Är spelnördar de moderna mobbarna?


New Super Mario Bros U är ett multiplayerspel som man kan samarbeta eller förstöra för varann. Men viktigast är att man har kul och inte kränker motspelarna.

New Super Mario Bros U är ett multiplayerspel som man kan samarbeta eller förstöra för varann. Men viktigast är att man har kul och inte kränker motspelarna.

Ordet nörd betydde förr tönt och var ett mobbningsord. Folk som tyckte om tv-spel, serietidningar och science fiction skulle vara radikalt överdrivna töntar som inte fick någon att älska i filmer under tidsåldern 1960-1990.
Att inte hålla på med idrott var en biljett till utfrysning.

Nu är ordet nörd helt annorlunda. Det är en person som brinner för det hen älskar. Sportnörd, datornörd, filmnörd, jeansnörd, resenörd och så vidare.

Även om tiderna ändras så är mobbningen fortfarande kvar.
En särskild grupp som ironiskt nog mobbar är spelnördar – som själv varit utsatta.
Nu pekar jag inte ut en hel grupp, för det finns spelnördar med heder och moral där ute. But let’s face it, det har skrivits en hel del om kränkning av till exempel kvinnliga Gamers.

En fråga till er kvinnliga Gamers som varit kränkta; vad är det värsta ni varit utsatta för när ni spelat?

Modern Warware 2. Jag fick ett meddelande på PSN där jag skulle dra åt helvete på grund av att vårt lag förlorade i en team deathmatch. Jävligt moget.

Modern Warware 2. Jag fick ett meddelande på PSN där jag skulle dra åt helvete på grund av att vårt lag förlorade i en team deathmatch. Jävligt moget.

Varför jag tar upp det här ämnet är för att jag spelade Tomb Raiders multiplayer och körde team deathmatch. Efter matchen fick jag ett meddelande i min PSN-brevlåda där en tysk skrev något till mig. Jag fattade inte allt men såg ordet ”schwanz” och det betyder kuk. Visst, jag är rätt ringrostig och mitt lag förlorade. Men att skriva kränkande mail är väl att ta i?
Sedan minns jag att jag spelade team deathmatch i Modern Warware 2 och den matchen förlorade jag med. Fick ett mail på engelska att jag skulle dra åt helvete. Jaha, det var ju just moget.

Alltså, ska man inte spela för att det är roligt? Varför ska man behöva bete sig som ett as mot andra spelare?

Jag är övertygad att jag inte är ensam om det här bekymret. Det kan vara ett simpelt ord som ”bög”, ”fitta” eller något i stil med ”du är så jävla värdelös att du kan gå och dö”. Jag hör att folk pratar i sina headsets när jag spelar Killzone 3, Tomb Raider eller några andra spel med multiplayer online. Och många är inte så rena i munnen. Massor av ”fuck you” eller andra kränkade ord kommer.

Hur har det gått till? När blev spelnördar mobbare?

 

Det kan bli heta känslor i vissa spel, precis som i ishockey. Det är helt naturligt. Man får bli förbannad. Men viktigast är att man visar hänsyn. Om du tycker att personen man spelar mot inte spelar i klass med dig, håll då åsikterna för dig själv. Trots allt, är det ju bara spel.  Åter igen, spel ska vara roligt. Kan man inte respektera andras sätt att spela så ska man ändra attiyd. Det här problemet är nog mycket större och mer vanligt än vad jag tror. Så här kan det inte vara.

 

Vad är det värsta du utsatts för när du spelat?

2 thoughts on “Är spelnördar de moderna mobbarna?

  1. Jag måste erkänna att jag aldrig fått någon kränkande kommentar när jag spelat. Mycket beror nog på att jag inte spelar mycket multiplayer och när jag väl gör det föredrar jag bara deathmatch av typ alla mot alla än lagditot. Dock när jag spelade Uncharted 2s multiplayer co-op så var det ett par 10-14åringar med mick och headset som uttryckte sig ljudligt att jag var en noob. Det skrattade jag gott åt i min ilska iom att i jämförelse med mig så var de ubernoobs bara pga deras ringa ålder. ^^
    Den enda andra incident jag varit med om är folk som försökt adda mig med nyskapade psnkonton. Gjorde misstag att acceptera vänförfrågan och fick en k*kbild som tack. Numera kan ingen skicka meddelanden utan att vara vän med mig så sånt slipper jag.

Kommentera

