Sätrapôjks öppna brev om näthatet.


Den 6:e februari i år tog SVT1’s Uppdrag Granskning upp ett otroligt viktigt ämne. Näthat. I inlägget var det mäns näthat mot kvinnor som var i fokus.
Jag, och säkert en massa svenska medborgare gissar jag, kände mig illa till mods. Jag blev förbannad. När de svenska kvinnliga skribenterna, nyhetsankararna, radiopratarna läste upp de äckliga saker män skrivit till dom kändes det som en cementklump i magen. Hur kan någon säga så hemska saker till de här kvinnorna? Vad har de gjort?

När jag hör de säga att de ska våldtas med basebollträn, eller att ”du är Sveriges fulaste kvinna” så skäms jag att vara man. Fast jag borde egentligen inte skämmas eftersom jag inte gjort fel. Men jag kan inte fatta varför en del män gör så. Eller – de borde inte kallas män. En riktig man för mig respekterar och älskar kvinnor för att de är sig själva och står för det de är.

Jag är medveten att kvinnor också kränker kvinnor, och även kränker män. Män kränker män med.
Men alla har något gemensamt.
Det bittra och ruttna hatet fördärvar deras sinnen och logik.

Ingen förtjänar att kallas för ful, jävla fitta, bögjävel, eller andra kränkande saker. Ingen förtjänar att bli mordhotad eller få ett våldtäktshot. Ingen.

Fallet med HM och klädesplagget med Tupac chockerade mig. I programmet berättar Julia om hennes inlägg på HM’s Facebooksida och om de hot, avskyvärda kränkningar och andra otäckheter hon fått. Bara för en åsikts skull.
Något av det värsta var att HM lät detta pågå i över en månads tid, fast de påstår att de tagit bort 3000 kommentarer.
På deras sida nu står det att de ber så mycket om ursäkt – men det räcker inte! De borde ha blockerat alla dessa hatare på direkten. För både Julias och Nataschas (hon skrev en vettig kommentar som också fick liknande vidriga påhopp som Julia fick) skull.
Nu vet jag inte ett dugg om Tupac mer än att han blev mördad. Men eftersom Julia tyckte det var fel att HM hade en artist som suttit inne för sexbrott på ett klädesplagg, borde det vara självklart.

Om en kvinna – som Julia i Uppdrag Granskning – skriver en åsikt till HM’s Facebooksida, och om du inte alls håller med om vad hon skrivit;
Säg isåfall att hon har fel, och gärna varför. Det är helt okej. Du ger henne kritik. Helt okej.
Men kallar du henne för luder, fitta, ful och vidrig – kränker du henne. Skriver du att hon ska mördas, eller att du våldta henne – så är det ju hot.
Det är inte okej. Det är för fan inte okej.

Men varför detta hat? Vart kommer det ifrån?
Men viktigast, hur ska vi få stopp på det?

Det är precis som rasism, tyvärr kan man inte utrota det helt.
Till de som säger; ”vi har inte våldtagit någon” och söker beröm. Byt strategi. Att göra er till martyrer är helt fel. Hjälp de som är utsatta istället. Med stöd, respekt och kärlek.

Många har redan börjat.
Vi ska stå enade och ge varann stöd, och ge varann nätkärlek.
Skriv något snällt och med stöd till en känd kvinna inom tv, radio, journalistik, gamer. Skriv också till en man. En homosexuell. En heterosexuell.
Till de folk som är sig själva. Säg att de är fantastiska. Att de ska fortsätta vara det det är bäst på. Vara det de är. Sig själva.

Jag är mig själv. Jag älskar de människor som är sig själva och står för det de gör. Därför står jag på nätkärlekens sida.

Det gamla ordspråket ”kärlek är starkare än hat” har aldrig varit mer lägligt än nu.

– Jerry Olsson, tecknare, bloggare, gamer, förälder, man, människa.

2 thoughts on “Sätrapôjks öppna brev om näthatet.

  1. Vilket fint inlägg det här är Jerry – något av det bästa jag läst på länge. 🙂
    Tack för att du låter din röst höras i debatten, med dessa fina ord!

Kommentera

