Men huvudsaken är ju att man har roligt och trevligt när man spelar! Det är inte en kuk/fitta-debatt. Snälla, killar – radera den förnedrande kommentaren för gott.

Nu är jag rätt säker på att jag får mycket skit av spelkillar för det här inlägget. Men det här är inte en pik mot er.
Det här är ett inlägg om att man ska ha kul när man spelar och att man inte ska tänka på personen man spelar har en kuk. Eller fitta.
Tänk så här; ”åh, det ska bli roligt att spela mot denna person!”

2 thoughts on “”Hörru, du är ju en tjej!” ”Haha, du fick stryk av en tjej i tv-spel!” Genusidioti.

Kommentera

