Framtida teckningsprojekt.


Eftersom jag har tagit pappaledig denna vecka och ytterligare fyra veckor, har jag gott om tid att planera nya spännande teckningar.

Jag har letat efter inspiration och sökt efter utmaningar. För varje bild jag gör är en lärdom. För två år sedan hade jag inte vågat ge mig in en sån bild som The Walking Dead: Season 3-bilden jag gjort nyligen.

Jag leker mer med färger och pysslar med bakgrunder numera. För två år sedan, när jag gjorde comeback från tio års uppehåll av intensiv tecknande, avskydde jag att göra bakgrunder. Även färgteckningar var inte min grej då. Men jag har under de här två åren lärt mig en hel del. Och utvecklats. Tror jag.

Jag skulle vilja lära mig att teckna med en sån där teckningspenna till dator och hantera konst på dator. Men är det fusk eller är det ett steg i en ny riktning?

Min väninna Lania tecknar en del med en sån penna, och hennes konst är bedårande! Jag älskar att teckna hår, men en sak vet jag. Jag är ingen match mot hennes fantastiska sätt att teckna hår. Det är i världsklass.

Få se om jag investerar i en sån penna, eller om jag önskar en i födelsedagspresent.

 

När jag funderar på vad jag ska teckna härnäst, kan inspiration komma helt från tomma intet, eller från en film jag sett. Från ett spel jag spelat. Eller från något jag plötsligt kommer ihåg från det förflutna.

Hur jag ska göra bilden är en annan fråga.

 

Dessa här bilder har jag tänkt ut att teckna inom de närmaste framtiden. (ej i denna ordning)Darth Vader

  • En vit noshörning
  • Darth Vader
  • Cinnamon från Rune Factory Frontier
  • Något från LA Noire – spelet är sjukt stämingsfullt och vackert.
  • Frank Sinatra
  • Top Cats (ja, igen – denna gång har jag en intressant idé)
  • Min dotter Alison
  • Bärgarn från Bilar
  • Lisa Miskovsky
  • Emmylou Harris
  • En demon från nya Evil Dead
  • Fodralet av Super Mario Bros

Jag kommer säkert att komma på fler under tiden. Det var ett tag sedan jag målat med akvarell, så jag kanske ta tag i en akvarellpensel till någon av bilderna.

Vad jag börjar med först vet jag inte ännu, men det kommer jag på säkert rätt fort.

One thought on “Framtida teckningsprojekt.

  1. Att teckna digitalt är absolut inte fusk. På många sätt är det förstås enklare, man kan ångra streck, man kan sudda utan att förstöra pappret, färgen tar aldrig slut osv… Men det finns många svårigheter också. Att arbeta i väldigt hög upplösning är fortfarande något som jag inte har bemästrat. Att lära sig använda användbara lager är inte heller det lättaste, men när det sitter så är det till stor hjälp! Att dessutom välja vilket program man ska använda… Många konstnärer jag ser upp till använder Photoshop, men jag har alltid upplevt det som för stelt. Jag kom verkligen loss med programmet Painter och köpte den senaste versionen med rabatt för ca 2500 kr förra året… Att välja ett bra program att jobba med är verkligen det som kommer hjälpa eller stjälpa dig. Och förstås val av digital penna. Wacom är den enda för mig, har testat Trust, men den var totalt värdelös. Wacom finns i många olika storlekar och prisklasser. Är du nybörjare kan jag rekommendera att du börjar med Wacom Bamboo, den är i A5-format tror jag. Men saker som perspektiv, proportioner, ljus och skugga – dessa saker inom konsten blir aldrig enklare oavsett vilket medium man använder. Här är det bara ens egen förmåga och träning som sätter gränser.

    Men som sagt, att teckna digitalt är absolut inget fusk. Bara för att man är bra på att teckna i olja betyder inte att man kan teckna digitalt och tvärtom. Det är helt enkelt ett modernt sätt att göra konst på, inget annat. Och bara för att man tecknar så betyder ju inte att man ger upp andra medium nödvändigtvis. 🙂 Jag återkommer ju ibland till min blyertspenna, där allting en gång startade… Önskar dig lycka till med alla dina projekt under din ledighet och tack så mycket för omnämnandet! 🙂

Kommentera

