Recension: Tomb Raider.


Med sin pilbåge kämpar Lara Croft för sin överlevnad. Hon är inte längre den bimbo från det förflutna. Hon är en stark kämpe som man bryr sig om.

Med sin pilbåge kämpar Lara Croft för sin överlevnad. Hon är inte längre den bimbo från det förflutna. Hon är en stark kämpe som man bryr sig om.

Lara Croft är tillbaka.

I det här spelet, skapat av Square Enix och Crystal Dynamics, får man utforska bland annat grottor, skogar och berg på en öde ö. Det låter rätt bekant i Tomb Raiders historia. Men där slutar likheterna direkt.

Efter en olycka ute på havet blir Lara strandsatt på en mystisk ö och många frågor uppstår: Hur tar hon sig härifrån? Var är hennes vänner? Vad för hemligheter har den här ön? Hur kan en tidigare bimbo utan karisma bli en stark överlevare som man bryr sig om?

Jag har tidigare tyckt att Lara Croft varit en okarismatisk brud framställd med medcinbollar till tuttar. Visserligen sålde spelen bra och det var egentligen inget fel på själva spelen. Det var sexobjektandet jag störde mig på. Men nu är det historia.

Sedan jag såg den där trailern 2011, där hon försöker överleva ifrån ett sjunkande fartyg, förstod jag att något var på gång. Jag såg andra sidor av den här kvinnan. Rädsla. Mod. Smärta. Överlevnadsinstinkt. Styrka. Var detta Lara Croft? Ja.

Lara Croft får sätta sina kunskaper på prov. Var beredd på oväntade. Faror lurar överallt.

Lara Croft får sätta sina kunskaper på prov. Var beredd på det oväntade. Faror lurar överallt.

Själva spelet handlar om överlevnad och att våga anstränga sig mer än vad man orkar. Precis som i de tidigare spelen klättrar, hoppar och kryper Lara sig förbi alla klippor, träd, grottor på ön. Men här känns det mer rätt. Omgivningen är sjukt snygg. Ljuseffekterna bidrar till rätt stämning, och det blir aldrig långtråkigt fast Lara blir ensam i perioder.

Men hon stöter också på fiender. Då måste hon ju försvara sig.

Hon får en del vapen under spelets gång och hon kan uppgradera dom vid vissa tillfällen. Tidigt får hon pilbågen och det är faktiskt mitt favoritvapen i Tomb Raider. Jag har aldrig tidigare spelat ett spel med en sån perfekt pilbågsmekanik – inte ens något av Legend Of Zelda-spelen är i närheten av Lara Crofts fokus.

Kontrollen är väldigt lättbegriplig, för de som är vana med andra action/äventyrsspel lär kunna kontrollen rätt omgående.
Spelet bjuder på mycket spännande actionscener och häpnadsväckande tillfällen så att man blir alldeles schackmatt. När det går undan, går det undan. Herrejävlar.

Likheterna med Rambo är ganska många, faktiskt så ser jag mycket ifrån första filmen om Rambo; First Blood. Där uppföljarna är fyllda med testesteronfyllda kulsprutorsekvenser, var den första filmen en kamp för överlevnad med begränsad utrustning. Där är den största likheten med det här nya Tomb Raider.

Räkna med massor av smärta. Likt Rambo i första filmen First Blood, utsätts Lara för mycket smärta. Jag känner medlidande för henne.

Räkna med massor av smärta. Likt Rambo i första filmen First Blood, utsätts Lara för mycket smärta. Jag känner medlidande för henne.

Smärta förekommer ofta. Riktigt ofta. Man känner att det gör ont när Lara får plåga sig rejält. Ändå orkar hon kämpa som en sann krigare. Det är beundransvärt.

Det är lite rollspel också i Tomb Raider. När hon fått tillräckligt med erfarenhet så kan hon uppgradera sina instinkter så att hon får ett övertag över fienden. Även hennes vapen kan uppgraderas. Detta påminner mig mest om Rocksteadys Batman-spel. Jag har hört att det här spelet påminner om Uncharted, men jag har inte spelat dom så jag har ingen åsikt om det. Dessutom finns den massa saker på ön att upptäcka, som gömda skatter, dokument och dolda gravar. Så mer än en undersökning är på sin plats om man vill. Det är tur att man kan hoppa till olika delar man redan besökt när man är hos en lägereld.

Ljudet är grymt bra och jag älskar de brittiska rösterna. Härligt att inte höra på amerikanska kliché-röster.

Sedan finns det en multiplayer-del där man kan arbeta solo eller med lag och döda motståndare. Likt Call Of Duty kan man uppgradera sina vapen och egenskaper när man går upp i nivå. Jag trodde först att det skulle vara skit, men det är faktiskt rätt underhållande.

Tre plus:
1: Spelet är enastående vackert. Ön känns så levande och verklig. Ljuseffekterna är perfekta. När Lara står längst ut på en klippsats och tittar ut på soluppgången så säger jag wow.

2: Spelet är riktigt intensivt och det blir inte långtråkigt. Så spännande!

3: Lara Croft är nu en enastående hjältinna. Äntligen får hon visa hur stark och mänsklig hon är.

 

Tre minus:

1: Ibland kan spelet hacka och gå segt. Jobbigt när det blir en het eldstrid.

2: Praktiskt att man kan uppgradera sina egenskaper och vapen som i Batman-spelen, men synd att man inte kan göra det när som helst.

3: Fast kontrollen är bra så hade jag lite bekymmer att trycka fel. (till exempel när jag ska ladda om så tänder jag facklan. Doh!)

 

Med fackla i hand visar Lara hur bra Tomb Raiders ljuseffekter är.

Med fackla i hand visar Lara hur bra Tomb Raiders ljuseffekter är.

Slutsats:

Nu har Lara fått ett spel värdigt henne, och ett Tomb Raider-spel värdig Lara. Tomb Raider är grymt spännande och lämnar inte många oberörda. Det finns mycket att upptäcka och räkna med intensiv action i stridens hetta. Ett roligt multiplayerläge är spelets bonus. Men viktigast är; det här spelet är inte det jag hoppades på när jag såg trailern 2011. Det är bättre än vad jag förväntat mig. Klart en het kandidat till årets bästa spel 2013. Extra roligt är att det här är det andra spelet i rad år 2013 jag spelat som är riktigt awesome. (Ni No Kuni var det första)
Köp! Det är Lara värd, och du också.
Välkommen tillbaka, Lara! Du har aldrig tidigare varit så här bra.
Betyg: En femma av fem.

Tomb Raider finns till PC, PS3 och XBOX360. Jag recenserade PS3-versionen.

One thought on “Recension: Tomb Raider.

  1. Pingback: Recension: The Last Of Us. | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

