Evil Dead får goda recensioner? (plus en omröstning)


För ett tag sedan skrev jag om mina synpunkter om nyinspelningen av Evil Dead. Det som verkar vara unikt för den här remaken, jämfört med The Thing och A Nightmare On Elm Street, är att den här filmen verkar använda sig av gammal hederlig teknik och inget CGI. Det verkar ju lovande, för CGI är ett osäkert kort när det gäller skräckfilmer – det går att använda det men det får inte dominera.

Jag är riktigt peppad för den här nytolkningen av Evil Dead.

Recensionerna av nya Evil Dead börjar hagla in - och döm av min förvåning så är de riktigt goda. Kan det bli den bästa skräckfilmen på länge?

Recensionerna av nya Evil Dead börjar hagla in – och döm av min förvåning så är de riktigt goda. Kan det bli den bästa skräckfilmen på länge?

Fast jag har sett red band trailern några gånger så skrämmer den skiten ur mig. Den är riktigt grotesk och framför allt så verkar nya Evil Dead vara mörkare än kol. Jag hoppas verkligen att skräckfilmer får den renässans de förtjänar, eftersom på senaste tiden har det bara varit Paranormal Activity-filmer, Saw-filmer och dåliga remakes.

Och zombies. (vilket jag gillar men det finns dåliga zombiefilmer)

Nu har det börjat komma in recensioner av nyinspelningen av Evil Dead i USA. Döm av min förvåning; recensionerna är goda!

The result is a perfect marriage of old and new, with Fede Alvarez staying true to the essence of the original while at the same time updating it with new ideas, stories and characters that serve to make the Evil Dead mythology that much richer. – IGN

The flip-flopping between ”why are you hurting me?” and ”I will rape your soul in Hell!” is one of the original film’s gags — like Raimi’s camera, dodging trees as it offers a breakneck POV shot of demons swooping in to inhabit unwitting mortal shells — that Alvarez executes perfectly in this unasked-for but entirely welcome remake. – The Hollywood Reporter

This is your Avengers, this is your Avatar, this is whatever you’ve been wanting a “big” horror movie to be for over a decade. Not a perfect movie, but a near perfect experience. Evil Dead is a f*cking blast. – Bloody Disgusting.com

Kan det vara så att Fede Alvarez gjort det få filmskapare gjort? Att göra en riktigt värdig remake och framför allt en riktigt bra skräckfilm? För även om jag gillade första Paranormal Activity och hyllar första Saw så har för min mening inte gjorts en bra skräckfilm sedan nyinspelningarna av Texas Chainsaw Massacre och Dawn Of The Dead.

Det enda jag är rädd för att den våldsamma trailern visat de bästa bitarna, som många andra trailers gör. Men av recensionerna så är det mycket mer att beskåda. Plötsligt stiger peppen ännu högre och jag längtar tills maj så att jag kan få se Evil Dead på biografen. Till Torsby lär den inte dyka upp men kanske Karlstad.

Jag är jävligt peppad för den nya Evil Dead. Om den lyckas, så får skräckfilmer den renässans de förtjänar.

Evil Dead får premiär i USA 5 april. Till Sverige kommer Evil Dead den 10 maj.

Kommentera

