Teckning: Vad håller du på med?


Försvarsmaktens reklam, där en ung kille sätter post-itlappar på ett fönster – har ni säkert sett.

Där en kvinna tittar på honom med ”gud vilken fjant, har du inget bättre för dig”-blicken. Varför?

För att han gör ett konstverk på rutan, och motivet är pixelfigurer från Space Invaders.

Sedan kommer då rubriken; ”Vad håller du på med?”

 

Ja, vad gör han? Han uttrycker sig ju i konst. Vad är det för fel med det? Från början tyckte jag att den reklamen var osmakligt dålig. Men så läste jag en länk som Svamprikets Samson Wiklund la upp på Twitter. Han hade skickat mail (du kan läsa hela mailet här) till Försvarsmakten och det blev en minst sagt intressant debatt.

Efter mailet så börjar jag mer och mer tycka att den reklamen är kränkande mot två saker. Men framför allt kultur.

Att göra något kulturellt i sin fritid är inget fel. Inte fan är det meningslöst heller.

Det är alltså mot konst och tv-spel som får sig en känga av Försvarsmakten.

Visst, tv-spel är inte det viktigaste i livet, det är det inte. Men jag föredrar hellre kultur än att rekrytera mig till krig, där folk dör. På riktigt.

Det kommer jag aldrig att begripa.

 

”Men det finns ju krigsspel att spela”. Jo, det vet jag.

Det låter som dubbelmoral. Det kanske det är.

Men det finns en viktig skillnad. Jag vet som är riktigt och vad som inte är på riktigt.

Nu talar jag för mig själv, men jag spelar inte så värst mycket krigsspel och FPS. Men det händer ibland. I ett sånt spel så är man taktisk, samarbetsvillig och strategisk. Men det är bara i spel.

 

Jag gjorde en teckning nyligen, och med en förklarning nedan.

Vad håller du på med?

Det är en sorts serie med ett budskap.

Soldaten är en symbol för krigets kalla dödande som skördat miljontals liv under alla år. Så det är inte en särskild person jag tecknat, utan kriget i en soldats kropp.

Vilka de är som krigar mot varann, vilken tid det är, oavsett vad som händer – så dör oskyldiga personer som inte har något med kriget att göra.

Barn, kvinnor och män.

Det sårar mig djupt.

 

Det här budskapet är en fråga till krigets mörka själ. Vad håller du på med?

Kommentera

