Inför finalen av Melodifestivalen 2013: Så här tycker och tror Sätrapôjk.


Melodifestivalen 2013.Nu är det då dags för finalen i Melodifestivalen.

Tio sånger ska göra upp om att få tävla i Schlager-EM som är i Malmö i år. Det här kommer att bli en svårtippad final i år eftersom d t egentligen inte finns någon stark låt i år.

Martin Rolinskis "In And Out Of Love" är den bästa låten under det här året i Melodifestivalen. Han slogs ut i Andra Chansen, men gjorde ett starkt intryck med sin fantastiska sångröst.

Martin Rolinskis ”In And Out Of Love” är den bästa låten under det här året i Melodifestivalen. Han slogs ut i Andra Chansen, men gjorde ett starkt intryck med sin fantastiska sångröst.

Jag har fortfarande inte kommit över att den för mig bästa låten av alla det här året slogs ut i Andra Chansen. Jag pratar om ”In And Out Of Love” med Martin Rolinski. Med vibbar av Modern Talking och med sin fantastiska sångröst som gjorde honom känd i BWO – var In And Out Of Love en härlig nostalgitripp till det bästa av 1980-talet men ändå kändes den fräsch. Plagiat av Modern Talking eller inte, den här låten är faktiskt bra. Hade han inte mött Robin Stjernberg så tror jag att han skulle tagit sig till final. Men så blev det inte. Tack för ett underhållande musiknummer, Martin. Bra jobbat.

Nu ska jag sätta betyg på de tio låtarna som ska göra upp om segern. Ett betyg för vad jag tycker om låten, och ett betyg för vad jag tror låten har för chans i EM. Jag tar det i den ordning låtarna ska spelas i finalen. (källa: SVT)

1. ”Tell the World I’m Here” – Ulrik Munther

Ulrik tävlar i år också, efter sin tredjeplats förra året. Han sjunger fräscht och bra, och den här sången kan mycket gärna vinna. Men ”Soldiers” från förra året är mycket bättre. Den skulle behöva riktig slagkraft, för jag tror det kan bli tufft i Malmö. Men gossen har karisma.

Betyg på låten: En trea av fem.

Chans i EM: En trea av fem. Har potential.

Vinstchans: Mycket hög.

2. ”Skyline” – David Lindgren

Lindgren kom fyra förra året, och han kommer åter igen i år med en pulserande discodänga i 2010-talet. Han är en duktig dansare och sångrösten är det inget fel på. Den här kan skrälla men David får svårt mot Munther, Ewald, YOHIO och Stjernberg. Men räkna inte ut honom. Jag tror han kan gå rätt bra i EM. Den här låten kan växa under veckan.

Betyg på låten: En stark trea av fem.

Chans i EM: En stark trea av fem. Nästan en fyra. Fräscht och piggt.

Vinstchans: Hög. Kan skrälla.

3. ”Falling” – State of Drama

När jag hörde denna första gången tyckte jag ”nej, det här duger inte”, men de tog sig till final. Jag tror att ”Falling” kan också skrälla pga att den här gruppen påminner mycket om Takida, fast mycket ljusare. Den är visserligen lite bättre nu, men den duger inte för mig. Lite för tråkig. Det tror jag folket utanför Sverige också tycker, i EM.

Betyg på låten: En tvåa av fem.

Chans i EM: En stark etta av fem. Nej, det blir ridå, tor jag.

Vinstchans: Medelhög. Kan också skrälla.

4. ”Begging” – Anton Ewald

Han slog ut den bättre Behrang Miri i Andra Chansen, men jag förstod att han skulle ta sig vidare. Tyvärr är det en av de sämsta låtarna i hela finalen. Refrängen är väldigt jobbig, man får den på hjärnan. Men det är ju trots allt schlager. Edwalds datorlika sångröst kan skära igenom betong. Vinstchansen i Stockholm är riktigt stor, för han är årets Saade. Jag tror dock att den här låten blir tröttsam under EM.

Betyg på låten: En etta av fem.

Chans i EM: En stark etta av fem. Flickidoler är inte helt inne i år.

Vinstchans: Mycket hög.

5. ”Only the Dead Fish Follow the Stream” – Louise Hoffsten

Louise Hoffstens låt är fylld av hjärta och själ. Det här är den mest jordnära sången i hela tävlingen. Jag gillar de härliga bluesinfluenserna. Det vore kul att hon kunde vinna men det tror jag inte att hon gör, motståndet är för stort. I EM? Jag vet faktiskt inte. Kanske. Det blir en motsats till Loreen.

Betyg på låten: En fyra av fem.

Chans i EM: Jag får säga en trea av fem, antingen går det hela vägen för den är annorlunda – eller så blir det pannkaka av alltihop.

Vinstchans: Låg, motståndet är för stort.

6. ”Bed on Fire” – Ralf Gyllenhammar

Årets hårdaste låt påminner om ett scenario där Elton John möter Metallica. Den här låten är tuff. Jag vill inte räkna ut Ralf helt, för folk verkar gilla såna här rockballader med stake i. Men se upp för Nicke Borg-effekten – den kan dö ut i finalen. Han har potential att ta sig långt i EM.

Betyg på låten: En stark trea av fem.

Chans i EM: Jag tror på en svag fyra av fem. Han är verkligen annorlunda – och det tror jag kan gynna Sverige mycket.

Vinstchans: Medelhög. Möjligt att Ralf skräller, men det blir stenhårt motstånd.

7. ”En riktig jävla schlager” – Ravaillacz

Buskis? Parodi? Ja, det är det. Det här gänget med Tommy Körberg i spetsen är möjligtvis en av de sämsta låtar jag hört – men det tror jag är menat så. Vinner gör de inte, men de kan locka till sig ett skratt eller två. Årets Björn Ranelid. EM kan vi glömma med dessa gubbar.

Betyg på låten: En etta av fem.

Chans i EM: Som shownummer går den säkert bra, men inte som tävlingsbidrag. En svag etta av fem!

Vinstschans. Låg. Jumboplats däremot är hög chans att få.

8. ”Copacabanana” – Sean Banan

Ytterligare en buskis, men här är det mer bättre gjort. Sean Banan är inte riktigt klok och gör galna klädombyten. Men ärligt – vinner han med den här låten kommer Europa att skratta åt oss. Sean kommer säkert att locka många barns röster, men vinner gör han inte.

Betyg på låten: En tvåa av fem.

Chans i EM: Han kommer att bli en kultfigur, men vinstchanserna är lika rimliga som att grisar flyger. En etta av fem.

Vinstchans: Någonstans mellan låg och medel. Svårtippat ärligt. Det beror på om många barns föräldrar röstar.

9. ”You” – Robin Stjernberg

Rolinski hade ingen chans mot Stjernbergs nummer. Med en stark sångröst och en stark scennärvaro kommer Robin långt. Han är en av de jag tror kan vinna på lördag. Jag är däremot inte säker på att hans sound räcker i Malmö.

Betyg på låten: En stark tvåa av fem. Jobbig refräng i längden för mig.

Chans i EM: En svag trea av fem. Kan komma bland på tio, men vinner – det tror jag inte.

Vinstchans: Mycket hög.

10. ”Heartbreak Hotel” – YOHIO

Här är det starkaste numret i hela tävlingen. YOHIOS scennärvaro är mycket ultramodernt och snyggt. Han är den ende jag tror kan göra bäst ifrån i EM – för honom kommer folk att komma ihåg. Låten är bra, men jag tycker den saknar lite styrka. Men den är värmande. Han kan vinna – men det blir väldigt tufft.

Betyg på låten: En svag fyra av fem. Kunde blivit högre om låten varit starkare.

Chans i EM: En stark fyra av fem. Här kan det gå långt. Animékaraktärer kan slå igenom.

Vinstchans: Mycket hög. YOHIO är så annorlunda att det kan fungera.

 

Med sitt uppträdande och starka karisma kan YOHIO locka till sig många röster. Han får min röst - trots att låten borde vara lite starkare.

Med sitt uppträdande och starka karisma kan YOHIO locka till sig många röster. Han får min röst – trots att låten borde vara lite starkare.

Jag mäkte att det är 90 % män i finalen i år. Lite tråkigt – men med handen i hjärtat – årets Melodifestival är mycket sämre än förra året och egentligen finns det ingen stark låt i år. Förutom kanske Rolinskis. Jag hoppas dock att YOHIO vinner för han har störst möjlighet att gå långt i EM. Men jag tror att Ulrik Munther vinner.

Vem tror du vinner – och vem skulle göra ifrån sig bäst i EM?

Kommentera

